لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

توقف خانه‌سازی‌ها؛ شرط عباس برای بازگشت به میز مذاکرات


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، یک روز پس از ملاقات با جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه تأکید کرد که «هرگونه بازگشت فلسطینی‌ها به میز مذاکرات مشروط به توقف شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در اراضی فلسطینی است».

آقای عباس روز شنبه در سخنانی در نشست آغازین شورای انقلابی جنبش فتح در رام‌الله با تأکید بر اینکه «گذشته نشان داده که آمریکا به خاطر جانبداری از اسرائیل، نمی‌تواند یک میانجی عادل باشد» باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را فرا خواند که «موضع‌گیری شجاعانه‌ای کرده و موجب شود که اسرائیل شهرک‌سازی‌ها را متوقف کند».

آقای عباس در این سخنرانی تأکید کرد که «فیصله یافتن نزاع اسرائیلی - فلسطینی در راستای منافع ملی آمریکا نیز هست».

ابومازن رهبران اسرائیل را نیز به برداشتن گام‌های شجاعانه دعوت کرد و گفت که «اکثریت مردم اسرائیل در همه نظرسنجی‌ها گفته‌اند که از استقلال کشورفلسطین حمایت می‌کنند، و تحقق استقلال فلسطین مشروط به این است که طرفین رهبری با شهامت داشته باشند و این شجاعت بویژه در رهبری اسرائیلی مورد نیاز است».

آقای عباس با تأکید بر اینکه «فلسطینی‌ها به هیچ راه حلی جز استقلال کشوری برای خود تن در نخواهند داد»، گفت که «کشور فلسطین باید مرزهای دائمی داشته باشد و مرزهای موقت را نمی‌پذیریم» و ادامه داد که مذاکرات باید در دو سال آینده به راه حل نهایی ختم شود.

ابومازن این سخنان را در واکنش به گزارش‌هایی بیان می‌کرد که در زمینه مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با تعیین مرزهای دائمی برای کشور فلسطین منتشرشده است.

آقای عباس شامگاه جمعه با جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه که به منطقه بازگشته است، دیدار کرده بود.

در این دیدار آقای میچل به ابومازن گفت که باراک اوباما و دولت آمریکا به استقلال فلسطین پایبند هستند و در این جهت فعالیت می‌کنند.

آقای میچل همچنین تأکید کرد که «کشور فلسطین باید در مرزهای مشخص برپا شود».

روزنامه الحیات شنبه به نقل از مقامات ارشد فلسطینی نوشته است که آقای عباس در دیدار روز جمعه با آقای میچل، با خشم زیاد گفت که «نتانیاهو برای او دام گذاشته و می‌خواهد که وی را برای قبول استقلال فلسطین تنها در ۶۰ درصد از اراضی فلسطینی بفریبد».

دولت پیشین اسرائیل به نخست‌وزیری اهود اولمرت موافقت کرده بود که ۹۳ درصد از اراضی مورد ادعا را به فلسطینی‌ها بدهد و به جای هفت درصد بقیه نیز، اراضی دیگری را در جنوب اسرائیل به طرف فلسطینی پیشنهاد کرده بود.

آقای میچل روز جمعه در بیت‌المقدس (اورشلیم) سلسله دیدارهایی با رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل نیز انجام داد و همچنان برای از سرگیری دور تازه مذاکرات اسرائیلی – فلسطینی تلاش می‌کند.

قرار است که آقای میچل یکشنبه بار دیگر با نخست‌وزیراسرائیل دیدار کند، اما هنوز معلوم نیست که این دیدار نیز به صدور بیانیه برای از سرگیری مذاکرات بینجامد یا خیر.

آمریکا می‌خواهد که با میانجی‌گری این کشور با عنوان «گفت‌وگوهای نزدیکی» به طور غیرمستقیم میان دو طرف نزاع انجام شود.

پیشتر فلسطینی‌ها موافقت کرده بودند که به این مذاکرات چهارماه بخت پیشرفت دهند اما اعلام طرح‌های جدید خانه‌سازی برای اسکان بیشتری از یهودیان درمناطقی در بیت‌المقدس که فلسطینی‌ها خود را مالک آن می‌دانند، موجب متوقف شدن روند تماس‌ها شده بود.

در همین حال شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل روز جمعه به آقای میچل گفت که «به آمریکا و فلسطینی‌ها اطمینان می‌دهیم که اسرائیل در رسیدن به صلح جدی است و پیمان‌های صلح که پیشتر میان اسرائیل با مصر و اردن و سازمان آزادیبخش فلسطین به دست آمد، نباید تردیدی در عزم ما برای صلح داشته باشد».

آقای پرز همچنین گفت که «استقلال کشور فلسطین، مورد حمایت اسرائیل نیز هست».
XS
SM
MD
LG