لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۵

اعتراض سنديکای کارگران شرکت واحد به تهدیدها علیه اسانلو


منصور اسانلو
منصور اسانلو
سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار اطلاعيه ای نسبت به وضعيت خطرناک منصور اسانلو، رئيس هيئت مديره تشکل کارگری، در زندان و آنچه که « توطئه های مداوم عليه او» ناميد، اعتراض کرد.

سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در اطلاعيه ای با اشاره به حمله چند روز پيش به رئيس هيئت مديره اين تشکل مستقل کارگری در زندان رجايی شهر کرج، شرايط او را « بغرنج و خطرناک» دانست.

آقای اسانلو دوشنبه هفته قبل در زندان گوهردشت کرج توسط يک زندانی مورد حمله قرار گرفت، اما آسيبی نديد.

فطمه گل گزی، مادر اين فعال کارگری زندانی، با ابراز نگرانی از اين حمله که به گفته او، دو بار صورت گرفت، به « راديو فردا» می گويد:« در حمله به پسرم که با چاقو صورت گرفت، لباس و کاپشن او پاره شد.»

مادر آقای اسانلو اشاره می کند که در اين مورد به مقام های قضايی شکايت کرده است و می افزايد:« زنگ زدم و گفتم که جای پسر من در بين جانيان نيست و بايد به جای ديگری منتقل شود.»

وی به اين پرسش که پاسخ مقام های قضايی چه بوده است، می گويد:« دوباره که زنگ زدم، به من گفتند که آنها را با پسرم برده و آنها را با هم آشتی داده اند و فرد مهاجم قول داده است که با او کاری نداشته باشد.»

خانم گل گزی اشاره ميکند که درست يک روز قبل از اين، فرد مهاجم، منصور اسانلو را تهديد کرده و گفته بود که عاقبت ضربه اش را به او خواهد زد.

در اطلاعيه سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نوشته شده است که فرد مهاجم در اين حمله به تهديدهای منصور اسانلو ادامه داده و اين شرايط، نگرانی خانواده، اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد و جامعه کارگری ايران را فراهم کرده است.

سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با محکوم کردن تهديدهای جانی عليه منصور اسانلو و ساير زندانيان، خواستار رسيدگی قانونی و محاکمه عاملان اين اتفاق شده است.

آقای اسانلو که بيش از دو سال پيش در تهران بازداشت و به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به پنج سال زندان محکوم شد، در ماه های اخير چند بار از سوی برخی زندانيان عادی تهديد جانی شده است.

مهدی کوهستانی نژاد، مشاور کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری، به « راديو فردا» با اشاره به خطرات جانی برای منصور اسانلو حتی پيش از آنکه زندانی شود، می گويد:« زندانبانان چشمان خود را بر روی تهديدهايی که در زندان عليه جان آقای اسانلو صورت گرفته است، بسته اند.»

او سپس خواستار تشکيل يک هيئت تحقيق برای رسيدگی به تهديدهای جانی عليه آقای اسانلو شد.

رئيس هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پس از انتقال از زندان اوين به زندان رجايی‌شهر در سال گذشته، در بند مجرمان عادی نگهداری می‌شود، موضوعی که مورد اعتراض او، خانواده و وکلای مدافعش قرار گرفته است.

همزمان با تهديدهای جانی عليه منصور اسانلو، خانواده اين فعال کارگر زندانی می گويند که او از بيماری در ناحيه قلب،‌ کليه و کمر رنج می‌برد. علاوه بر اين، منصور اسانلو که تاکنون سه عمل جراجی چشم نيز داشته است، بايد به طور مرتب از سوی متخصصان چشم‌پزشکی معاينه شود و تحت معالجه قرار گيرد.

بر اساس قوانين جمهوری اسلامی، مقام های زندان و نيز مقام های قضايی ايران موظف به رعايت حقوق زندانيان و نيز تامين جانی آنها هستند.

محمد سيف زاده، حقوقدان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر در تهران، در گفت و گو با « راديو فردا» اشاره می کند که امنيت، بهداشت و وضعيت جسمانی و روحی کسانی که در داخل زندان هستند، تحت نظر سازمان زندان ها است و می گويد:« پس از آن دادستان هر شهر مسئول اين وضعيت در شهری است که زندان در آن قرار دارد.»

وی اضافه می کند:« داديار ناظر زندان که نماينده مدعی العموم در زندان است، بايد به طور کامل بر اين شرايط نظارت داشته باشد و مشکلات را برطرف کند.»

با توجه به اين شرايط، خانواده اين فعال کارگری بارها از مقام‌های قضايی جمهوری اسلامی ايران، خواستار مرخصی پزشکی جهت درمان و يا حتی آزادی وی شده‌اند، درخواستی که تاکنون بی‌پاسخ مانده است.

مقامات قضايی جمهوری اسلامی ايران حتی از اعطای مرخصی عادی به آقای اسانلو از زمان بازداشت او در تيرماه سال ۱۳۸۶ تاکنون‌ خودداری کرده‌اند .

به گفته وکلای مدافع و خانواده اين فعال کارگری، اين اقدام نقض تمامی حقوق اوليه هر زندانی است، زيرا او نيمی از پنج سال دوران محکوميتش را سپری کرده است و مطابق قانون مجازات اسلامی، زندانی بايد در محل زندگی خود نگهداری شود.

گزارش های اخير در مورد منصور اسانلو همزمان با درخواست اتحاديه‌های بين‌المللی کارگری برای آزادی فوری او و همچنين ابراهيم مددی، نايب رييس هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، انتشار يافته اند.

در اين ارتباط، فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل چندی پيش خواستار آزادی آقايان اسانلو و مددی شد.

در آخرين مورد ازاين درخواست ها، فدراسيون جهانی سنديکاهای کارگری در نامه ای به دولت جمهوری اسلامی ايران خواستار آزادی فوری منصور اسانلو و ساير فعالان سنديکايی شد که در ايران زندانی هستند.

فدراسيون جهانی سنديکاهای کارگری با اعلام حمايت از هر سنديکای مستقل و نيز فعاليت های سنديکايی، از جمله در ايران، بازداشت فعالان سنديکايی را سلب حق آزادی و امنيت زندگی و نقض حقوق سنديکايی توصيف کرد.

در همين حال، گزارش ها حاکيست که غلامرضا خانی و همايون جابری، دو تن از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه به دادگاه فراخوانده شده و مورد محاکمه قرار گرفته اند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG