لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

کروبی: با نظامی که جمع کوچکی را در خود جای دهد مخالفم


مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، در پیامی به مناسب فرارسیدن نوروز، با انتقاد صریح از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در مورد «تشبیه نظام جمهوری اسلامی به کشتی نجات»، گفته است که با نظامی که جمع کوچکی را درون خود جا دهد، مخالف است.

آقای کروبی در این پیام که بخشی از آن در وب سایت سحام‌نیوز، پایگاه اطلاع‌رسانی حزب اعتماد ملی انتشار یافته است، همچنین گفته است که «وقتی روحانیان وشخصیت‌های نظام به [احمد] جنتی، احمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد منحصر شود، دیگر نمی‌توان شعار داد کشتی نظام و باید گفت، قایق نظام».

پیشتر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، با تشبیه نظام اسلامی به کشتی نجات گفته بود که کسانی حاضر نیستند قانون و اکثریت را قبول کنند، کسانی که آن «انتخابات عظیم چهل میلیونی مایه افتخار» را زیر سؤال می‌برند و می‌خواهند یک نقطه قوت نظام را به یک نقطه ضعف تبدیل کنند، خودشان خود را از این کشتی نظام بیرون می‌اندازند والا هیچکس نمی‌خواهد کسی را از کسی نجات بیرون بیندازد.

در روال هر ساله استقبال از نوروز و بهار در ایران، همواره رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهور در پیام‌هایی ضمن شادباش فرارسیدن بهار، به بررسی وضعیت کشور در سالی که گذشت و سال پیش رو می‌پردازند اما این نخستین بار است که رهبران مخالفان دولت در اقدامی پیش‌دستانه به انتشار پیام‌های نوروزی دست می‌زنند.

پیش از این میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز در پیام‌های جداگانه‌ای به مناسبت فرارسیدن سال جدید بار دیگر بر پافشاری بر مطالبات و خواسته‌های مردم، و ایستادگی بر آرمان‌هایی که جنبش سبز برای آنها هزینه سنگین پرداخته است، تأکید کرده بودند.

میرحسین موسوی سال جدید را سال صبر و استقامت بر آرمان‌های جنبش سبز نامگذاری کرده و گفته بود که «حق عقب کشیدن و عقب‌گرد در ارتباط با مطالبات [مردم] را نداریم و آن را خیانت به ملت و اسلام، خون شهدا می‌دانیم».

آقای موسوی همچنین با مرور وقایع سال ۸۸ به ویژه حوادث خشونت‌بار پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افزوده بود که «جنایات کهریزک، مسئله خوابگاه‌های دانشجویی، کشتار ۳۰ خرداد و حتی ۲۵ خرداد و حوادث بعدی از جمله روز عاشورا، مورد انتظار مردم کشور ما نبود. اگر مسئله سیاسی بود باید به شیوه سیاسی حل می‌شد و مردم باید اقناع می‌شدند و به مردم توضیح می‌دادند. اما اینگونه نشد و پاسخ‌ها درخورشان نبود».

در همین زمینه مهدی کروبی نیز در بخشی از پیام نوروزی خود که بر یوتیوب انتشار یافته و صحت آن توسط سحام‌نیوز تأیید شده، آورده است که به جای آنکه به خواسته‌های مردم رسیدگی شود، با مردم برخورد شد که جمعی از آنها به شهادت رسیدند و جمعی زیر شکنجه کشته شدند و به شکل بی‌سابقه هزاران نفر از جمله مسئولان جمهوری اسلامی در سطوح مختلف زندانی شدند و مطبوعات تعطیل شد و خبرنگاران به شکل بی‌سابقه از کثرت زندانی‌هاشان متأثر شدند و به خواسته‌ها عمل نشد.

گرچه سایت سحام نیوز وعده داده است که پیام کامل آقای کروبی را به شکل نوشتاری و تصویری منتشر خواهد کرد اما تا بعد از ظهر روز شنبه ۲۹ اسفند به وقت تهران، تنها قسمت‌هایی از این پیام انتشار یافته و متن کامل آن منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG