لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه باز می گردد


محمود عباس(راست) رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی همراه با جرج میچل، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح خاورمیانه
محمود عباس(راست) رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی همراه با جرج میچل، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح خاورمیانه
پس از موافقت اتحادیه عرب با از سرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها، جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح خاورمیانه، این هفته به اسرائیل و سرزمین های فلسطینی باز می گردد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفته بود که مذاکرات جدید اسرائیلی – فلسطینی در روزهای آینده از سر گرفته می شود.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو کمیته پیگیری مصوبه صلح عربی در نشست اضطراری روز شنبه خود در قاهره برای دومین بار در دو ماه اخیر، به از سرگیری مذاکرات سیاسی تشکیلات خود گردان فلسطینی با اسرائیل رای موافق دادند.

سوریه و لبنان رای مخالف دادند اما دراقلیت بودند. سوریه اعلام کرد که این اقدام اتحادیه عرب، «خارج از حیطه اختیارات آن است.»

اتحادیه عرب در مورد پیشین، رای خود را بلافاصله پس از آگاهی از موافقت اسرائیل با ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید در شرق بیت المقدس باطل کرده بود.

درنشست روزشنبه، اتحادیه عرب اعلام کرد که تنها دو ماه به پیشبرد مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی مهلت می دهد.

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب و شیخ حمد بن جاسم، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر اعلام کردند که اتحادیه عرب بار قبل چهار ماه برای پیشبرد مذاکرات مهلت داده بود و نظر به سپری شدن دو ماه از این مهلت، اتحادیه تنها دو ماه دیگر ضرب الاجل قائل می شود.

نخست وزیر قطر، که اخیرا ریاست کمیته پیگیری مصوبه صلح عربی را دردست گرفته، تاکید کرد که «این مهلت تمدید نخواهد شد.»

شیخ حمد بن جاسم گفت: «اسرائیل تعهد خود را نسبت به صلح نشان نداده و ما بدبین هستیم اما نه جنگ می خواهیم نه گزینه دیگری در مورد اسرائیل در اختیار داریم.»

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات فلسطینی که در نشست اتحادیه عرب شرکت داشت، به اسرائیل هشدار داد که «ساخت حتی یک خانه دیگر، یعنی قطع مذاکرات.»

آقای عریقات افزود: «ما از آمریکا خواسته ایم که به اسرائیل فشار آورد تا طرح خانه سازی در شرق بیت المقدس را باطل کند و از خانه سازی های جدید دیگر در کرانه باختری خودداری کند.»

وی نسبت به اخراج فلسطینی ها از کرانه باختری به غزه نیز هشدار داد.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، برای بازگشت به مذاکرات سیاسی با اسرائیل به موافقت کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین نیز نیاز دارد. در رام الله اعلام شد که نشست اضطراری کمیته اجرائی ساف در روزهای آینده برگزار خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل، اعلام کرده که از موافقت اتحادیه عرب با از سرگیری مذاکرات خشنود است اما گفته که «منتظر بیانیه رسمی تشکیلات فلسطینی است.»

از سوی دیگر، نیر حفتص، دیپلمات مسوول اطلاع رسانی در دفتر نخست وزیری اسرائیل، نیز شامگاه شنبه گفت که آقای نتانیاهو «بر بازگشت به مذاکرات در هر زمان و هر جایی تاکید کرده است.»

آقای حفتص در مورد تهدید فلسطینی ها برای قطع مذاکرات در صورت خانه سازی بیشتر اسرائیلی ها، گفت: «کسی که قصد مذاکرات جدی دارد، بهتر است که از قرار دادن پیش شرط خودداری کند.»

جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، که میانجی مذاکرات جدید و غیر مستقیم اسرائیلی – فلسطینی خواهد بود، از یکشنبه ماموریت های رفت و برگشت خود میان اورشلیم و رام الله را برای رد و بدل کردن پیام ها میان نخست وزیر اسرائیل و رییس تشکیلات فلسطینی از سر می گیرد.
XS
SM
MD
LG