لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۴

آمريکا: واشينگتن در پی اعمال تحريم های فلج کننده عليه ايران نيست


تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نظنز
تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نظنز
سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا می گويد: واشينگتن در پی تحريم های فلج کننده عليه ايران نيست و هيلاری کلينتون نيز بحران هسته ای ايران را با بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲مقايسه کرده است.

فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمريکا، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری، گفت: تحريم ها بايد وسيلۀ فشار بر دولت ايران باشد، نه آن که بر مردم این کشور تحميل شود.

آقای کراولی افزود: «ما بر آن نيستيم که تحريم های فلج کننده بر ايران وارد کنيم. نيت واقعی ما يافتن راه هایی برای فشار آوردن به دولت جمهوری اسلامی و در همان حال پرهيز از وارد کردن هر گونه آسيب به مردم ايران است.»

امریکا و کشورهای غربی در تلاشند تا چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب برسانند. اما این تلاش ها به دلیل مخالفت چین تاکنون به نتیجه نرسیده است.

اين در حالی است که روز گذشته هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه امريکا، گفته بود ما «پيشرفت زيادی» را در ارتباط با جلب حمايت چينی ها از تشديد تحريم ها (عليه ايران) داشته ايم.

کشورهای غربی امیدوارند که پنج عضو دارندۀ حق وتو به اضافۀ آلمان، بتوانند برسر پيش نويس قعطنامۀ شورای امنيت به توافق برسند.

پس از دستيابی به چنين توافق احتمالی، پيش نويس قعطنامه، به تمام اعضای پانزده گانۀ شورای امنيت ارائه خواهد شد.

در همین زمینه برخی از ديپلمات ها در سازمان ملل متحد می گويند که حتی با توافق گروه موسوم به ۱+۵ ممکن است که چنان پيش نويسی با مخالفت برخی از اعضای غير دائمی شورای امنيت مانند برزيل روبرو شود.

در تلاش برای کسب پشتيبانی برزيل، وزارت خارجۀ آمريکا اعلام کرده است که روز جمعه، ويليام برنز، معاون خانم کلينتون، راهی برزيل خواهد شد تا پيش از آغاز ديدار هفتۀ آيندۀ وزير خارجۀ آمريکا از آن کشور، توافق دولت برزيل را بدست آورد.

فيليپ کراولی سخنگوی وزارت خارجۀ آمريکا در اين زمينه گفت مطمئن است که ويليام برنز در گفت وگو با رهبران برزيل، آنان را در جريان رايزنی های اعضای گروه ۱+۵ قرار خواهد داد و خانم کلينتون نيز در سفر هفتۀ آينده و ديدار با ریيس جمهور و همتای برزيلی خود، اطلاعات مشابهی را با آنان در ميان خواهد گذاشت.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است. این شورا از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.ايران با رد اين در خواست ها برنامه غنی سازی اورانیوم را توسعه داده است.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در صدد است در پوشش برنامه هسته ای خود برای تولید انرژی به تکنولوژبی لازم برای ساخت سلاح هسته ای دست یابد. ایران این اتهام را رد می کند.

مقايسه بحران اتمی کوبا و مناقشه ايران

در همين حال، هيلاری کلينتون روز پنجشنبه رويارويی با ايران بر سر برنامه هسته ای اين کشور را با بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ که جهان را تا آستانه يک جنگ اتمی برد، مقايسه کرد.

خانم کلينتون با اشاره به اقدامات دیپلماتیک جان اف کندی، رييس جمهور وقت آمريکا، برای وادار کردن اتحاد جماهير شوروی سابق برای خارج کردن موشک های اتمی از کوبا به قانونگذاران آمريکايی گفت: ما در حال تلاش های متمرکز ديپلماتيک هستيم.

در ۲۲ اکتبر ۱۹۶۲ رييس جمهور وقت آمريکا دستور محاصره دريايی کوبا را صادر کرد و رويارويی آمريکا و شوروی سابق تا آستانه جنگ اتمی پيش رفت.

گزارش ها حاکی است که جان اف کندی بین دو گزینه نادیده گرفتن حضور موشک های اتمی در کوبا و يا حمله به این کشور حمله مردد بود. اين در حالی بود که مشاوران نظامی رييس جمهور آمريکا خواهان حمله به کوبا بودند.

اما در نهايت جان اف کندی توانست با اقدامات ديپلماتيک و معامله با شوروی سابق، اين کشور را وادار کند تا موشک های اتمی خود را از کوبا و از سواحل آمريکا خارج کند.

خانم کلينتون که روز پنجشنبه در يکی از کميته های مجلس نمايندگان آمريکا برای بررسی بودجه سال ۲۰۱۱ صحبت می کرد، گفت قرائت من از آنچه رييس جمهوری کندی انجام داد اين است که مسئله با فعاليت های شديد ديپلماتيک در سطح بالا همراه بود.

هیلاری کلینتون با اشاره به تلاش های سخت دیپلماتیک دولت وقت آمریکا در جریان بحران کوبا برای برای برانگیختن افکار عمومی جامعه جهانی عليه استقرار موشک های شوروی سابق در کوبا می گوید: در نتیجه این تلاش ها و معامله با شوروی سابق با عث شد تا این کشور موشک هايش را از کوبا خارج کند.

هيلاری کلينتون افزود: اين نوعی از فعاليت های شديد ديپلماتيک در سطح بالا است که الان من و ديگر اعضای دولت انجام می دهيم به دليل اين که ما پتانسيل تهديد ايران را خيلی جدی می گيريم.

در ماههای اخیر نیز برخی از تحلیلگران آمریکایی بحران هسته ای ایران را با بحران موشکی کوبا مقایسه کرده و گفته اند: امریکا اکنون با دو گزینه پذیرش ایران اتمی یا حمله نظامی به ایران رو به رو است.
XS
SM
MD
LG