لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

آمريکا: ژاپن در حل مناقشه هسته ای ايران نقش کليدی دارد


 جيم استاين برگ، معاون وزارت امورخارحه امريکا
جيم استاين برگ، معاون وزارت امورخارحه امريکا
يک مقام بلند پايه آمريکايی روز جمعه گفت در حاليکه کشورهای غربی تلاشهای خود را برای اعمال تحريمهای بيشتر عليه ايران آغاز کرده اند؛ درعين حال نقش کليدی ژاپن در مهار برنامه هسته ای ايران را نبايد فراموش کرد.

ژاپن که وابستگی شديدی به نفت خاورميانه دارد روابط دوستانه ای با ايران دارد، از ماه اينده، يعنی ماه اوريل، رياست ادواری شورای امنيت سازمان ملل متحد را به دست خواهد گرفت.

جيم استاين برگ، معاون وزارت امورخارحه امريکا پس از ديدار طولانی خود با کاتسويا اوکادا وزير امورخارجه ژاپن در توکيو گفت: تمرکز مذاکرات به ويژه بر سر ايران بود، کشوری که قدرتهای بزرگ مي گويند در پی ساخت سلاح هسته است.


جيم استاين برگ گفت: «ژاپن در مورد برنامه هسته ای ايران نقشی کليدی و مهمی بازی می کند».

معاون وزارت امورخارجه امريکا خاطر نشان کرد: «رهبری ژاپن و پشتيبانی اش از منع گسترش سلاحهای هسته ای، آنهم با تعهدات مستحکم خود در برخورد با چالش سلاح هسته ای از اهميت ويژه ای برخوردار است».

ژاپن، تنها کشوری که با دو بمب اتمی شهرهای ناکازاکی و هيروشيما در پايان جنگ جهانی دوم مورد حمله قرار گرف، از مدتها پيش تلاشهای ديپلماتيک خود را در جهت زدودن جهان از تسليحات اتمی بکار گرفته است.

يوکيو هاتوياما، هفته گذشته به علی لاريجانی رييس مجلس اسلامی ايران گفته بود: که تهران بايد تمام شک و ترديدهای جامعه جهانی را از برنامه هسته ايش مرتفع کند.

معاون وزارت امورخارجه امريکا در بخش ديگر از سخنان روز جمعه اش افزود: ژاپن کشور با نفوذی در ايران است و مي تواند تاثير بسزايی در اين زمينه داشته باشد.

اقای استاين برگ ضمن تاکيد براينکه تهران با يک گزينه اساسی روبه رو است گفت: جامعه جهانی اکنون انتظار دارد ايران با قاطعيت و با برداشتن گامهای منسجم براساس تعهدات بين المللی خود رفتار کند.

واشنگتن تصميم دارد تا در ماه اوريل، ماهی که توکيو رياست ادواری شورای امنيت را بعهده دارد، اعمال تحريمهای بيشتری را عليه ايران به رای بگذارد.

واشنگتن همچنين تصميم دارد، تا اين رای گيری در ماه اوريل صورت گيرد زيرا در ماه پس از ان يعنی ماه می رياست دوره ای شورای امنيت از ان لبنان خواهد بود.

مواضع اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد که حق رای «وتو» دارند، حاکی از اختلاف نظر آنها بر سر مناقشه هسته ای ايران است.

در حالی که آمريکا، فرانسه و بريتانيا می گويند زمان افزايش تحريم های ايران فرا رسيده است، روسيه و چين روز پنجشنبه از ايران خواستند تا برای کاهش نگرانی های جهانی درباره برنامه هسته ای اين کشور پيشنهاد اتمی آژانس بين المللی را بپذيرد.

روسيه و چين که تا کنون به سه قطعنامه تحريمی عليه ايران رای مثبت داده اند، در مقابل درخواست کشورهای غربی برای افزايش تحريم ها اين بار خواهان ادامه مذاکره و گفت وگو با تهران هستند.
XS
SM
MD
LG