لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

گزارشگران بدون مرز: جمهوری اسلامی مسئول جان و سلامت روزنامه‌نگاران زندانی است


بدرالسادات مفیدی، محمد صدیق کبودوند، عمادالدین باقی، مهدی محمودیان و عیسی سحرخیز(پایین)
بدرالسادات مفیدی، محمد صدیق کبودوند، عمادالدین باقی، مهدی محمودیان و عیسی سحرخیز(پایین)
سازمان گزارشگران بدون مرز، با صدور بیانیه‌ای به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که مسئولیت جان روزنامه‌نگاران زندانی بیمار برعهده آنهاست و خواستار آزادی بی قید و شرط این روزنامه‌گاران شد.


این سازمان با ابراز «نگرانی عمیق» از شرایط بازداشت «غیرانسانی زندانیان عقیدتی در ایران» تصریح کرده است که بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی «پس از ماه‌ها بازداشت خودسرانه و نگاهداری در سلول‌های انفرادی از نظر روحی و جسمی شدیدا آسیب دیده‌اند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز با بیان این که «زندگی بسیاری از روزنامه‌نگاران زندانی در خطر جدی قرار دارد»، می‌افزاید: «از جمله عمادالدین باقی، بدرالسادات مفیدی، مهدی محمودیان و محمدصدیق کبودوند بیمار و نیاز فوری به درمان دارند.»

در تاریخ ٩ فروردین فاطمه کمالی احمدسرایی همسر عمادالدین باقی پس از دیدار با این روزنامه‌نگار زندانی اعلام کرد که وی در شب عید دچار عارضه تنفسی شده و به بیمارستان انتقال یافته است، اما مسئولان زندان این زندانی بیمار را دوباره به سلول خود بازگردنده‌اند.

عمادالدین باقی ٤٦ ساله، بنیانگذار انجمن دفاع از حقوق زندانیان، در تاریخ ٧ دی ماه از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت. وی از سال ١٣٧٩ چندین بار بازداشت و بیش از هشتاد بار به دادگاه‌ها و دفاتر نیروهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است. عمادالدین باقی در سال ١٣٨٧ در زندان چندین بار دچار نارسایی قلبی شده بود.

از سوی دیگر خانواده بدرالسادات مفیدی همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب از وضعیت سلامت این روزنامه نگار ابراز نگرانی کرده‌اند. فرزندان دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران پس از ملاقات با وی گفته‌اند «بیش از بیست روز است که به دلیل ناراحتی قلبی شب‌ها به او قرص‌های آرام بخش قوی می‌دهند. صبح ها به سختی از خواب بیدار می‌شود و بیشتر اوقات حالت گیجی دارد.» این روزنامه‌نگار در تاریخ ٧ دی ماه بازداشت و همچنان در بند ٢٠٩ زندان اوین زندانی است.

گزارشگران بدون مرز در ادامه افزوده است که مهدی محمودیان «روزنامه‌نگاری که در باره افتضاح بازداشتگاه غیر قانونی کهریزک مقاله نوشته بود و از ٧ ماه پیش در زندان بسر می‌برد» به خانواده‌اش اعلام کرده است که از بیماری شدید تنفسی رنج می برد و چندین بار در سلول خود بیهوش شده است.

این سازمان همچنین با ابراز نگرانی از وضعیت محمد صدیق کبودوند، مدیر مسئول روزنامه پیام مردم کردستان که از تاريخ ١٠ تير ماه ١٣٨٦ در زندان بسر می‌برد اعلام کرده است که باوجود ابتلای وی به بیماری مقامات قضایی–امنيتی با مرخصی این روزنامه‌نگار علیرغم وضعیت جسمی‌اش مخالفت می‌کنند.

در پایان این بیانیه آمده است که به فهرست روزنامه‌نگاران زندانی بیمار از جمله می‌توان هنگامه شهیدی، عیسی سحر خیز ، نادر کریمی جونی و مجتبی لطفی را که به چهار سال زندانی محکوم شده است، اضافه کرد.
XS
SM
MD
LG