لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

تأکید سرکوزی بر حمایت از یونان در مواجهه با بحران اقتصادی


جورج پاپاندرئو (چپ) در دیدار با نیکولا سرکوزی
جورج پاپاندرئو (چپ) در دیدار با نیکولا سرکوزی
نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، در کنفرانس مشترک خبری با جورج پاپاندرئو، نخست‌وزیر یونان، با تأکید بر حمایت فرانسه از یونان، وعده داد که منطقه یورو در صورت نیاز یونان، در حل بحران اقتصادی این کشور همراهی خواهد کرد.

وی همچنین اعلام کرد که بازیگران اصلی در اروپا، مصمم هستند که هر آنچه لازم است انجام دهند تا نشان دهند که یونان تنها نخواهد ماند.

این نشست خبری پس از آن برگزار شد که جورج پاپاندرئو در ادامه سفرهای خود به پایتخت‌های اروپایی روز یکشنبه وارد پاریس شد.

هدف از این سفرها جلب حمایت اتحادیه اروپا و دولت آمریکا از سیاست‌های اقتصادی سختگیرانه دولت یونان برای حل بحران اقتصادی این کشور است که در هفته‌های گذشته موجی از تظاهرات خشونت‌آمیز را برانگیخته است.

دولت یونان مدعی است که تمام اقدامات لازم برای کاهش کسری بودجه هنگفت این کشور را که اکنون حدود ۱۲.۷ درصد است انجام داده و اکنون در پی جلب اقدامات لازم از سوی اتحادیه اروپاست تا با آرام‌تر کردن اوضاع بازار مالی، هزینه‌های سنگین بازپرداخت بدهی خارجی این کشور را کاهش دهد.

جورج پاپاندرئو که در بخش اول سفر خود در روزهای جمعه و شنبه به برلین و لوگزامبورک سفر کرده و روز سه‌شنبه نیز برای دیداری با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، راهی واشنگتن خواهد شد.

دولت حزب سوسیالیست یونان به رهبری جورج پاپاندرئو در اکتبر سال ۲۰۰۹ به قدرت رسید اما در ماه‌های اول کار دولت کسری بودجه یونان که در اوائل سال قبل حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی این کشور بود طی چند ماه به ۱۲.۷ درصد افزایش یافت.

این وضعیت باعث نگرانی شدید اتحادیه اروپا شده است اما آقای پاپاندرئو آن را محصول عملکرد دولت قبلی یونان دانسته و می‌گوید شرایطی که وی به ارث برد، حتی از کابوس نیز بدتر بود.

با این حال رئیس جمهور فرانسه به سهم خود اعلام کرده که همپیمانان یونان در اتحادیه اروپا نباید در این شرایط آن کشور را به حال خود رها کنند، چون این کار شکست بزرگی برای پروژه پول واحد اروپایی خواهد بود.

کریستین لاگار، وزیر دارایی فرانسه، نیز در آستانه مذاکرات آقای پاپاندرئو با پاریس گفت که این گفت‌وگوها روی شیوه اجرا و نتایج سیاست‌های اقتصادی دولت یونان متمرکز خواهد بود.

خانم لاگار افزود: اگر بدهی‌های خارجی یونان به یک معضل بحرانی بدل شود مسلماً دولت فرانسه به آن کشور کمک خواهد کرد ولی او جزئیات این کمک را مشخص نکرد.

به نظر می‌رسد که رئیس جمهور فرانسه به نسبت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، خواستار کمک و همکاری بیشتری برای حل بحران اقتصادی یونان است.

خانم مرکل روز جمعه پس از دیدار با جورج پاپاندرئو در شهر برلین اقدامات اخیر دولت یونان برای کاهش کسری بودجه را ستود و اعلام کرد که از دولت آن کشور حمایت سیاسی خواهد کرد بدون آنکه جزئیات این حمایت را مشخص کند.

جورج پاپاندرئو و آنگلا مرکل هر دو اعلام کردند که یونان در پی دریافت کمک مالی از اتحادیه اروپا نیست.

آنچه که یونان می‌خواهد نوعی از کمک است که هزینه سرسام آور استقراض خارجی این کشور از بازار مالی جهانی را کاهش دهد. دولت یونان تاکید می‌کند که اقتصاد این کشور هم اکنون قربانی رباخوارانی است که هزینه استقراض این کشور را افزایش می‌دهند.

جورج پاپاندرئو یک کارت برنده دارد و می گوید اگر بازار مالی و اعضای اتحادیه اروپا از سیاست صرفه جویی اقتصادی دولت وی حمایت نکنند او ناگزیر خواهد شد که از صندوق بین‌المللی پول تقاضای کمک کند.

اقدامات اقتصادی سختگیرانه دولت یونان که روز جمعه به تصویب پارلمان این کشور رسید موجی از اعتراض، اعتصاب و تظاهرات خشونت بار را به دنبال داشته است. روز جمعه تظاهرکنندگان در شهر آتن با نیروهای پلیس درگیر شدند و قرار است یک اعتصاب عمومی دیگر در روزهای یازدهم و شانزدهم ماه مارس انجام شود.

براساس یک نظرسنجی که توسط یکی از روزنامه‌های چاپ آتن انجام شده حدود ۴۸ درصد از پاسخگویان با سیاست صرفه‌جویی دولت یونان مخالفند و حدود ۴۷ درصد از آن حمایت می کنند. این اقدامات عبارتند از کاهش حقوق کارکنان دولت، ثابت نگاه داشتن حقوق و بیمه بازنشستگی و افزایش مالیات بر کالاهایی از جمله سیگار، الکل و سوخت.

در این نظر سنجی ۹۰ درصد پاسخ دهندگان خواستار کاهش حقوق مقامات ارشد دولتی شده‌اند و حدود دو سوم موافق حذف پاداش کارکنان دولتی بودند، اما بیش از ۶۰ درصد با کاهش پایه حقوق کارکنان دولت و درصدی بیشتر نیز به خصوص با افزایش مالیات بر سوخت مخالفت کرده‌اند.

تنها موارد افزایش مالیات که ظاهراً اکثر پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی با آن موافق بوده‌اند سیگار، الکل و کالاهای لوکس هستند.
XS
SM
MD
LG