لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

نماینده پارلمان اروپا: مقابل به مثل در مورد ارسال پارازیت ایران ریاکارانه است


برنار کوشنر در نشست وزیران اتحادیه اروپایی در مورد بررسی اختلال ماهواره‌ای از سوی ایران
برنار کوشنر در نشست وزیران اتحادیه اروپایی در مورد بررسی اختلال ماهواره‌ای از سوی ایران
وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، در اجلاس روز دوشنبه دوم فروردین، درباره اختلال و ایجاد پارازیت از سوی دولت ایران بر روی امواج رادیو و تلویزیون‌هایی که از اروپا به ایران مخابره می‌شود، اطلاعیه‌ای صادر کردند و این عمل دولت ایران را محکوم کردند.

اطلاعيه وزاری خارجه اتحاديه اروپا می‌گويد اين اتحاديه از مقام‌های ايران خواسته است پارازيت بر روی امواج راديو و تلويزيون و سانسور اينترنت را متوقف کند و می‌افزايد اتحاديه اروپا مصمم است از اين عمل دولت ايران جلوگيری نمايد.

در همين زمينه کلود مورس، نماينده بريتانيا در مجلس اتحاديه اروپا، به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ گفته است.



  • آقای مورس، کارشناسان معتقدند از نظر فنی برای جلوگيری از پارازيت فرستان ايران کار زيادی نمی‌توان انجام داد. اتحاديه اروپا چطور می‌خواهد جلوی اين اقدام ايران را بگيرد؟

از نظر فنی درست است که اتحاديه اروپا نمی‌تواند جلوی اين عمل دولت ايران را بگيرد اما اتحاديه اروپا دو راه برای اين منظور در نظر دارد، اول تحريم‌های ديپلماتيک است که ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا می‌توانند در پيش گيرند و البته انجام آن بسيار دشوار است و دوم جلوگيری از فروش فن‌آوری لازم برای ارسال پارازيت. اتحاديه اروپا می‌تواند جلوی صدور اين وسايل را به خصوص از سوی کشورهای اروپايی بگيرد و اين کار قطعاً يکی از اقداماتی است که اروپا انجام خواهد داد.

اقدام ديگر اتحاديه اروپا آن است که به ايران نشان دهد اين پارازيت‌ها روی امواج رسانه‌های اروپا نيز تأثير می‌گذارد به خصوص آنهايی که از طريق سرويس يوتل‌ست فرستاده می‌شود، اين اقدام باعث می‌شود ايران نتواند پارازيت فرستادن را انکار کند. آن وقت می‌توان مسئله را به طريق قانونی دنبال کرد.

  • فعالان حقوق بشر ايران به کرات از اروپا خواسته‌اند فروش سرويس‌های يوتل‌ست را به ايران تحريم کنند. آيا اين درخواست در تصميم‌گيری اتحاديه اروپا منظور شده است؟

من فکر می‌کنم از ميان تمام فشارهايی که اتحاديه اروپا می‌تواند در اين مورد اعمال کند، جلوگيری از فروش وسايل لازم برای رسانه‌های صوتی و تصويری از همه مؤثرتر و عملی‌تر خواهد بود. به عبارت ديگر اين قوی‌ترين کارتی است که اتحاديه اروپا در اختيار دارد.

اما آن طور که من شاهد مذاکرات بودم به نظر می‌رسد وزرای خارجه کشورهای اتحاديه اروپا در نظر دارند که فشارهای ديپلماتيک به دولت ايران را افزايش دهند.

  • ايران بيش از هفت رسانه رادیو تلویزیونی در خارج از کشور دارد، از جمله پرس تی وی در لندن. برخی می‌گويند چرا کشورهای اروپايی جلوی پخش اين رسانه‌ها را نمی‌گيرد. به نظر شما اين کار درستی است؟

من مطلقاً مخالف پارازيت انداختن روی رسانه‌هايی هستم که از ايران به کشورهای ديگر فرستاده می‌شود. ما از ايران به خاطر سانسور انتقاد می‌کنيم پس چطور می‌توانيم خودمان دست به عملی متقابل بزنيم، اين يک رياکاری خواهد بود و ما هرگز اين کار را نخواهيم کرد. وجود رسانه‌های ايرانی چون پرس تی وی که از لندن برنامه پخش می‌کند نشان دهنده نهايت آزادی در کشور ما و کشورهای اتحاديه اروپا است. ما هر چقدر هم با اين رسانه‌ها مخالف باشيم به خودمان اجازه نمی‌دهيم جلوی پخش آنها را بگيريم.
XS
SM
MD
LG