لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

اعتراض ایران به سازمان ملل درباره «تهدید هسته‌ای آمریکا»


محمد خزایی، نماینده ایران در سازمان ملل
محمد خزایی، نماینده ایران در سازمان ملل
ایران در یادداشتی رسمی خطاب به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان، نسبت به آنچه از آن به عنوان تهدید آمریکا به حمله اتمی به ایران یاد شده، شدیداً اعتراض کرد.

در این یادداشت که روز سه‌شنبه توسط محمد خزایی، نماینده ایران در سازمان ملل به شورای امنیت تسلیم شده است، ایالات متحده متهم شده است که در سند جدید راهبرد هسته‌ای خود، «اتهامات بی‌پایه‌ای» را علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی طرح کرده است.

آقای خرایی در این یادداشت همچنین به طور مشخص به گفته‌های رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، اشاره کرده است که به تازگی گفته بود در مواجهه با ایران همه گزینه‌ها به روی میز خواهد بود و مقام‌های ارشد ایالات متحده از جمله رئیس جمهور و وزیران خارجه و دافع این کشور را متهم کرده است که «بر اساس مفروضاتی کاملاً اشتباه» تهدید کرده‌اند که عیله جمهوری اسلامی، سلاح هسته‌ای به کار خواهند برد.

در این یادداشت همچنین با آتش‌افروزانه خواندن اظهار نظرهای اخیر مقام‌های آمریکایی، این سخنان «به مثابه باجگیری هسته‌ای علیه یک کشور غیرهسته‌ای عضو ان پی تی» و ناقض تعهدات بین‌المللی آمریکا مبنی بر ممنوعیت توسل به تهدیدیا استفاده از زور علیه کشورها توصیف شده است.

آقای خزایی همچنین متذکر شده است که «اعضای سازمان ملل متحد نباید نسبت به چنین باج‌خواهی‌های هسته‌ای در قرن بیست و یکم اغماض کرده یا آن را تحمل کنند بلکه شایسته است اقدامی قاطع برای امحای کامل کلیه سلاح‌های هسته‌ای، به عنوان تنها تضمین محکم علیه استفاده یا تهدید به استفاده از این تسلیحات، اتخاذ کنند».

یادداشت اعتراض‌آمیز ایران خطاب به مقام‌های سازمان ملل متحد در شرایطی منتشر می‌شود که در روزهای گذشته برخی مقام‌های جمهوری اسلامی به سخنان اخیر باراک اوباما که در آن ایران به همراه کره شمالی هدفی بالقوه برای حمله هسته‌ای شمرده شده بود، واکنش نشان دادند.

آقاى اوباما هفته گذشته در گفت‌وگو با روزنامه آمریكایى «نیویورک تایمز» در تشریح راهبرد جدید هسته‌ای کشورش گفته بود که در این راهبرد شرایط استفاده از تسلیحات هسته‌اى براى مقابله با تهدیدات كشورهایی با توانایى مشابه اعلام می‌شود، ولى كشورهایى مانند ایران و كره شمالى كه معاهده‌هاى عدم اشاعه را نقض مى‌كنند، شامل این محدودیت‌ها نیستند.

ایران این سخنان را «تهدید هسته‌ای باراک اوباما» تلقی کرد و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به شدت نسبت به آن واکنش نشان دادند.

در حالی که محمود احمدی‌نژاد سخنان باراک اوباما را از سر «ناپختگی و ناشی‌گری» ارزیابی کرد، آیت‌الله خامنه‌ای نیز این سخنان را «رسواکننده» و نشانگر آن دانست که دولت آمریکا، «دولتی شریر و غیرقابل اعتماد» است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در بیانیه‌ای از وزارت امور خارجه ایران خواستند که به دلیل آنچه «ادبیات جنگ‌طلبانه باراک اوباما» خوانده شده، از دولت آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کند.

در بیانیه این نمایندگان، از ایالات متحده به عنوان «تهدید کننده صلح و امنیت جهانی» یاد شده و آنچه از آن به عنوان «ادبیات جنگ طلبانه باراک اوباما» یاد شده، محکوم شده است.

در سال‌های اخیر تنش بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی که به زعم کشورهای غربی ماهیت نظامی دارد، همواره در حال افزایش بوده است. با این حال از زمانی که ایران با رد پیشنهادهای غرب برای تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی‌اش تصیمیم گرفت که رأساً اقدام به غنی‌سازی ۲۰ درصدی کند، این تنش‌ها وارد فاز تازه‌ای شد.

کشورهای غربی که تا کنون ترکیبی از روش‌های مختلف از جمله گفت‌وگو و تحریم را در قبال ایران آزموده‌اند، در ماه‌های خود را برای دور جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی آماده می‌کنند.

در حالی که روسیه و چین، تا کنون حاضر به حمایت از تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی نشده‌اند، شماری از منتقدان برنامه هسته‌ای تهران، اعمال تحریم را برای متقاعد ساختن ایران به اصلاح روش خود ناکافی دانسته و معتقدند که در مواجهه با ایران باید همه گزینه‌ها [از جمله گزینه نظامی] همچنان بر روی میز باشد.

این در حالی است که مقام‌های ایرانی نیز همواره بر این تأکید کرده‌اند که هر گونه تهدید علیه ایران را در نطفه خفه خواهند کرد و از جمله وزیر دفاع جمهوری اسلامی به تازگی تصریح کرده است که ایران برای دفاع از خود از همه گزینه استفاده خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG