لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

آلمان و برزیل بر سر تحریم ایران به توافق نرسیدند


گیدو وستر وله، وزیر امور خارجه آلمان
گیدو وستر وله، وزیر امور خارجه آلمان
آلمان و برزیل به عنوان دو عضو بزرگ شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه نتوانستند در مورد اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای مناقشه برانگیز ایران به توافق برسند.

وزرای خارجه دو کشور پس از مذاکره در این باره در برازیلیا، پایتخت برزیل، اعلام کردند که ممانعت از به وجود آمدن یک قدرت هسته‌ای جدید در دنیا امری خطیر و مهم است، اما درباره وضع تحریم‌ در مورد ایران بین این دو کشور توافقی حاصل نشده است.

به گفته سلسو آموریم، وزیر خارجه برزیل، به تهران باید فرصت بیشتری داده شود تا بتواند تمایل خود را برای همکاری با سازمان ملل اثبات کند.

آقای آموریم در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره تحریم‌های تازه علیه ایران ضمن اشاره به این که کشورش به دنبال راه حلی صلح‌آمیز برای این مسئله است گفت: «آن چه ما پیش از هر چیز می‌بینیم تمایل ایران برای مذاکره است.»

این نخستین بار نیست که کشور برزیل با وضع تحریم‌های تازه علیه ایران مخالفت می‌کند. هفته گذشته هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، نیز نتوانست نظر مثبت مقامات برزیلی نسبت به این مسئله را جلب کند.

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، نیز درست پیش از دیدار با هیلاری کلینتون تصریح کرده بود که «عاقلانه نیست که ایران را در یک گوشه گیر انداخت؛ عاقلانه این است که مذاکره کرد».

این در حالی است که پس از به نتیجه نرسیدن پیشنهاد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، برای مشارکت دادن ایران و مذاکره بدون پیش‌شرط اکنون آمریکا به این نتیجه رسیده است که تنها راه نشاندن تهران بر سر میز مذاکره در مورد برنامه‌ هسته‌ای این کشور اعمال تحریم‌های تازه است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون بر اثر فشارهای آمریکا و متحدان غربی‌اش سه قطعنامه تحریمی علیه ایران را به تصویب رسانده است و اکنون آمریکا و بیش از این کشور اسرائیل به دنبال تصویب چهارمین قطعنامه این‌چنینی هستند.

در مقابل گیدو وستر وله، وزیر خارجه آلمان، با اشاره به این که کشورش در کنار دیگر اعضای گروه ۵+۱ هم‌چنان آماده مذاکره با جمهوری اسلامی است گفت:‌«از آنجا که احساس ما این است که کسی دست دراز شده ما را نمی‌فشارد، مجبوریم به اقدامات دیگر نیز فکر کنیم.»

آلمان جزء گروه ۵+۱ متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت یعنی آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا به علاوه آلمان است. این کشورها بر این اعتقاد هستند که جمهوری اسلامی به دنبال تولید تسلیحات اتمی است، اتهامی که ایران بارها رد کرده و آن را مخالف اعتقادات مذهبی و اخلاقی خود توصیف کرده است.

تصویب قطعنامه از جمله یک قطعنامه تحریمی دیگر علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل نیازمند دست‌کم ۹ رای از اعضای این شورا و وتو نشدن از سوی اعضای دائمی است.
XS
SM
MD
LG