لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

وال استریت جورنال: اسرائیل احتمال حمله به ایران را بررسی می‌کند


روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در شماره روز چهارشنبه خود خبر داده است که اسرائیل در حال ارزیابی طرح حمله احتمالی خود به تنهایی به تاسیسات هسته‌ای ایران است.

به گزارش این روزنامه، در حال حاضر این پرسش مقامات اسرائیلی را به خود مشغول داشته است که آیا این حمله نیازمند چراغ سبز آمریکا هست یا خیر، و چه اثراتی بر مناسبات اسرائیل و آمریکا خواهد داشت.

به نوشته وال استریت جورنال، موضوع محوری که اسرائیل را به تفکر و بررسی واداشته اثرات این حمله احتمالی بر مناسبات آتی اسرائیل و آمریکاست، و نه حملات تلافی‌جویانه ایران و هم‌پیمانانش علیه اسرائیل، «زیرا اسرائیل بر این باور است که می‌تواند به آسانی موشک‌های ایران یا حملات احتمالی حزب‌الله و حماس را دفع کند».

در این گزارش آمده است که برخی از مقامات اسرائیل بر این باورند که بیشتر نشانه‌ها حاکی از آن است که آمریکا در نهایت با توان اتمی (نظامی) ایران کنار خواهد آمد، امری که اسرائیل آن را تحمل نمی‌کند.

افشای یادداشت محرمانه رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در مورد بی‌برنامگی آمریکا در صورت دست یافتن ایران به بمب اتمی این شک را در مقامات اسرائیلی تقویت کرده است که آمریکا ممکن است با توان هسته‌ای نظامی ایران کنار بیاید.

وال استریت جورنال می‌نویسد که هرچند اسرائیل از گام‌های شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب قطعنامه جدید تحریمی علیه ایران حمایت می‌کند، این کشور از کندی این روند سرخورده شده است.

در همین حال یک مقام آمریکایی به وال استریت جورنال گفته است که هرچند آمریکا به اسرائیل تصریح کرده که با اقدام یک‌جانبه این کشور علیه تهران مخالف است، هنوز نگرانی دولت‌مردان آمریکا که به‌رغم مخالفت آنها اسرائیل چنین گامی را بردارد برطرف نشده است.

به نوشته وال استریت جورنال، در مقابل این نگرانی نیز برخی مقامات اسرائیلی را به خود مشغول داشته است که احتمال وقفه در مناسبات اسرائیل با آمریکا، پس از حمله یک‌جانبه اسرائیل به ایران، بیش از اصابت کلاهک اتمی ایرانی، منافع اسرائیل را به خطر بیندازد.

اتخاذ تصمیم در مورد حمله اسرائیل به ایران امری است که باید از سوی شخص نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نهایی شود، اما دیدگاه سران ارتش این کشور نیز در این زمینه نقش به‌سزایی دارد.

اما در همین حال، به نوشته وال استریت جورنال، انتخاب مسیرهایی که جنگنده‌های اسرائیلی باید برای چنین حمله‌ای طی کنند، دارای عواقب سیاسی جدی برای اسرائیل خواهد بود: چه این جنگنده‌ها از فضای عراق بگذرند که تحت کنترل نیروی هوایی آمریکاست، و چه از حریم هوایی عربستان و ترکیه که هر دو هم‌پیمان آمریکا هستند.

بسیاری از کارشناسان نظامی اسرائیلی بر این عقیده اند که اسرائیل به سهولت می‌تواند عواقب حمله نظامی به ایران را مهار کند؛ در میان‌مدت، ایران برای حمله موشکی به اسرائیل تلاش خواهد کرد، اما موشک‌های ایران قدرت نشانه‌گیری دقیق ندارند و سیستم‌های پیشرفته تدافعی اسرائیلی توانایی پاسخ به این موشک‌ها را دارند.

اما یک مقام نظامی ارتش اسرائیل می‌گوید که نگرانی اصلی اسرائیل از این است که کمک‌های ایران به پیکارجویان مسلح در عراق و افغانستان شدت گیرد و شمار بیشتری از نیروهای آمریکایی کشته شوند، امری که می‌تواند افکار عمومی آمریکایی‌ها را علیه اسرائیل تهییج کند.

در همین زمینه است که به نوشته وال استریت جورنال، نهادهای امنیتی اسرائیل اخیرا جنبه‌های مختلف عواقب حمله احتمالی خود را بررسی کرده‌اند.

مقامات ایران در هفته‌های اخیر تاکید کرده‌اند که هرگونه حمله نظامی اسرائیل به ایران با واکنشی سهمگین روبه‌رو خواهد شد.

مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، دو هفته پیش گفت که هنوز گرد و خاک موشک اول اسرائیل در ایران فرو ننشسته که گرد و غبار موشک‌های ایران از قلب تل آویو برخواهد خواست.

سرلشگر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نیز دو بار در یک هفته اخیر تکرار کرده است که ایران «ده سال است که آماده انهدام نیروها و منافع آمریکا در منطقه است».
XS
SM
MD
LG