لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

بان گی‌مون در راه ایران؛ «با زندانیان سیاسی، خصوصی ملاقات کنید»


نمایی از زندان اوین
نمایی از زندان اوین
سايت «سحام نيوز»، ارگان حزب اعتماد ملی، گزارش داد، جمعی از زندانيان سياسی بند ۳۵۰ اوين با ارسال نامه ای برای دبيرکل سازمان ملل متحد، از وی خواستند در جريان سفر به ايران از بازداشتگاه‌های سياسی و امنيتی و بند ۳۵۰ زندان اوين بازديد کند.

در اين نامه که عيسی سحرخيز، روزنامه نگار زندانی، به نمايندگی از سوی زندانيان آن را امضا کرده همچنين از بان گی‌مون -که به دعوت دولت ايران در روزهای آينده به تهران سفر خواهد کرد- خواسته شده است، که به صورت خصوصی با محکومان و زندانيان ملاقات و گفت و گو کند.

در نامه گروهی از زندانيان سياسی بند ۳۵۰ اوين خطاب به دبير کل سازمان ملل متحد گفته شده است که بازديد او از بازداشتگاه های سياسی و امنيتی و بند ۳۵۰ زندان اوين، فرصتی را فراهم می آورد تا وی به طور دقيق در جريان بخشی از موارد زير پا گذاردن اصول اوليه آزادی، دموکراسی و عدالت و همچنين ابعاد گسترده نقض حقوق بشر به ويژه موارد شاخص دوران دستگيری ها، بازجويی ها، تفهيم اتهام ها و محاکمه های فرمايشی تحت فشارهای روحی و جسمی اخير قرار بگيرد. آنان نوشته اند که به اين ترتيب بان گی‌مون از نزديک با شرايط خاص بازداشتگاه ها و زندان های ايران به خصوص بند ۳۵۰ زندان اوين آشنا خواهد شد.

در اين نامه زندانيان سياسی بند ۳۵۰ اوين گروه گسترده ای ناميده شده اند که در جريان انتخابات رياست جمهوری سال گذشته و رويدادهای پس از آن به بهانه‌های واهی و اتهام های ساختگی، تهديد و دستگير و محاکمه و زندانی شده اند.

هم زمان با ارسال اين نامه، زندانيان سياسی اوين در بيانيه ای اعلام کردند که در اعتراض به نقض حقوق شان و وضعيت بد اين زندان، از روز اول ارديبهشت روزه سياسی می گيرند.

به گزارش سايت « جرس»، اين اعتصاب غذا با يک روز در هفته آغاز می شود و تا ۲۲ خرداد که سالگرد انتخابات رياست جمهوری ايران است به تدريج در روزهای بيشتری ادامه می يايد.

اين زندانيان خواستار لغو و تقليل احکام صادر شده عليه زندانيان سياسی، امنيتی و مطبوعاتی، آزادی فوری تمامی آنان تا زمان برگزاری دادگاه ها با قيد وثيقه و کفالت و برگزاری دادگاه های علنی با حضور هيئت منصفه شده اند.

از ديگر خواست های آنان، رسيدگی به روند غير قانونی و غير عادلانه بازجويی ها، دادرسی ها و مجازات متخلفان در تمامی سطوح و بهبود وضعيت غذايی، بهداشت و رفاهی تمامی زندانيان و بازداشت شدگان است.

در ماه‌های پس از انتخابات رياست جمهوری، گزارش‌های بسياری در مورد وضعيت نامناسب فعالان سياسی و مدنی بازداشت شده انتشار يافته است. يکی از اين زندانيان شيوا نظرآهاری، از فعالان حقوق بشر است. خانم نظرآهاری که اندکی پس از انتخابات خرداد ماه بازداشت و سپس به قيد وثيقه آزاد شده بود، هنگامی که برای شرکت در مراسم ختم آيت‌الله منتظری راهی شهر قم بود دوباره بازداشت شد.

