لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

ابراز نگرانی شديد از وضعيت جسمی عماد الدين باقی در زندان


عماد الدین باقی
عماد الدین باقی
گزارش های رسیده از وخامت وضعيت جسمی عماد الدين باقی، رونامه نگار و فعال حقوق بشر که هم اکنون در زندان اوين در بازداشت به سر می برد، حکایت دارد.

وب‌سایت جرس گزارش داده است که فاطمه کمالی احمد سرايی، همسر عمادالدين باقی، که روز دوشنبه ۹ فروردین ۸۹ موفق به ملاقات با همسرش شده نسبت به وضعیت سلامتی وی شديدا ابراز نگرانی کرده است.

طبق اين گزارش، فاطمه کمالی احمد سرايی گفته است: حمله تنفسی عماد الدین باقی که در دوره قبلی بازداشتش در بند ۲۰۹ به آن دچار شده بود، تشديد و تکرار شده و منجر به بيهوشی عماد الدین باقی شد و او دوباره در آخرين روز سال ۸۸ از زندان به بيمارستان قمر بنی هاشم منتقل شده است و پس از مدتی بستری، دوباره به سلول خود در بند ۲۴۰ زندان اوين بازگردانده شده است.

فاطمه کمالی احمد سرايی همچنين با اشاره به اين که مسوولان زندان و بند از پرونده پزشکی عماد الدين باقی و «خطراتی که برای جسم و جان او می رود آگاه هستند اما درعين حال به نگهداری او در اين وضعيت ادامه می دهند»، گفت: «قاعدتا طبق قانون هرگونه مسوليت سلامت جسمی باقی به عهده مقامات نگه دارنده اوست».

عماد الدين باقی، روزنامه‌نگار و بنيانگذار انجمن دفاع از حقوق زندانيان، يک روز پس از حوادث روز عاشورا در دی ماه سال گذشته درتهران، بازداشت شد.

کميته گزارشگران حقوق بشر در اين زمينه گزارش داده بود که عماد‌الدين باقی پس از احضار به معاونت امنيت دادسرای انقلاب تهران و حضور در اين مکان، با حکم دادسرا بازداشت شد.

آقای باقی که پيشتر سال‌های ۷۹ تا ۸۱ و همچنين ۸۶ تا ۸۷ را در زندان به سر ‌برده است، در دوران مبارزات انتخاباتی از مشاوران ارشد ستاد مهدی کروبی بود.

مخالفت با مرخصی سحرخيز

مهدی سحرخيز، فرزند عيسی سحرخيز روزنامه نگار زندانی، نیز در خصوص وضعیت پدرش به «جرس» گفته است: درخواست مرخصی برای عیسی سحرخیز به مقامات قضايی ارائه شده است که ظاهرا تاکنون مورد موافقت قرار نگرفته است.

مهدی سحر خيز همچنين گفته است: پدرش «در روز اول عيد به هنگام نماز صبح بعلت ضعف جسمانی از حال رفته و زمين خورده و پس از آن به درمانگاه برده شده است».

عيسی سحر خيز که از هشت ماه قبل در بازداشت به سر می برد، و تاکنون وضعيت پرونده وی مشخص نشده است.

آقای سحر خيز ، مديرکل مطبوعات داخلیِ وزارت ارشاد دولت محمد خاتمی و مدير مسئول ماهنامه توقيف شده آفتاب، پس از آغاز اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری امسال، در تاريخ ۱۲تير بازداشت شد.
XS
SM
MD
LG