لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

پس از دیدار کاترین اشتون، بان کی مون در راه نوار غزه


بان کی - مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
بان کی - مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
پس از دیدار کم‌سابقه کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از نوار غزه در روز پنج‌شنبه گذشته، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز روز شنبه آینده وارد غزه می‌شود.

دیدار مقامات بلندپایه جهانی از نوار غزه از زمانی که این باریکه به تسلط یک‌جانبه جنبش اسلام‌گرای حماس درآمده کم‌سابقه بوده است.

در همین حال اسرائیل در حالی با سفر بارونس اشتون و بان کی مون به نوار غزه موافقت کرده است که در گذشته با درخواست برخی از مقامات ارشد برای سفر به غزه مخالفت کرده بود. یکی از این افراد برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، بود که اسرائیل امکان چنین سفری را از او سلب کرد.

در ماه‌های اخیر، سناتور جان کری، رئیس کمیسیون مناسبات خارجی در سنای آمریکا، نخستین مقام ارشد آمریکایی بود که از غزه محاصره شده دیدار کرد، و نیز چند مقام دیگر کنگره نیز به غزه رفتند. البته این مقامات هیچ ملاقاتی با سران حماس نداشته‌اند.

بارونس اشتون نیز در سفر چندساعته خود در روز پنج‌شنبه با هیچ یک از چهره‌های وابسته به حماس دیدار نکرد، و چگونگی صرف یک میلیارد و چهار صد میلیون دلار کمک اهدایی سالیانه اتحادیه اروپا به غزه را بررسی کرد.

کارمندان «آونرا»، نهاد ویژه کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در امور فلسطینی‌ها، بارونس اشتون را به بازدید از اماکنی بردند که در عملیات نظامی «سرب مذاب» ارتش اسرائیل علیه تشکل‌های مسلح فلسطینی به‌شدت آسیب دیده بودند.

سفر خانم اشتون در حالی انجام گرفت که علی‌رغم برخی از کمک‌های مالی به غزه برای بازسازی این منطقه، شمار زیادی از اماکنی که در بمباران اسرائیلی‌ها آسیب دیده بود، به همان وضع گذشته باقی مانده‌اند.

بارونس اشتون از جمله از مدرسه وابسته «آونرا» که هدف بمباران هواپیماهای اسرائیلی قرار گرفته بود بازدید کرد.

فلسطینی‌ها می‌گویند که در این مدرسه شمار زیادی از مردم پناه گرفته در بمباران جان خود را از دست دادند، اما اسرائیل تاکید دارد که نیروهای مسلح حماس در جریان عملیات «سرب مذاب» از داخل این مدرسه به سوی اسرائیل حملات راکتی انجام دادند و موجب واکنش ارتش اسرائیل شدند.

در گزارش قاضی گلدستون، نماینده شورای حقوق بشر سازمان ملل، درباره عملیات «سرب مذاب»، بخش مهمی به این بمباران اختصاص یافته است.

اسرائیل تاکید دارد که عملیات «سرب مذاب» را در واکنش به سال‌ها حمله راکتی تشکل‌های مسلح فلسطینی از غزه به شهرهای جنوب اسرائیل انجام داده است، عملیاتی که به گفته فلسطینی‌ها بیش از ۱۴۰۰ کشته داشت، و اسرائیل نیز کشته شدن حدود ۱۱۰۰ فلسطینی را تایید کرده است.

اما در همان ساعاتی که بارونس اشتون در حال دیدار از غزه بود، یک حمله راکتی مرگبار علیه اسرائیل صورت گرفت، راکتی که از شمال غزه به سوی جنوب اسرائیل پرتاب شد در مزارع یک کیبوتص اسرائیلی به نام «نتیو هعاسارا» به زمین نشست و جان یک کارگر تایلندی را که برای مزرعه‌داران اسرائیلی کار می‌کرد گرفت.

در حالی که مقامات دولت حماس در غزه و نیز سخنگویان این جنبش شدیدا با این حمله مخالفت کردند و از آن ابراز برائت کردند، گروهی به نام «انصارالسنه» مسئولیت این حمله راکتی مرگبار را برعهده گرفت.

کارشناسان می‌گویند که «انصارالسنه» از نیروهای سلفی و وهابی هوادار «جهاد جهانی» و همسو با القاعده است. حماس در یک سال اخیر کوشیده است که با نیروهای اسلامی افراطی‌تر از خود مبارزه جدی انجام دهد، و تابستان گذشته نیز در نبردی خونین ده‌ها تن از آنها و رهبران‌شان را کشت.

در همین حال دبیرکل سازمان ملل و نیز بارونس اشتون همراه با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز جمعه در مسکو در نشست «کمیسیون چهارجانبه حامی صلح خاورمیانه» شرکت می‌کنند تا راهکارهای ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را بررسی کنند، و در پایان این نشست دبیرکل سازمان ملل به غزه و نیز به اسرائیل خواهد رفت.
XS
SM
MD
LG