لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

وزارت کشور اسرائیل تلاش آمریکا برای مذاکرات صلح را به شکست کشاند


 جو بایدن و محمود عباس در رام‌الله
جو بایدن و محمود عباس در رام‌الله
جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، پنجشنبه دریک سخنرانی در تل آویو، فلسطینی‌ها را فرا خواند که قصد خود را برای لغو مذاکرات غیرمستقیم صلح با اسرائیل عملی نکنند و به پای میزگفت‌و‌گوها بازگردند.

آقای بایدن تاکید کرد که میان پیشبرد روند صلح اسرائیلی- فلسطینی با موفقیت تلاش‌ها برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران، ارتباط مستقیم وجود دارد.

آقای بایدن که در دیدار رسمی سه روزه از اسرائیل است، در این سخنرانی، از کشورهای عربی خواست برای رسیدن دو طرف اسرائیلی و فلسطینی به صلح، به تلاش ادامه دهند و «نگذارند که ایران از بحران‌ها در منطقه خاورمیانه برای اهداف خود سو استفاده کند».

معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت «پایان دادن به نزاع دیرینه اسرائیلی – فلسطینی، شجاعتی تاریخی می‌طلبد» زیرا «راه صلح، مسیر همواری نیست اما موفقیت آن، تغییرات خیره‌کننده خوبی درپی خواهد آورد».

آقای بایدن علیرغم انتقاد شدید از برنامه‌های دولت اسرائیل برای خانه‌سازی درشرق بیت‌المقدس، از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بخاطر شناسایی اصل «دوملت، دو کشور» (استقلال فلسطین در جوار اسرائیل امن) «تجلیل» کرد، و گفت «ادامه وضع فعلی در درازمدت، امکان پذیرنیست».

آقای بایدن در این سخنرانی، برای چندمین‌بار در سه روز اخیر، تاسف عمیق خود را از موعد اعلام مصوبه دولت اسرائیل برای ساخت‌و سازها درشرق بیت‌المقدس تکرار کرد و گفت «این امر به اعتماد سازی مورد نیاز میان طرفین، لطمه زده است».

فرا خوانی جوبایدن از فلسطینی‌ها برای بازگشت به میز مذاکرات صلح، در حالی است که عمر موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، به نقل از محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی، اعلام کرد که آقای عباس در دور جدید مذاکرات با اسرائیل حضور نخواهد یافت.

کمیته پیگیری طرح صلح عربی شامگاه چهارشنبه دریک نشست اضطراری در مقر اتحادیه در قاهره، که تا پاسی از نیمه شب ادامه یافت، تصمیم گرفت که بدلیل طرح‌های جدید خانه‌سازی دولت اسرائیل درشرق بیت‌المقدس، موافقت هفته گذشته اتحادیه را برای حمایت از پیشنهاد آمریکا جهت از سرگیری مذاکرات سیاسی فلسطینی‌ها و اسرائیل باطل کند.

بحرانی که دور تازه مذاکرات صلح را با خطر جدی روبرو کرده، از سه شنبه و پس از اعلام یک مصوبه داخلی وزارت کشور اسرائیل در زمینه موافقت با ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید برای یهودیان درمحله «رمت شلومو» درشرق بیت‌المقدس آغاز شد.

آقای جو بایدن با صدور بیانیه‌ای، این اقدام دولت اسرائیل را قویا محکوم کرد، و خود نیز چهارشنبه در دیدار با رئیس تشکیلات فلسطینی و نخست وزیر این تشکیلات در رام الله، اعلام کرد که این مصوبه دولت اسرائیل، به تلاش‌های ازسرگیری صلح ضربه زده است.

رسانه های اسرائیل خبرهای متعددی منتشرکردند مبنی براینکه بنیامین نتانیاهو تلاش زیادی انجام داده تا موضوع را برای آقای بایدن توضیح دهد.

تمامی مسائل دیگر سفر مهم سیاسی آقای بایدن به اسرائیل تحت الشعاع بحران ناشی از این مصوبه وزارت کشور اسرائیل قرار گرفت به گونه‌ای که آقای بایدن حتی با تاخیر یک ساعت و نیمه وارد یک میهمانی خصوصی شام در خانه نخست وزیر اسرائیل شد.

وزیر کشور اسرائیل با پوزش‌خواهی از «موعد ناراحت کننده صدور مجوزخانه سازی‌ها» در عین حال گفته است که این مصوبه یک گام اجرایی جدید درمورد طرح‌های گذشته بوده و ممکن بود که بعد از رفتن آقای بایدن از اسرائیل صادر می‌شد.

روزنامه هاآرتص پنجشنبه دریک «افشاگری» نوشت دولت نتانیاهو طرح احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی جدید درشرق بیت‌المقدس و کرانه باختری را در دست دارد، و جنبش چپ‌گرای اسرائیلی «صلح – اکنون» افشا کرد که احداث هفت هزار واحد از این برنامه وسیع، فوری بوده است.

مقامات فلسطینی به رویترز گفتند اکنون دخالت سریع و فوری دولت آمریکا برای لغو این خانه‌سازی‌های اسرائیلی را یک ضرورت می‌
دانند.

اما درسخنرانی پنجشنبه آقای بایدن در دانشگاه تل آویو، از اسرائیل درخواست صریحی نشد که این طرح‌ها را باطل کند.

آقای بایدن نظرداد که «فلسطینی ها دچار سوتفاهم شده و به اشتباه فکر می‌کنند که این طرحها فورا اجرا خواهد شد».

وزیر کشور اسرائیل چهارشنبه توضیح داده بود که این مصوبه برای چند سال دیگر صادر شده است.

آقای محمودعباس از زمان روی کار آمدن دولت بنیامین نتانیاهو درخواست اکید داشت که اسرائیل همه خانه سازی‌ها برای یهودیان درشرق بیت‌المقدس و کرانه باختری را، قبل از تجدید مذاکرات صلح، متوقف کند.

دولت نتانیاهو نوامبر گذشته اکثر طرح‌های خانه‌سازی در کرانه باختری را برای ده ماه راکد گذاشت اما آقای عباس بازگشت به میز مذاکرات را به این دلیل که تصمیم دولت اسرائیل شامل شرق بیت‌المقدس نمی‌شد، رد می‌کرد.

پس از آنکه اتحادیه عرب چهارشنبه گذشته پیشنهاد آمریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح را پذیرفت و تنها چهارماه به انجام مذاکرات غیر مستقیم مهلت داد، کمیته اجرایی ساف نیز به آقای عباس اختیارداد که وارد دور تازه مذاکرات با اسرائیل شود.

ناخرسندی شدید فلسطینی‌ها پس از ۱۳ دور سفرهای رفت و برگشت آقای جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، و تلخکامی عمیق آقای جو بایدن از ناکام شدن سفرش به اسرائیل، درحالی است که قرار بود که آقای میچل هفته آینده برای آغاز میزبانی مذاکرات غیر مستقیم دوباره به منطقه بیاید. اما اکنون همه چیز بشدت مبهم شده است.
XS
SM
MD
LG