لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

وحیدی: برای دفاع، از همه گزینه‌ها استفاده خواهیم کرد


احمد وحیدی؛ وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران
احمد وحیدی؛ وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران
در ادامه واکنش‌های مقام‌های ایرانی به هشدارهای اخیر مقام‌های ایالات متحده، وزیر دفاع جمهوری اسلامی گفته است که ایران برای دفاع از خود از همه گزینه استفاده خواهد کرد.

سرتیپ پاسدار احمد وحیدی که در ارومیه به سر می‌برد، در سخنانی با اشاره به سخنان اخیر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در مورد استفاده از تمامی گزینه‌ها در مواجهه با ایران، گفته است که «ما نیز اعلام می‌کنیم که برای دفاع از خود از همه گزینه‌ها استفاده خواهیم کرد».

باراک اوباما به تازگی در تشریح راهبرد جدید هسته‌ای کشورش، گفته بود که ایالات متحده از سلاح هسته‌اى براى مقابله با كشورهاى غيرهسته‌اى استفاده نخواهد کرد اما کشورها چون ایران و کره شمالی که معاهده‌های عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای را رعایت نمی‌کنند، از این قاعده مستثنی خواهند بود.

رئیس جمهور آمریکا همچنین تأکید کرده بود که «براى اينكه مردم آمريكا در امنيت باشند من تمام ابزارهاى لازم را حفظ خواهم كرد».

این سخنان از سوی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به عنوان «تهدید هسته‌ای» توصیف شد و آیت‌الله خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد به شدت نسبت به آن واکنش نشان دادند.

در همین زمینه علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز در جلسه علنی روز گذشته مجلس گفت که «رئیس‌جمهور آمریکا همان روش استکباری و سلطه‌طلبی گذشته را دنبال می‌کند. لیکن با ژست‌های مردم فریبانه».

وی تأکید کرد که «بین ماهیت این سیاست و سیاست‌های جنگ طلبانه بوش تفاوتی وجود ندارد».

«تاکتیک جنگ فرسایشی در مواجهه با دشمن»

در واکنشی دیگر به هشدارهای اخیر مقام‌های ایالات متحده، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی نیز گفته است که در شرایطی که دنیا به سمت دموکراسی و صلح پیش می‌رود، تهدید به حمله نظامی علیه ایران «نشان از ناپختگی، جوانی و شاید کم‌اطلاعی فردی باشد که این تهدیدات را عنوان می‌کند».

سرتیپ احمدرضا پوردستان در یک نشست خبری در آستانه روز ارتش، همچنین افزود که «شرایط نیروهای فرامنطقه‌ای حاضر در منطقه شرایط مساعدی نیست. امروز نیروهای فرامنطقه‌ای در عراق و افغانستان با چالش جدی روبه‌رو هستند ... و اصلا در شرایطی نیستند که جبهه‌ سومی را آن هم علیه نظام قدرتمندی مانند ایران باز کنند؛ بنابراین این تهدیدات، تهدیدات رسانه‌ای و شاید به نوعی برای بازیابی نیروهای خودشان است».

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در این نشست خبری اضافه کرد که «چشم‌انداز حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان می‌تواند یک تهدید برای ما باشد. بر این اساس ما پیش‌بینی‌های لازم را در این خصوص انجام داده‌ایم و برنامه‌های لازم برای مرزهای مختلف کشور به‌ویژه مرزهای شرقی را در دستور کار قرار داده‌ایم».

وی «جنگ فرسایشی» را یکی از تاکتیک‌های نیروهای نظامی ایران در مقابل «تهاجم دشمن» خواند و و افزود که «مقابله ما فقط مقابله رویارویی نیست، بلکه ما تمامی منافع دشمن در منطقه را هدف قرار خواهیم داد».

این مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی همچنین تأکید کرد که «هر تهدیدی بخواهد علیه جمهوری اسلامی ایران جنبه‌ عملی به خود بگیرد، در نطفه خفه خواهد شد».

در ماه‌های گذشته، کشورهای غربی که تا کنونی ترکیبی از روش‌های مختلف از جمله گفت‌وگو و تحریم را در قبال ایران آزموده‌اند، خود را برای دور جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی آماده می‌کنند.

با این حال برخی از کشورها از جمله چین و روسیه، هنوز حاضر به حمایت از تحریم‌های جدید نشده‌اند و در مقابل شماری از منتقدان برنامه هسته‌ای ایران، اعمال تحریم را برای متقاعد ساختن ایران به اصلاح روش خود ناکافی دانسته و معتقدند که در مواجهه با ایران باید همه گزینه‌ها همچنان بر روی میز باشد.

ایران فعالیت‌های اتمی خود را صلح‌آمیز و در راستای تأمین برق و مصارف پزشکی عنوان می‌کند و تا کنون از تن دادن به درخواست غرب و شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی و اعتمادسازی در زمینه برنامه اتمی‌اش سر باز زده است.
XS
SM
MD
LG