لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

باقی: سکوت قربانیان تجاوز در زندان‌های ایران، از شرم است


عماد الدین باقی
عماد الدین باقی
عمادالدین باقی از اعضای انجمن دفاع از حقوق زندانیان می‌گوید، بسیاری از قربانیان تجاوز در زندان‌های جمهوری اسلامی تنها به خاطر حفظ آبروی خود و از روی شرم سکوت کرده‌اند.

آقای باقی در گفت و گو با مجله خبری اشپیگل آلمان با اشاره به این که اطلاعات خود را این باره از زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها به دست آورده، گفته است، «پسر یک استاد دانشگاه را به اتفاق شمار دیگری از زندانیان وادار می‌کردند، لخت شده و مدت‌ها به حالت نیمه ایستاده، بمانند».

این عضو انجمن دفاع از حقوق زندانیان با تایید اظهارات مهدی کروبی در باره تجاوز به بازداشت‌شدگان به ویژه در بازداشت‌گاه کهریزک گفته است:« هنوز ابعاد کامل این موارد نقض حقوق بشر به طور کامل روشن نشده است.»

به گفته وی بسیاری از قربانیان از روی شرم و حیا در این باره سکوت کرده‌اند، اما یکی از اعضای کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی هم تایید کرده است، که چنین گزارش‌هایی را [در مورد شکنجه] در اختیار دارد.

آقای باقی همچنین با اشاره به گزارش‌های منتشر شده در باره خشونت علیه بازداشت‌شدگان در ایران گفته است: « من با توجه به تجربه شخصی خودم به عنوان زندانی سیاسی می‌دانم، که بدرفتاری با زندانیان یک موضوع استثنایی و نادر نیست.»

چندی پیش مهدی کروبی یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران با ارسال نامه‌ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، خواستار بررسی موضوع «تجاوز به زندانیان ناآرامی‌های اخیر در زندان‌ها» شده بود.

به دنبال انتشار این نامه، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران به همراه شماری ازامامان جمعه کشور نامه مهدی کروبی درباره تجاوز به بازداشتی های اخير را «دروغ خوانده و خواهان محاکمه او شده بودند.»

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی هم تجاوز به بازداشت‌شدگان را تکذیب کرده است.

این در حالی است که آقای کروبی در واکنش به تکذیب اتهام تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان، ضمن تاکید بر سخنان پیشین خود مقام‌های جمهوری اسلامی را به تلاش برای سرپوش گذاردن برواقعیات از طریق اعمال فشار بر خانواده های قربانیان متهم کرده است.

عماد الدین باقی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با مجله اشپیگل که در شماره روز دوشنبه این مجله منتشر شده است، در باره شمار بازداشت‌شدگان وقایع اخیر در ایران گفته است، اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد، علاوه بر تهران صدها نفر نیز در سایر شهرهای ایران بازداشت شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی در باره دستور رهبر مذهبی ایران برای رسیدگی به مساله بدرفتاری با بازداشت شدگان با اشاره به فقدان منابع مستقل در این زمینه گفته است، «در شرایطی که هر گونه اظهار نظری به عنوان حمله به حکومت تلقی می‌شود، این گونه بررسی‌ها هیچ ارزشی نخواهد داشت».

آقای باقی همچنین در باره دادگاه بازداشتی‌های اخیر گفته است، روند دادگاه و صدور احکام به اهداف حاکمیت بستگی دارد: « شاید بخواهند ابتدا با صدور احکام سنگین مردم را بترسانند و سپس در مرحله تجدید نظر تخفیف قایل شوند.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرده است که هیچیک از بازداشت شدگان به اعدام محکوم نشوند. به اعتقاد آقای باقی صدور حکم اعدام به شکاف میان مردم و حاکمیت دامن خواهد زد.
XS
SM
MD
LG