لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

«دبيرکل سازمان ملل پیش از سخنرانی احمدی‌نژاد جلسه را ترک کرد»


محمود احمدی‌نژاد، روز دوشنبه در سازمان ملل
محمود احمدی‌نژاد، روز دوشنبه در سازمان ملل
به نوشته برخی از رسانه های غربی از جمله واشینگتن پست، در جريان افتتاحيه کنفرانس بازبينی پيمان منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، ان پی تی، که روز دوشنبه در نيويورک در مقر سازمان ملل برگزار شد، دبيرکل سازمان ملل بان گی مون در اقدامی نادر، پیش از حضور محمود احمدی‌نژاد در جايگاه سخنران، سالن را ترک کرد.

در جریان سخنرانی محمود احمدی‌نژاد هيات‌های نمايندگی آمريکا، بريتانيا و فرانسه نيز جلسه را ترک کردند.

بان گی مون در سخنان خود در ابتدای اين کنفرانس به صراحت ايران را مورد اشاره قرار داده و گفت: «من از ايران می‌خواهم به طور کامل بر اساس قطعنامه‌های شورای امنيت عمل کند.»

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: «بگذاريد با صراحت بگوييم: ايران مسوول و متعهد است تا تمامی شک و ترديدها و نگرانی ها درباره برنامه اتمی‌اش را رفع کند.»

دبيرکل سازمان ملل از ايران خواست به شکل سازنده در گفت وگوهای بين‌المللی درباره برنامه اتمی‌اش حضور داشته باشد و همچنين گفت تهران بايد پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره مبادله سوخت اتمی را قبول کند.

دبيرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، يوکيو آمانو هم در سخنرانی خود، اظهارات دبيرکل سازمان ملل را تاييد کرد و گفت از موضع ايران و اقدامات تهران برای حل مسئله اتمی راضی نيست. وی همچنين از همکاری سطح پايين ايران با آژانس، انتقاد کرد.

محمود احمدی نژاد در زمان سخنرانی یوکیا آمانو در حالی که با کمک مترجم گوش می‌کرد، لبخند می‌زد.

برنامه مبادله سوخت اتمی به پيشنهاد آژانس مطرح شد و قرار بود اورانيوم کمتر غنی شده ايران در روسيه بيشتر غنی شود و در فرانسه به ميله سوختی تبديل شده و به ايران و برای کاربرد در راکتور تحقيقاتی تهران بازگردانده شود. ايران اين پيشنهاد را که با حمايت چين و روسيه همراه بود، رد کرد.

پس از سخنان افتتاحيه، محمود احمدی نژاد تريبون را در اختيار گرفت و خطاب به دبيرکل سازمان ملل که سالن را ترک کرده بود گفت: «آقای دبيرکل گفت ايران بايد مبادله سوخت را پذيرفته و افزود حالا توپ در زمين ايران است. من بايد بگويم ما از ابتدا اين پيشنهاد را پذيرفتيم و حال هم بار ديگر می‌گوييم اين پيشنهاد را پذيرفته‌ايم، در نتيجه حالا توپ در زمين کسانی است که پيشنهاد ما را بايد بپذيرند و با ما همکاری کنند.»

محمود احمدی نژاد در جريان سخنرانی‌اش که يازده پيشنهاد برای کمک به ان پی تی برشمرد، به آمريکا و ديگر کشورهای مسلح به بمب اتمی حمله کرد و ايالات متحده را متهم کرد که از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی استفاده ابزاری می‌کند.

رئیس جمهوری ایران گفت: «آنهايی که نخستين بار بمب اتمی را استفاده کردند، از منفورترين مردم در تاريخ هستند. متاسفانه دولت آمريکا نه تنها از بمب اتمی استفاده کرده، که با آن ديگر کشورها از جمله ايران را تهديد می‌کند.»

محمود احمدی نژاد در جريان سخنرانی خود گفت: «دادن اختيارات فوق‌العاده در آژانس و سپردن امر خلع سلاح به دارندگان سلاح‌ هسته‌‌ای و انتظار انجام اقدام داوطلبانه در خلع سلاح و منع اشاعه، کار و انتظار غيرمنطقی است چرا که آنان سلاح هسته‌ ای را عامل برتری خود می‌دانند و ما در ايران ضرب‌المثلی داريم که می‌گويد «چاقو دسته خود را نمی‌برد».

محمود احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه توقع برقراری امنيت از سوی بزرگترين توليدکنندگان و فروشندگان سلاح در جهان، توقع غيرمنطقی است، گفت: «دولت آمريکا متهم اصلی در توليد، اشاعه و استفاده از سلاح هسته‌‌ای و تهديد به وسيله‌ی آن است و از سوی ديگر اصرار دارد که رهبری اصلاحات ان‌ پی‌ تی را بر عهده گيرد.»

رئیس جمهوری ایران، در جريان سخنرانی ۳۵ دقيقه‌ای خود، خواستار انحلال عضويت آمريکا در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی شد. وی همچنين خواستار اصلاح ساختار شورای امنيت شد و گفت وضعيت فعلی در حضور ۱۵ کشور شورای امنيت، به شدت منصفانه و ناکارآمد است و فقط منافع کشورهای مجهز به بمب اتمی را دنبال می کند.

محمود احمدی‌نژاد پس از اين سخنرانی و در جمع خبرنگاران گفت: «آمريکا به هيچ يک از وظايف و تعهداتش عمل نمی کند. چه تضمينی وجود دارد که حالا به تعهداتش عمل کند؟»
XS
SM
MD
LG