لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۴

«اگر اسرائيل به ایران حمله کند، آمریکا آماده جنگ باشد»


آن آپلبوم در مقاله ای در روزنامه آمریکایی واشينگتن پست می نويسد که «باراک اوباما موافق حمله هوايی به ايران نيست دقيقا به همان دلايلی که جورج بوش اين کار را نکرد. چون ما نمی دانيم که تاسيسات هسته ای ايران دقيقا کجا هستند و مشخص نيست که چنين حمله ای برای چه مدت فعاليت های هسته ای ايران را متوقف خواهد کرد. بمباران ايران واکنش اين کشور عليه اهداف اسرائيلی و آمريکايی در منطقه را موجب می شود و در شرايط فعلی ما نمی خواهيم چنين مشکلاتی داشته باشيم.»

تحليلگر واشنگتن پست می نويسد هر رييس جمهور آمريکا با تکيه به يک ارزيابی و محاسبه عاقلانه به اين نتيجه خواهد رسيد که در شرايطی که ارتش آمريکا درگير دو جنگ ديگر است گشودن يک جبهه ديگر سياست درستی نيست و افکار عمومی آمريکا از اين کار حمايت نخواهند کرد. در عين حال ما نمی خواهيم که بهای نفت در بازار جهانی دوباره افزايش يابد.

تحليلگر واشنگتن پست سپس خاطر نشان می کند که اگر اوباما موافق حمله به ايران نيست، ديگرانی هستند که ممکن است دست به چنين کاری بزنند. در شرايط فعلی دولت باراک اوباما با مسائل مهمی در سياست داخلی آمريکا روبرو است و شايد در نهايت بزرگترين ميراث رياست جمهوری وی چه خوب و چه بد در همين زمينه باشد. اما نمی توان انتظار داشت که تحولات منطقه ای به همان شکلی که رييس جمهور آمريکا در نظر دارد پيش برود . شايد يکی از همين روزها در ساعات نيمه شب به رييس جمهور آمريکا اطلاع داده شود که اسرائيل تاسيسات هسته ای ايران را بمباران کرده است. در آنصورت رهبر آمريکا چه بايد بکند؟

به نوشته واشنگتن پست به نظر نمی رسد که حمله هوايی اسرائيل به ايران يک احتمال جدی باشد. اگر آنطور که برخی معتقدند دولت اسرائيل واقعا در حمله به ايران جدی بود شايد تاکنون اينکار را کرده بود. فراموش نکنيم که اسرائيل در سال ۱۹۸۱ برای حمله هوايی به تاسيسات هسته ای عراق و يا در سال ۲۰۰۷ در بمباران مراکز تسليحاتی سوريه هيچ ترديدی نکرد. اکنون هر دو مورد اقدام نيروی هوايی اسراييل ، عمليات هايی نمونه قلمداد می شوند. هر دو حمله بسيار سريع و موفق بودند، هيچيک از آنها با اقدامات تلافی جويانه روبرو نشد و حتی جامعه جهانی از اين حملات تحت عنوان دفاع از خود حمايت کرد.

در ادامه اين تحليل نويسنده واشنگتن پست تاکيد می کند که مورد ايران با آن دو عمليات بسيار متفاوت است. فرمانده واحد نيروی هوايی اسرائيل که حمله سال ۱۹۸۱ به تاسيسات هسته ای عراق را رهبری کرد اخيرا در مصاحبه يی با مجله اکونوميست گفت که در مورد ايران اهداف متعدد و پراکنده ای وجود دارد که نمی توان آنها را با اعزام چند فروند هواپيما بمباران کرد. اسرائيلی ها نيز مثل ديگران ترديد دارند که حمله هوايی بتواند کارايی و موفقيت لازم را داشته باشد.

وی می افزاید به همين خاطر است که آنها اکنون عمليات پنهانی و خرابکارانه و حتی برقراری تماس های پنهان با مقامات ايرانی روی آورده اند تا بتوانند از اين طريق پيشرفت برنامه های هسته ای ايران را کند کنند. در نهايت با وجوديکه اسرائيل گزينه نظامی را رد نکرده است ولی در مجموع به اين نتيجه رسيده که به خاطر پيامدهای گسترده و سنگين آن حمله نظامی گزينه خوبی نيست.

تحليلگر واشنگتن پست يادآوری ميکند که اين سياست اسرائيل البته در هر مقطعی می تواند تغيير کند. ما آمريکايی ها معمولا اين تصور را داريم که تحليل و درک ديگران از مسايل و بحران های جهانی درست مثل تحليل ماست. اما لازم است به يادآوريم که از نگاه اسراييل برنامه هسته ای ايران موضوع مرگ و زندگی است. برای اسراييل ايران دارای سلاح هسته ای يک تهديد دور دست و يا يک معضل ناخوشايند نيست.

وی می افزاید برای اسرائيل سلاح هسته ای ايران در ارتباط با سخنان تند و ضد اسرائيلی محمود احمدی نژاد معنی می دهد که بارها خواهان نابودی اسرائيل شده است. چيزی که بيش از همه در جامعه اسراييل هراس و اضطراب ايجاد می کند تهديد به کشتار و نابودی گروهی مردم است و محمود احمدی نژاد با سخنان خود اين هراس و حس دشمنی را در اسرائيل ايجاد کرده است.

در بخش پايانی اين تحليل نويسنده واشنگتن پست هشدار می دهد که اگر زمانی حمله اسراييل به ايران به وقوع بپيوندد مسلم است دولت ايران با اقدامات تلافی جويانه عليه اهداف آمريکايی در منطقه واکنش نشان خواهد داد. هر چند حمله به ايران کار درستی نيست ولی دولت و رييس جمهور آمريکا بايد برای احتمال وقوع اين حمله و پيامدهای نظامی ، روانی و تبليغاتی آن که دامن آمريکا را نيز خواهد گرفت آماده باشد.
XS
SM
MD
LG