لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

کروبی بار دیگر خواستار برگزاری همه‌پرسی و اجازه راهپیمایی به مخالفان شد


مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت، در بیانیه‌ای به مناسب حوادث روز ۲۲ بهمن، بار دیگر بر دو خواسته خود در مورد برگزاری راهپیمایی مخالفان و نیز برگزاری همه پرسی در مورد نظارت استصوابی شورای نگهبان تأکید کرده است.

آقای کروبی در این بیانیه که توسط سحام‌نیوز، سایت خبری حزب اعتماد ملی، منتشر شده است، با انتقاد از برخورد شدید با مردم و «تبدیل تهران به یک پادگان»، از حضور فراگیر و گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، به رغم فشارهای امنیتی و فضای بسته سیاسی حاکم در این مراسم تشکر کرده است.

بیانیه مهدی کروبی به فاصله دو روز از دیدار وی با میرحسین موسوی دیگر رهبر مخالفان دولت صادر شده است. دیداری که دومین دیدار این دو رهبر اصلاح‌طلب در روزهای اخیر برای ارزیابی شرایط پس از ۲۲ بهمن بود.

آقای کروبی در این بیانیه آورده است که راهپیمایان برای «بیعت کردن با کتک زدن مردم» در مراسم ۲۲ بهمن شرکت نکردند و دلیل این حضور علاقه به «سیاست‌های سرکوب و پر کردن زندان‌ها» نبوده است.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، امسال در حاشیه مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با یورش به معترضان و رهبران آنها و استفاده از گاز اشک‌آور، گلوله‌های رنگی و باتوم، مانع پیوستن معترضان به یکدیگر و راه یافتن آنها به مسیر راهپیمایی شدند.

نیروهای دولتی همچنین در این روز به محمد خاتمی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد که در مسیرهای مختلف سعی در پیوستن به راهپیمایان را داشتند، حمله‌ور شدند.

این همه در حالی بود که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی بدون اشاره به این برخوردها، حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را «شگفتی‌آفرین» خواند.

اکنون آقای کروبی در بیانیه خود تأکید کرده است که بدون دعوت جریان‌های سیاسی و حضور مردمی، راهپیمایی ۲۲ بهمن به راهپیمایی بی‌رمق یگان‌های نظامی و امنیتی تبدیل می‌شد و امکان چنین بهره‌برداری تبلیغاتی پدید نمی‌آمد.

دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین افزوده است که «مردم شهید داده» راضی به سرپوش گذاشتن روی جنایات کهریزک و مجتمع سبحان و خوابگاه‌های دانشجویی و بی‌حرمتی به مراجع نیستند و حضور آنها در راهپیمایی ۲۲ بهمن تأییدی بر این جنایات نبوده است.

«با دو گرایش روبه‌رو هستیم»

آقای کروبی در بخشی از بیانیه خود خطاب به مردم ایران گفته است که حضورشان در راهپیمایی امسال، جز با ارزیابی صف‌آرایی دو گرایش عمده در این تظاهرات قابل تحلیل نیست.

گرایش نخست از دیدگاه آقای کروبی گرایشی است که از حق اجتماع و راهپیمایی مردم می‌هراسد، در روز راهپیمایی ملی تهران را به پادگان تبدیل می‌کند، و فقط حضور طرفداران خود را در راهپیمایی بر می‌تابد و بقیه مردم را حتی اگر اکثریت باشند، خس و خاشاک می‌خواند.

با حال آقای کروبی اضافه می‌کند که در مقابل این گرایش، گرایشی است که مردم را با همه تنوع و رنگارنگی اعتقادی و فارغ از ویژگی‌های جنسیتی به رسمیت می‌شناسد و «مردم را نه فقط در میدان آزادی بلکه به نشستن بر سر سفر آزادی فرا می‌خواند.»

این رهبر اصلاح‌طلب مخالف دولت، در ادامه برای تعیین وزن هر یک از این گرایش‌ها در جامعه خواستار آن شده است که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی به معترضان اجازه دهند که در محلی که خود امنیت آن را تأمین می‌کنند و با تضمین پرهیز از شعارهای ساختارشکنانه راهپیمایی کنند.

آقای کروبی همچنین با انتقاد دوباره از حاکمیت شورای نگهبان از طریق نظارت استصوابی که مانع از برگزاری انتخابات آزاد و تشکیل مجالس مستقل می‌شود، درخواست برگزاری یک همه‌پرسی را در مورد این موضوع مطرح کرده و گفته است که کارنامه انتخابات ریاست جمهوری دهم نشان داد که این تنها رفراندم است که می‌تواند در عبور از این تنگناها راهگشا باشد.

این پیشنهادها در حالی است که دولت جمهوری اسلامی تا کنون به درخواست مختلف معترضان برای برگزاری تجمعات قانونی پاسخ مثبت نداده‌اند و پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی نیز تا کنون با پاسخی از سوی نهادهای حاکم روبه‌رو نشده است.
XS
SM
MD
LG