شهرزاد کريمان، مادر خانم نظرآهاری، در مورد آخرين وضعيت دختر خود و اتهام های وارد آمده به او می گويد: « شيوا گفت اصلا چيزی معلوم نيست و همان اتهامات قبلی يعنی تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملی اين بار هم تفهيم شده است. يکی ديگر از اتهامات او کمک به ديگران برای گرفتن وکيل است و اتهامات ديگری که خود شيوا زياد در جريان نبود. دو سه بار هم دادستان در اوين با او ملاقات کرده و گفته است که بايد پرونده ات برود دادگاه تا در فاصله دادگاه و صدور حکم شايد بشود با قرار وثيقه بيرون بيايی. البته قرار وثيقه ۲۰۰ ميليونی شيوا همچنان سر جای خود باقی است و ما وثيقه را پس نگرفتيم چون اميدوار بوديم برای سال جديد شيوا هم جزو آزاد شدگان باشد، اما متأسفانه اين طور نبود».

خانم کريمان به اين پرسش که آيا شيوا نظرآهاری در زندان تحت فشار قرار دارد يا خير، پاسخ می دهد که او تحت شکنجه جسمی قرار نداشته، اما ۶۰ روز زندان انفرادی نوعی فشار محسوب می شود.

مادر شيوا نظرآهاری می افزايد: « شيوا همچنان بلاتکليف است و پرونده در راه بازپرسی، دادگاه و دفاع آخر باقی مانده و بسته نمی شود. وضعيت پرونده معلوم نيست تا سريع به دادگاه ارجاع شده و تکليف آن در دادگاه معلوم شود. فشار بر شيوا و ديگران برای اين است که يک سری اتهامات را قبول کنند و کارهای نکرده را بپذيرند، ولی شيوا به هيچ عنوان اين اتهامات را نمی پذيرد».

بدرالسادات مفيدی، دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، يکی ديگر از بازداشت شدگان پس از انتخابات رياست جمهوری است. مسعود آقايی، همسر خانم مفيدی در مورد وضعيت او به « راديو فردا» گفت که از زمان بازداشت در روز هفتم دی ماه سال گذشته تاکنون بدون تفهيم اتهام مشخص، در بند ۲۰۹ اوين به سر می برد و حتی تاکنون قرار بازداشتش توسط بازپرس های دادستانی به وی تفهيم نشده است.

همسر خانم مفيدی با اشاره به دور جديد بازجويی از اين روزنامه نگار که از يک ماه پيش آغاز شده است، افزود که او دچار عارضۀ قلبی و لرزش های غيرقابل کنترل دست و سر شده است. مسعود آقايی گفت که خواستار بازديد پزشکان معالج از خانم مفيدی شده است، اما مسئولان هنوز به اين درخواست که هشت روز پيش مطرح شده پاسخ نداده اند.

او در مورد اتهام های بدرالسادات مفيدی گفت که اتهام های کلی به وی وارد شده است، اما از او خواسته اند که از « روزنامه نگاری و فعاليت در انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران» دست بردارد.

يکی ديگر از بازداشت شدگان پس از انتخابات رياست جمهوری محمد داوری، معلم و سردبير سايت سحام نيوز "ارگان حزب اعتماد ملی" است که به گفته زليخا بيابانی، مادرش، وضعيت بلاتکليفی دارد.

خانم بيابانی با اشاره به اين که به طور مرتب با فرزندش ديدار می کند، درباره وضعيت او می گويد: « برای او هيچ دادگاهی تشکيل نشده و همين طور بلاتکليف است. از اين که فشاری بر او وارد می کنند يا نه چيزی نگفته است، ولی ما با او ملاقات می کنيم و حالش خوب است و به ما می گويد ناراحت نباشيد».

مادر آقای داوری به اين پرسش که فرزندش به چه اتهامی بازداشت شده است، پاسخ می دهد: « به اين دليل که در دفتر آقای کروبی بوده است. پرونده او سنگين نيست».

در همين حال، گزارش‌ها از زندان شهر اردبيل حاکی است که بهروز عليزاده، ودود سعادتی و رحيم غلامی، از فعالين مدنی آذربايجانی که به اتهام تبليغ عليه نظام به يک سال زندان محکوم شده اند، به دنبال قول مساعد مسئولين اين زندان برای رفع فشارها و محدوديت‌ها، اعتصاب خود را متوقف کرده‌اند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG