لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

کروبی: جمهوریت نظام دچار استبدادزدگی شده است


مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت
مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت
مهدی کروبی روز دوشنبه در دیدار با جمعی از دانشجویان و جوانان حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی از مسیر خود منحرف شده است گفت که «جمهوریتی که از درون نظام برخاسته دچار استبدادزدگی شده است».

آقای کروبی که در کنار میرحسین موسوی همچنان از پذیرش نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری خردادماه سر باز می‌زند همچنین اشاره کرده است که انتخابات در ایران «بی‌خاصیت» شده و «فقط اسم و تشریفاتی از آن باقی مانده است».

اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه در ایران به چنان ناآرامی‌هایی در کشور دامن زد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در ۳۱ سال تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است.

بنیان‌گذار حزب اعتماد ملی، در دیدار با جوانان این حزب در دو استان اصفهان و گیلان همچنین اشاره کرده است که در شورای نگهبان هیچ کس «به جز یک نفر» کاره‌ای نیست.

او گفت: «در شورای نگهبان به جز یک نفر و آن هم دبیر شورا کسی کاره‌ای نیست و برخی پرونده‌ها در شورا اصلاً مطرح نمی‌گردد.»

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از حامیان پروپاقرص محمود احمدی‌نژاد، از پیش از انتخابات ریاست جمهوری حمایت خود از رئیس دولت دهم را اعلام کرد، اقدامی که انتقاد علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، را هم برانگیخت که با آغاز ناآرامی‌ها در ایران در سخنانی اشاره کرد که کاش «بعضی از اعضای شورای نگهبان» آشکارا از یک نامزد حمایت نمی‌کردند.

مهدی کروبی که منزل مسکونی‌اش در ابتدای هفته جاری مورد حمله عده‌ای از به قول همسر او «اوباش» قرار گرفت با تاکید بر این که «علت‌ها باید ریشه‌یابی شود» گفت: «حاکمیت از بررسی آن سر باز می‌زند و به جای حل مشکل آن را به بیگانگان ارتباط می‌دهد.»

آقای کروبی که از زمان انتشار دادن خبر احتمال وقوع تجاوز در زندان‌های جمهوری اسلامی از جمله کهریزک مورد حمله پیاپی و شدید حامیان دولت قرار گرفته است بار دیگر در پیروزی محمود احمدی‌نژاد شک کرده و آن را باورنکردنی دانسته است.

او گفت: «چگونه باید باور کرد که دولت فعلی با این همه تورم و اعتراضات و بیکاری و روابط بین‌الملل ضعیف از طرفی هفت میلیون (دور دوم سال ۸۴) و از طرف دیگر ۱۷ میلیون (دور اول سال ۸۴) رأی بیشتر کسب کند؟!»

به گفته مهدی کروبی، رئیس سابق بنیاد شهید و مجلس شورای اسلامی، دولت فعلی ایران «مگر در دوره اول چه معجزه و شق‌القمری کرده که مردم بخواهند دوباره ریاست ایشان بر قوه مجریه تکرار شود؟»

آقای کروبی گفته است که در سال جاری بیش از ده روزنامه و نشریه توقیف شده، به دانشگاه‌ها حمله شده و بسیاری از دانشجویان و مردم دستگیر و محاکمه شده‌اند.

در همین حال تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران صاحب نام ایران با حکم‌های طولانی و دشوار در زندان به سر می‌برند، اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات چندین کشته به جای گذاشته و حتی دو نفر در ارتباط با حوادث پس از انتخابات اعدام شده‌اند.

از سوی دیگر در سیاست خارجی نیز دولت ایران با سرپیچی از توقف غنی‌سازی اورانیوم روز به روز به دور چهارم از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران نزدیک می‌شود.
XS
SM
MD
LG