لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

پیام تازه‌ترین مانور نظامی ایران چیست؟


روز يکشنبه و در آغاز یک مانور نظامی‌ که بزرگترين رزمايش هوایی ايران در سال‌های اخير و آن هم با مشارکت ارتش و سپاه پاسداران خوانده شده است، فرمانده نيروی هوا فضای سپاه گفت که ایران توانایی آن را دارد که جنگنده‌های F 15 و F 16 اسراییل را به تله بیندازد.

برخی تحلیلگران مسایل نظامی، رزمایش پنج روزه نیروهای مسلح ایران را بیش تر تبلیغاتی ارزیابی می‌کنند زیرا جمهوری اسلامی، نتوانسته است توانایی‌های دفاعی خود را روزآمد کند.


از روز یکشنبه به مدت ۵ روز در نیمه غربی ایران رزمایش پدافندی مشترک سپاه و ارتش برگزار می‌شد.
به گفته مقام‌های نظامی ایران این رزمایش دارای سه مرحله «آماده‌سازی»، «شناسایی هواپیماهای دشمن» و «مقابله با هواپیماهای اخلالگر» است...

بیشتر بخوانید
مه‌ئیر جاودان فر، تحلیل گر مسایل خاورمیانه در تل آویو، اسراییل،
در گفت‌وگو با رادیو فردا این مانور نظامی‌ دارای یک پیام ارزیابی می‌کند؛

مه‌ئیرجاودانفر: به نظر من ویژگی این مانور این است که دولت آقای خامنه‌ای دارد قانع می‌شود که الان احتمال بروز تحریم‌های بسیار قوی‌تر علیه ایران افزایش پیدا کرده است. شاید اگر این تحریم‌ها موثر نباشند پایان ماجرا به جنگ برسد. با این همایش، دولت آقای خامنه‌ای به دولت آمریکا و اسرائیل پیغام می‌فرستد که اقدامات نظامی‌بر علیه ایران آسان نخواهد بود و دولت ایران دارد خودش را برای این گزینه هم آماده می‌کند

  • سرتیپ امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه اخیرا گفته است که ایران خودش را وابسته به دریافت موشک‌های اس ۳۰۰ از روسیه نخواهد کرد و به توانایی خودش تکیه می‌کند. فکر می‌کنید که ایران حتی از همراهی روسیه در شرایط فعلی هم قطع امید کرده است؟

اگر مقامات ارشد ارتش ایران چنین اظهاراتی کرده‌اند یک علامت بسیار قوی از این است که دولت ایران نسبت به روسیه قطع امید کرده است. بعد از این همه سال انتظار و اینکه روسیه هنوز هم این سیستم را تحویل ایران نداده است به نظر من مقامات ارتش و سپاه دارند خودشان را برای گزینه‌های دیگری آماده می‌کنند و سعی می‌کنند برای جانشینی سیستم اس ۳۰۰ ، به یک مرحله از خودکفایی برسند.

  • از سوی دیگر فرمانده هوافضای سپاه عنوان کرده است که در صورت وقوع درگیری و جنگ، جنگنده‌های اف ۱۵ و اف ۱۶ اسرائیل در تله پدافندی ایران نابود خواهند شد. شما امکانات هر دو طرف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من اگر دولت ایران می‌خواهد این اظهاراتش واقعا قابل قبول باشد بایستی ما بتوانیم تجسم کنیم که سیستم‌های پدافندی ایران را توانسته‌اند علیه هواپیماهای اف ۱۵ و اف ۱۶ آزمایش کنند. این در حالی است که دولت ایران هیچ دسترسی به این هواپیماها نداشته و به اعتقاد من چنین اظهاراتی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

  • بین ایران و اسرائیل تا چه اندازه امکان وقوع درگیری وجود دارد؟

احتمالش به اعتقاد من قوی نیست. چون دولت آقای اوباما دارد سعی می‌کند مذاکرات را به مرحله‌ای برساند. آقای البرادعی هم به ایران گفته است که تا یک هفته دیگر جواب می‌خواهد. بعد از آن به نظر من اسرائیل صبر خواهد کرد تا موضع دولت آمریکا را بررسی کند. به اعتقاد من تمرکز در حال حاضر بر مذاکرات است و در آینده نزدیک (اگر
«بعد از این همه سال انتظار و اینکه روسیه هنوز هم این سیستم را تحویل ایران نداده است به نظر من مقامات ارتش و سپاه دارند خودشان را برای گزینه‌های دیگری آماده می‌کنند و سعی می‌کنند برای جانشینی سیستم اس ۳۰۰ ، به یک مرحله از خودکفایی برسند.»

مه‌ئیر جاودان فر
مذاکرات به نتیجه نرسید) احتمال تحریم‌های جدید علیه دولت آقای خامنه ای وجود خواهد داشت و اگر این دو موثر نباشد آن وقت است که ما می‌توانیم تجسم کنیم که شاید متوسل شدن به گزینه نظامی‌ افزایش پیدا کند.

  • در صورتی که تحریم‌هایی که شما می‌گویید منجر به بروز ناآرامی‌در داخل ایران شود. در آن صورت وقوع درگیری میان ایران و اسرائیل را تا چه اندازه قوی ارزیابی می‌کنید؟

به نظر می‌رسد چنین گزینه ای برای دولت اسرائیل فقط بستگی به مسائل داخلی ایران ندارد. برای دولت اسرائیل مهم‌تر این است که بداند اولا موضع دولت آمریکا چه خواهد بود؟ چون احتمال اینکه دولت اسرائیل بدون آمریکا در یک حمله شرکت کند کم خواهد بود. دوما به کیفیت و کمیت اطلاعاتی که دولت اسرائیل از برنامه‌های هسته ای ایران دارد بستگی خواهد داشت و اینکه آیا دولت اسرائیل قادر خواهد بود با یک حمله نظامی‌تاسیسات هسته ای ایران را از بین ببرد؟

اگر جواب این سوال مثبت بود باید بگویم بله. بعد از آن مسائل داخلی ایران هم مهم خواهد بود. ولی به نظر من در شرایط کنونی برای دولت اسرائیل عوامل مهم‌تری وجود دارند تا مسائل داخلی ایران.
XS
SM
MD
LG