لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

واکنش تند آیت‌الله خامنه‌ای به راهبرد جدید هسته‌ای آمریکا


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی در جمع فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی، ضمن واکنش به راهبرد جدید هسته‌ای ایالات متحده و «تهدید هسته‌ای رئیس جمهور آمریکا»، دولت ایالات متحده را «دولتی شریر و غیرقابل اعتماد» خواند.

فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی در این دیدار گفت: «‌در چنین دنیای مبتنی بر فریب، دروغ، ظلم و زور نقابدار، برخی قدرت‌ها به دلیل غرور و اعتماد به پایه‌های پوشالی قدرت، اختیار خود را از دست می‌دهند و نمونه این موضوع، سخنان اخیر رئیس جمهور امریکا است که ملت ایران را تلویحاً تهدید به استفاده از سلاح اتمی کرد».

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته و در آستانه اعلام راهبرد جدید هسته‌ای ایالات متحده و امضای پیمان جدید خلع سلاح هسته‌ای موسوم به استارت دو، اعلام کرده بود که کشورهایی از قبیل ایران و کره شمالی که معاهده‌های عدم گسترش سلاح‌های اتمی را نقض می‌کنند، همچنان هدف بالقوه حملات هسته‌ای هستند.

آقاى اوباما در گفت‌وگو با روزنامه آمريكايى «نيويورک تايمز» اضافه کرده بود که در راهبرد جدید هسته‌ای کشورش، شرايط استفاده از تسليحات هسته‌اى براى مقابله با تهديدات كشورهایی با توانايى مشابه اعلام می‌شود، ولى كشورهايى مانند ايران و كره شمالى كه معاهده‌هاى عدم اشاعه را نقض مى‌كنند، شامل اين محدوديت‌ها نيستند.

رهبر جمهوری اسلامی این موضوع را نوعی تهدید به حمله اتمی ارزیابی کرده و می‌گوید که «این سخن بسیار عجیب است و دنیا نباید از آن بگذرد زیرا در قرن بیست و یکم که قرن ادعاهای حمایت از حقوق بشر و مبارزه با تروریسم است، رئیس یک کشور تهدید به حمله اتمی می‌کند».

«سخنان رسوا کننده، دولت غیرقابل اعتماد»

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در این دیدار گفته است که سخنان اخیر باراک اوباما «به ضرر آمریکا» و معنای اینگونه سخنان این است که دولت آمریکا، «دولتی شریر و غیرقابل اعتماد» است.

فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی افزوده است که «آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر تلاش زیادی کردند تا بگویند جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای غیرقابل اعتماد است در حالی که اکنون مشخص است، غیرقابل اعتماد، آن دولت‌هایی هستند که بمب اتمی دارند و با بی‌حیایی دیگران را تهدید به بمب اتم می‌کنند؛ بنابراین سخنان رئیس جمهور آمریکا، رسوا کننده است».

راهبرد جدید هسته‌ای دولت ایالات متحده پیش از این نیز مورد انتقاد محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت دهم قرار گرفته بود و وی در سخنانی، در سفر استانی‌اش به آذربایجان غربی، رئیس جمهور آمریکا را متهم کرد که به دلیل ناشیگری، «نمی‌تواند تصمیمات درستی اتخاذ کند».

رئیس دولت دهم گفته بود که «اينکه آقای اوباما ملت‌هايی را که نمی‌خواهند زير بار زور بروند به استفاده از سلاح‌های شيميايی و اتمی تهديد کرده را به حساب ناپختگی و ناشیگری او می‌گذاريم ... ايشان تازه به عرصه‌های بالای سياسی در کشورش دست پيدا کرده است و ... نمی‌‌تواند تصميمات درستی اتخاذ کند».

واکنش آیت‌الله خامنه‌ای به راهبرد جدید هسته‌ای ایالات متحده و سخنان رئیس جمهور این کشور، همزمان با آن صورت می‌گیرد که ۲۲۵ نماینده مجلس ایران با امضای بیانیه‌ای در محکومیت سخنان باراک اوباما، از وزارت خارجه جمهوری اسلامی خواستند تا از دولت آمريکا به عنوان «تهديد کننده صلح و امنيت جهانی» رسماً به شورای امنيت سازمان ملل شکايت کند.

در این بیانیه همچنین به رئیس جمهور آمریکا هشدار داده شده که منطقه حساس خليج فارس و خاورميانه را بيش از اين با «بحران» مواجه نکند و «با زبان جنگ‌طلبانه و ضد حقوق بشری» بيش از اين آمريکا را نزد ملت‌ها و افکار عمومی جهانيان مطرود نسازد.

رئیس جمهوری آمریکا در نخستين سال حضور خود در کاخ سفيد همواره از به کارگیری دیپلماسی در مواجهه با ايران حمایت می‌کرد اما رفتار هسته‌ای جمهوری اسلامی در یک سال گذشته موجب شد تا دولت باراک اوباما رويکرد خود در قبال ايران تغيير داده و از تشديد تحريم‌ها عليه تهران حمايت کند.

کشورهای غربی برای متقاعد ساختن ایران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تاکنون ترکیبی از راه‌های مختلف شامل گفت‌وگو و تحریم را آزموده‌اند و در حالی که به نظر می‌رسد این روش‌ها تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است، به دنبال اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هستند.

این کشورها از مدت‌ها پیش ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود در پی دستیابی به سلاح‌های اتمی است اما ایران با رد این ادعاها برنامه خود را صلح‌آمیز و برای تولید برق و مصارف پزشکی توصیف می‌کند.
XS
SM
MD
LG