لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

ايران برای سفر کميسر عالی حقوق بشر به تهران اعلام آمادگی کرد


محمد جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ايران، روز چهارشنبه، در ديدار با سفير سوئيس در تهران، از آمادگی جمهوری اسلامی برای سفر گزارشگران ويژه و ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خبر داده است.

ناوی پيلای که پيش از اين از سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌ها پس از انتخابات رياست جمهوری ۸۸ در ايران، ابراز نگرانی کرده بود، چهارم ارديبهشت ماه سال جاری اعلام کرد که سال آينده ميلادی ديداری از ايران خواهد داشت.

اظهارات محمد جواد لاريجانی نخستين واکنش رسمی جمهوری اسلامی به اظهارات خانم پيلای درباره سفر به تهران است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، بيست هشتم بهمن ماه سال گذشته، هفدهم فوريه، اعلام کرده بود جمهوری اسلامی ايران درخواست آزادی تمام زندانيان سياسی، تعيين نماينده ويژه در امور شکنجه و پذيرش تحقيق بين المللی در باره خشونت های پس از انتخابات اين کشور را رد کرده است.

جمهوری اسلامی تاکنون انتقاد های بين المللی درباره وضعيت حقوق بشر و همچنين خشونت و سرکوب معترضان در ايران را رد کرده است.

پاسخ موثر

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، محمد جواد لاريجانی در اين ديدار همچنین از آمادگی ايران برای ارائه «پاسخ موثر به کليات ادعاهای مطروحه دول غربی در زمينه نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران» خبر داده است.

محمد جواد اردشير لاريجانی همچنين قطعنامه های عليه ايران در زمينه نقض حقوق بشر را «سياسی» خوانده است.

این در حالی است که در ماه دسامبر سال گذشته میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد نقض حقوق بشر در ايران را محکوم کرد. حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران باعث شد تا بار دیگر سازمان های مدافع حقوق بشر نسبت به وخامت وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کنند.

ناوی پيلای نیز در اسفندماه سال گذشته اعلام کرده بود که با مقام‌های ايرانی در باره وضعيت وخيم حقوق بشر در جمهوری اسلامی گفت و گو کرده است.

کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به رويدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران گفته بود: «تظاهرکنندگان، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و شخصيت‌های سياسی به خاطر مشارکت‌شان در اعتراض‌ها به نتايج انتخابات پس از محاکمه در دادگاه‌های سئوال‌برانگيز به مجازات‌های سنگين و حتی اعدام محکوم شده‌اند.»

هزاران نفر در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران بازداشت شدند و دهها نفر کشته شدند. در همين زمينه، تعدادی از بازداشت شدگان حوادث به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده اند.

در همین زمینه، محمد جواد لاریجانی در اسفندماه سال گذشته به هنگام حضور در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو گفته بود که هيچ کس به خاطر اعتراض در ايران زندان بسر نمی برد و تنها دليلی که افراد به خاطر آن زندانی می شوند، خشونت است که همراه با اعتراض ها بوده است.

این اظهارات محمد جواد لاریجانی اعتراض خانواده های روزنامه نگاران زندانی را در پی داشت. این خانواده ها در دیدار با محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران، از اظهارات جواد لاریجانی به شدت انتقاد کردند.
XS
SM
MD
LG