لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

مرحله اول مانور نظامی سپاه در خلیج فارس آغاز شد


پرتاب آزمایشی موشک‌انداز نور از ناوشکن جماران در خلیج فارس، ۱۸ اسفند ۱۳۸۸
پرتاب آزمایشی موشک‌انداز نور از ناوشکن جماران در خلیج فارس، ۱۸ اسفند ۱۳۸۸
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز پنج‌شنبه اولین مرحله مانور نظامی سه‌روزه خود با عنوان «پیامبر اعظم ۵» را با هدف نمایش قدرت دفاعی خود در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز آغاز کرد.

در این مرحله از مانور، ۳۱۳ شناور موشک‌انداز، راکت‌انداز و تندروی حامل کماندوهای دریایی سپاه پاسداران با هدف شناسایی، محاصره، تصرف و انهدام ناو فرضی دشمن وارد آب‌های خلیج فارس شده‌اند.

هدف از عملیات «پیامبر اعظم ۵» که مانور نظامی دریایی، هوایی و زمینی است، نمایش قدرت دفاعی سپاه پاسداران برای حفظ امنیت منطقه خلیج فارس اعلام شده است.

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، گفته است در این مانور انواع سلاح‌ها، تجهيزات، سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات، سامانه‌های موشكی و ديگر سامانه‌هايی كه در مانورهای مختلف به صورت پراكنده استفاده شده‌اند مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حالی مانور نظامی سه‌روزه خود را آغاز کرده است که تنش میان غرب و جمهوری اسلامی بر سر مسئله هسته‌ای مدام در حال افزایش است. پیش از این اسرائیل که گفته می‌شود دارای تنها زرادخانه اتمی منطقه خاورمیانه است بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی برای تمامیت ارضی اسرائیل به شمار می‌رود.

روز چهارشنبه، پنتاگون اعلام کرد اگرچه واشینگتن برای متوقف کردن عملیات هسته‌ای جمهوری اسلامی بر راه‌های دیپلماتیک و اعمال تحریم‌های سنگین‌تر تأکید می‌کند، اما عملیات نظامی علیه ایران کماکان به صورت گزینه به قوت خود باقی است.

جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده بود که اقدامات ایالات متحده و اسرائیل علیه ایران را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و تهدید کرده بود در صورت نیاز، تنگه هرمز را که در مبادلات نفتی منطقه نقشی حیاتی دارد، مسدود خواهد کرد.

در حال حاضر و در پی رد درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر متوقف شدن فعالیت هسته‌ای در ایران از سوی مقامات جمهوری اسلامی، ایالات متحده سعی دارد قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب این شورا برساند.

اعمال فشارهای جدی‌تر بر سپاه پاسداران یکی از بندهای ذکر شده در قطعنامه پیشنهادی آمریکاست.
XS
SM
MD
LG