لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۳

بایدن: امروز رژیم ایران منزوی‌تر از همیشه است


جوزف بایدن (راست) در دیدار با بنیامین نتانیاهو
جوزف بایدن (راست) در دیدار با بنیامین نتانیاهو
جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه پس از دیدارهایی با رهبران اسرائیل با محوریت ایران گفت: «امنیت اسرائیل، امنیت آمریکاست، و تعهد آمریکا در قبال امنیت اسرائیل، تعهدی تام و تمام است» و افزود که «امروز، [رژیم] ایران منزوی‌تر از همیشه است».

آقای بایدن روز سه‌شنبه پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در نشست خبری مشترک در اورشلیم گفت: «سنگ بنای مناسبات اسرائیل و آمریکا بر تعهد کامل آمریکا نسبت به امنیت اسرائیل نهاده شده، و این تعهد خلل‌ناپذیراست و کوچکترین تفاوتی میان امنیت آمریکا و اسرائیل نیست و هنگامی که از امنیت اسرائیل حرف می‌زنیم، همان امنیت آمریکاست، و به همین دلیل و نیز از روی دلائل دیگر است که مسئله اتمی شدن ایران، یک مسئله محوری است».

آقای بایدن افزود: «ما تلاش می‌کنیم که ایران به سلاح اتمی نرسد، و ایرانی‌ها باید کارهای دیگری را نیز مانند حمایت از گروه‌های تروریستی، قطع کنند».

بنیامین نتانیاهو در این نشست خبری با قدردانی از تلاش‌های پرزیدنت اوباما «برای برقراری تحریم‌های سخت علیه ایران» گفت: هرچقدر که این تحریم‌ها قوی‌تر باشد، توان ایران در تهدید کمتر می‌شود.

آقای بایدن که از شامگاه دوشنبه به اسرائیل رفته، مذاکرات خود با رهبران این کشور را با تمرکز بر «پرونده ایران»، سه شنبه با دیدار با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل آغاز کرد.

آقای بایدن در این دیدار به شیمون پرز گفت که «ایران هم در صحنه داخلی خود منزوی‌تراز گذشته است و هم در صحنه جهانی، دچار بیشترین انزواست»، و افزود که «مردم ایران خودشان تحریم‌های اخلاقی علیه حکومت تهران برقرار کرده‌اند».

شیمون پرز درنشست خبری پس از گفت‌وگوهایش با آقای بایدن از ارائه یک برنامه تازه علیه حاکمیت ایران خبر داد که هدف اصلی آن، اخراج رژیم ایران از سازمان ملل متحد و منزوی کردن رهبران جمهوری اسلامی، بویژه شخص محمود احمدی‌نژاد در جهان است.

آقای پرز در این نشست خبری گفت: برنامه‌اش را با عنوان «تحریم‌های اخلاقی» علیه جمهوری اسلامی تنظیم کرده است، و توضیح داد که «حاکمانی که مردم و جوانان ایران را با جراثقال‌ها و کاترپیلارها در خیابان‌ها می‌آویزند، نمی‌توانند به عنوان نمایندگان فرهنگی ایران در جهان تردد کنند، بلکه دنیا باید به آنها بگوید که شما قاتل مردم خود هستید».

آقای پرز گفت: «تحریم‌های اخلاقی علیه رژیم ایران به خاطر جنایت‌هایی که علیه مردم خود مرتکب می‌شود، کم‌اهمیت‌تراز تحریم‌های اقتصادی علیه حاکمان تهران نیست».

آقای پرز گفت: «احمدی‌نژاد، اسرائیل را غیرانسانی و غیرمشروع، و خود را منجی به تصویر می‌کشد».

آقای پرز به آقای بایدن گفت: «هر روز احمدی‌نژاد از نابودی اسرائیل حرف می‌زند، و هر شب مردم ایران از ترس سرکوبگری‌های حکومت و دیدن جنازه‌ها در امان نیستند، پس چنین آدمی چگونه در دنیا آزادانه رفت و آمد می‌کند و به سازمان ملل راه می‌یابد؟ و دنیا باید او را سرجایش بنشاند».

پیشنهادهای آقای پرز در این نشست خبری با استقبال جو بایدن مواجه شده است.

رئیس جمهوری اسرائیل همچنین گفت که از آقای بایدن خواسته است که آمریکا سپر دفاعی در برابر خطرات موشکی ایران را بر سر تمامی منطقه، شامل کشورهای عرب، که همگی از بلند پروازی‌های رژیم ایران بیمناک هستند، بگستراند «زیرا اقدامات تدافعی در محدود کردن خطرایرانی، اهمیت زیادی دارند».

آقای پرز توضیح داد که «باید دور تمامی خاک ایران را با سیستم‌های موشکی احاطه کرد».

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز که با آقای بایدن ملاقات می‌کند، سه‌شنبه گفت: «اسرائیل قوی‌ترین قدرت منطقه است، و در امر دفاع از خود، قبل از هر چیز، ابتدا به خویش تکیه می‌کند».

آقای باراک افزود: «آمریکا برای تقویت برتری اسرائیل در برابر چالش‌های ناشی از ایران فعالیت می‌کند» و تأکید کرد که سفر بایدن در این مقطع از زمان، حائز اهمیت است.

آقای بایدن بلند پایه‌ترین مقام آمریکایی از آغاز دولت باراک اوباماست که به اسرائیل آمده است.

قرار است که آقای بایدن پنجشنبه در یک سخنرانی در دانشگاه تل آویو با عنوان «تداوم همراهی آمریکا و اسرائیل»، درباره ایران، روند صلح، و مناسبات اسرائیل و آمریکا سخنرانی کند.

همزمان با دیدارهای آقای بایدن با سران اسرائیل در مورد ایران، مذاکرات دیگری نیز با حضور مقامات اسرائیلی در آمریکا در مورد ایران در جریان است و ارتشبد اشکنازی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، سیلوان شالوم، معاون نخست‌وزیراسرائیل، و دانی آیالون، معاون وزیرخارجه اسرائیل در حال حاضر در آمریکا هستند.
XS
SM
MD
LG