لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

برزيل درباره پيامدهای تشديد تحريم های ايران هشدار داد


لوييز ايناسيولولا دا سيلوا، رييس جمهوری برزيل روز سه شنبه گفت که تشديد تحريم های ايران می تواند جمهوری اسلامی را به حدی منزوی کند که کنترل تنش ها ميسر نباشد و در نهايت چنين رويکردی می تواند منجر به جنگ در منطقه شود.

رييس جمهوری برزيل در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: «ما نمی خواهيم ماجرايی که در عراق رخداد تکرار شود».

اقای لولا داسيلوا هفته پيش در خواست هيلاری کلينتون، وزير امورخارجه آمريکا، را برای حمايت از دور چهارم تحريمها عليه ايران رد کرده بود. خانم کلينتون که برای بازديد از آمريکای جنوبی هفته گذشته وارد برزيل شد و با رييس جمهوری انکشور ديدار و گفتگو کرده بود.

ايران با وجود سه دور اعمال تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد، اخيرا به فعاليت های هسته ای خود سرعت بيشتری بخشيده است. اما امريکا و ساير طرفداران تحريمهای بيشتر براين باورند درصورت يکپارچگی و يکصدا بودن جامعه جهانی عليه ايران، تهران اين بار مجبور خواهد شد که به ميز مذاکره بازگردد.

رييس جمهوری برزيل در اين مصاحبه افزوده است که کشورش از تحريم های بيشتر پشتيبانی نخواهد کرد و درعوض به هنگام ديدارش از ايران در ماه مه اينده تلاش خواهد کرد تا محمود احمدی نژاد همتای ايرانی خود را به شرکت در مذاکرات تشويق و ترغيب کند.

رييس حمهوری برزيل خاطر نشان کرد وی به مقامهای ايرانی گفته است بايد از بروز يک جنگ به هر بهايی جلوگيری شود، زيرا چنين جنگی به سود هيچکس نيست

اقای لولا دا سيلوا اين سخنان را در حالی مطرح می کند که دراستانه سفری به کشورهايی همچون اسرائيل، اردن و تشکيلات خود گردان فلسيطينی است.

رييس حمهوری برزيل همچنين گفته است که کشورش به خاطر شرايط ويژه ی که دارد می تواند ميانجی مطلوبی برای حل بحران هسته ی ايران باشد، زيرا برزيل از يک سو دارای برنامه صلح اميز هسته ايست و ازسوی ديگر رشد قابل توجه اقتصادی کشورش، به برزيل اين امکان را داده است تا در عرصه بين المللی فعال شود.

در همین حال، رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، نيز تاکيد کرده است که تشديد تحريم های ايران نتيجه در پی نخواهد داشت.

نخست وزير ترکيه همچنين می گويد که اعتقاد ندارد که افزايش تحريم ها می تواند موثر باشند.

به رغم مخالفت چين، برزيل، و ترکيه با تشديد تحريم های ايران ، آمريکا اميدوار است که چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصويب شود.

در همين زمينه، جوزف بايدن، معاون رييس جمهور آمريکا، روز سه‌شنبه پس از ديدارهايی با رهبران اسرائيل گفته است«ما تلاش می‌کنيم که ايران به سلاح اتمی نرسد».

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، نیز در اين نشست خبری با قدردانی از تلاش‌های دولت اوباما «برای برقراری تحريم‌های سخت عليه ايران» گفت: هرچقدر که اين تحريم‌ها قوی‌تر باشد، توان ايران در تهديد کمتر می‌شود».

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در صدد است در پوشش توليد انرژی هسته ای به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست يابد. ايران اين اتهام را رد می کند.
XS
SM
MD
LG