لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

تعداد مظنونین به مشارکت در قتل رهبر حماس به ۲۶ نفر رسید


سه تن از مظنونین به قتل المبحوح در حال ورود به یک مرکز خرید در دبی
سه تن از مظنونین به قتل المبحوح در حال ورود به یک مرکز خرید در دبی
پلیس دبی روز پنج‌شنبه ۱۵ نفر دیگر را به عنوان مظنون به مشارکت در قتل یکی از رهبران حماس معرفی کرد و به این ترتیب رقم کل مظنونین به مشارکت در این ترور به ۲۶ نفر می‌رسد.

محمد المبحوح، یکی از بنیان‌گذاران شاخه نظامی حماس، روز بیستم ژانویه، سی‌ام دی‌ماه، در اتاق هتل محل اقامت خود در دبی به قتل رسید. پلیس دبی در آغاز تحقیقات اسم و عکس یازده نفر مظنون در این حادثه را منتشر و سرویس امنیتی اسرائیل، موساد، را مسئول طراحی و اجرای این ترور معرفی کرد.

در همین رابطه پلیس دبی روز چهارشنبه با معرفی ۱۵ مظنون دیگر اعلام کرد که از این عده شش نفر با پاسپورت بریتانیایی، چهار نفر با پاسپورت جمهوری ایرلند، دو نفر با پاسپورت‌های فرانسوی و سه نفر هم با پاسپورت‌های استرالیایی به دبی سفر کرده‌اند.

به این ترتیب از مجموع ۲۶ نفر مظنون در این قتل ۱۲ نفر پاسپورت بریتانیایی، شش نفر پاسپورت ایرلندی، چهار نفر پاسپورت فرانسوی، سه نفر پاسپورت استرالیایی و یک نفر هم پاسپورت آلمانی داشته است.

به گزارش سی‌ان‌ان، در بیانیه اخیر پلیس دبی آمده است که «کشورهای دوست که در این تحقیقات همکاری دارند به مقامات دبی گفته‌اند که این پاسپورت‌ها همگی جعلی بوده و عکس آنها با دارندگان واقعی این مدارک انطباق ندارد».

در همین زمینه وزیر خارجه استرالیا روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت این کشور نیز در این تحقیقات با دبی همکاری می‌کند. به گفته این مقام استرالیایی، تحقیقات نشان می‌دهد که شهروندان این کشور در این ماجرا دخالت نداشته، ولی سوء‌استفاده از مدارک رسمی استرالیا امری بسیار نگران‌کننده است. دولت استرالیا از سفیر اسرائیل خواسته است که با تحقیقات پلیس این کشور به شکل شفاف و همه جانبه همکاری کند.

مقامات اتحادیه اروپا نیز اوایل هفته جاری سوء‌استفاده از مدارک این کشورها در این ترور را محکوم کرده‌اند. به گفته آنها، این پاسپورت‌ها جعلی نیستند، ولی صاحبان اصلی آنها افراد دیگری بوده‌اند.

پلیس دبی تاکنون جزئیات نحوه مرگ محمد المبحوح را اعلام نکرده، اما به خانواده مقتول گفته شده است که نشانه‌هایی از شوک الکتریکی روی پاها، پشت گوش، روی قلب و آلت تناسلی وی مشهود بوده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، پلیس دبی روز چهارشنبه اطلاعات بیشتری را در مورد مسیر سفر و چگونگی ورود و خروج این افراد از دبی منتشر کرده است. همچنین حدس زده می‌شود که دو نفر از مظنونین جدید این پرونده که پاسپورت استرالیایی داشته‌اند با یک قایق از دبی به سمت ایران رفته‌اند.

پلیس دبی در اطلاعیه اخیر خود در باره این پرونده اعلام کرده است که تحقیقات در این زمینه هنوز به پایان نرسیده و بنابراین احتمال دخالت و مشارکت افراد بیشتری را در این حادثه فعلا نباید منتفی دانست.

رئیس پلیس دبی در سخنان اخیر خود اعلام کرد که ۹۹ درصد اطمینان دارد که سرویس امنیتی اسرائیل مسئول اجرای این ترور بوده است. اما وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به این اخبار گفته است که به غیر از گزارش رسانه‌ها هیچ مدرک دیگری که دخالت اسرائیل را ثابت کند وجود ندارد.

اما جنبش حماس در بیانیه‌های رسمی خود اسرائیل را مسئول این ترور معرفی کرده و خواستار دستگیری و مجازات «جنایتکاران جنگی صهیونیست» شده است که در این قتل دخالت داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG