لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

تنش فزاینده در عراق در آستانه اعلام نتیجه انتخابات مجلس


اعتراض حامیان نوری المالکی به نحوه شمارش آرا در انتخابات کشور
اعتراض حامیان نوری المالکی به نحوه شمارش آرا در انتخابات کشور
در حالی که مردم عراق اعلام نتیجه انتخابات مجلس کشور خود در ساعات پایانی روز جمعه را انتظار می‌کشند، روزنامه بریتانیایی گاردین از تنش فزاینده در کشور و احتمال بروز مجدد بی‌ثباتی خبر می‌دهد.

به گزارش گاردین، رقبای اصلی در این انتخابات یعنی نوری المالکی، نخست وزیر عراق، و ایاد علاوی که بیشتر حامیان او را سنی‌های کشور تشکیل می‌دهند هر دو اعلام کرده‌اند که در صورت باخت نتیجه انتخابات را نخواهند پذیرفت.

از سوی دیگر گاردین از قول یکی از نزدیکان نوری المالکی می‌گوید که نخست وزیر عراق در صورت باخت در انتخابات به تنش دامن نخواهد زد، اما «ممکن است اوضاع از دست او خارج شود».

در همین حال خبرگزاری رویترز از قول رئیس کمیسیون انتخابات عراق می‌گوید «روز جمعه که نتیجه انتخابات اعلام شود» نوری المالکی و ایاد علاوی تنها یک یا دو کرسی با یکدیگر تفاوت خواهند داشت.

رویترز می‌گوید این رقابت بسیار نزدیک میان دو رقیب اصلی انتخابات عراق باعث هفته‌ها یا حتی ماه‌ها مذاکره سخت و طاقت‌فرسا میان دو گروه اصلی برای تشکیل دولت جدید خواهد بود.

بر اساس شمارش نسبی آرا که روز یک‌شنبه گذشته اعلام شد،‌ «عراقیه»، ائتلاف تحت رهبری ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق، تنها ۱۱ هزار رای از گروه رقیب یعنی «ائتلاف دولت قانون» پیش بود.

تاکنون تقاضای نوری المالکی برای شمارش دستی آرا توسط کمیسیون انتخابات رد شده و این ادعا که برخی از اعضای این کمیسیون اعداد و ارقام را به نفع ایاد علاوی دست‌کاری کرده‌اند قویا تکذیب شده است.

در همین حال مقامات آمریکایی بغداد نیز سعی کرده‌اند ادعای دست‌کاری در شمارش آرا را «مانور سیاسی» جلوه دهند.

پیشتر خبرگزاری آسوشيتدپرس ضمن اشاره به این که نظرسنجی‌های قابل اعتمادی در عراق وجود ندارد، گفته بود که انتظار می‌رود در اين رای‌گيری‌ها ائتلاف گروه‌های سياسی - مذهبی شيعه به رهبری روحانيون که خود را ائتلاف ملی عراق می‌خواند به نسبت ائتلاف ميانه‌روتر به رهبری نوری المالکی، نخست وزير فعلی، موفقيت بيشتری کسب کند.

در حال حاضر محبوبیت فراوان ایاد علاوی در میان اقلیت سنی‌های عراق به این نگرانی دامن زده است که هر تلاشی از سوی ائتلاف شیعه‌ها برای کنار زدن او بار دیگر به درگیری و تنش قومی و مذهبی بینجامد.
XS
SM
MD
LG