لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

روزنامه‌نگاران زندانی؛ سکته، بیهوشی، زخم معده


بدرالسادات مفیدی، محمد صدیق کبودوند، عمادالدین باقی، مهدی محمودیان و عیسی سحرخیز(پایین)
بدرالسادات مفیدی، محمد صدیق کبودوند، عمادالدین باقی، مهدی محمودیان و عیسی سحرخیز(پایین)
سازمان گزارشگران بدون مرز، در تازه‌ترین بیانیه خود به مقام‌های جمهوری اسلامی شدیدا هشدار داده است که مسئولیت هرگونه اتفاق برای روزنامه‌نگاران بیمار زندانی به عهده آنهاست و خواستار آزادی بی قید و شرط آنان شده است.

روزنامه‌نگارانی که پس از ماه‌ها تحمل سلول‌های انفرادی و شرایط سخت زندان، از مرخصی نوروزی نیز محروم شدند. در هیمن زمینه رضا معینی از گزارشگران بدون مرز، از نگرانی‌های این سازمان درباره این روزنامه‌نگاران به رادیو فردا می‌گوید.


رادیو فردا: سازمان گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین بیانیه خود، به طور ویژه نسبت به وضع روزنامه‌نگاران زندانی بیمار ابراز نگرانی شدید کرده است؛ این روزنامه‌نگاران مشخصا چه کسانی هستند؟



رضا معینی: تعدادی از روزنامه‌نگاران زندانی در شرايطی غير انسانی به سر می‌برند. بيماری اين روزنامه‌نگاران مسايلی جدی را از ماه‌های پيش به دنبال داشته است. ما تعدادی از اين روزنامه‌نگاران را در آخرين اطلاعيه خود نام برده‌ايم و به شکل مشخص با شهادت خانواده هايشان گفته ايم در چه وضعيتی به سر می برند. از جمله آقايان عمادالدين باقی، مهدی محموديان، محمدصديق کبودوند و خانم بدرالسادات مفيدی که چند نکته را درباره آنها نوشته ايم.

البته تعداد ديگری را هم می توانيم نام ببريم از جمله خانم شهيدی، آقايان عيسی سحرخيز، نادر کريم جونی، مجتبی لطفی و سعيد متين پور که در وضعيت نابسامانی به سر می برند. مشکلات عديده جسمی و روحی در سلامت اين افراد مخاطره ايجاد کرده و ما خواهان آزادی بدون قيد و شرط آنها هستيم. ما تاکيد کرده ايم هر بلايی سر اين روزنامه‌نگاران بيايد، مسئولان و مقام های جمهوری اسلامی در اين‌باره مسئول هستند.

آقای معينی! سازمان گزارشگران بدون مرز در بيانيه تازه خود نوشته زندگی بسياری از روزنامه‌نگاران زندانی در خطر جدی است. آيا وضع اين زندانيان تا اين حد وخيم است؟

مسئوليت سلامت بازداشت‌شدگان بر عهده مسئولين قضايی و امنيتی است. بدون شک روزنامه‌نگاری که مشکل تنفسی دارد و در سلول بيهوش می‌شود، در وضعيت خوبی به سر نمی‌برد. بدون شک محمدصديق کبودوند، روزنامه‌نگاری که از سال ۸۶ تا کنون زندانی است، با عارضه‌های مختلفی روبرو است. او ابتدا با عارضه قلبی مواجه شد و سپس يک سکته خفيف مغزی داشت و بعد هم مشکلات ريه و پروستات که بايد تحت مداوا قرار می‌گرفت، اما هرگز اين امکان برای او فراهم نبوده و اجازه مرخصی يا درمان ندارد و در وضعيت نابسامانی به سر می‌برد. ما در چندين اطلاعيه خواهان آزادی او شده‌ايم. علاوه بر آقای کبودوند، آقای سعيد متين‌پور روزنامه‌نگاری است که به هشت سال زندان محکوم شده و بنابه گزارش‌هايی که به دست ما رسيده به شدت بيمار است و مشکلات جدی قلبی و ناراحتی معده دارد. او بايد تحت درمان‌های پزشکی در بيرون زندان قرار گيرد.

فراموش نکنيم آقای عمادالدين باقی يک سال پيش که در زندان بود چند بار دچار حمله شد و پزشک او اعلام کرد که نبايد در زندان بماند. فراموش نکنيم که نارسايی‌ها، مسامحه و اهمال کاری مسئولان زندان جمهوری اسلامی به خصوص عامل مرگ اميدرضا ميرصيافی شد؛ جوانی که يک سال از مرگ او می‌گذرد.
XS
SM
MD
LG