لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل به ایران سفر خواهد کرد


ناوی پیلای، کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد، پیش از این از سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ در ایران، ابراز نگرانی کرده بود، روز یکشنبه اعلام کرد که سال آینده میلادی دیداری از ایران خواهد داشت.

تصمیم کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل به دیدار از ایران در حالی است که وی در اسفندماه ۸۸ به هنگام ارایه گزارش سالانه خود در باره وضعیت حقوق بشر در جهان در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخن می‌گفت، اظهار کرده بود که با مقام‌های ایرانی درباره وضعیت وخیم حقوق بشر در جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرده است.

در آن زمان خانم پیلای با ابراز نگرانی عمیق نسبت به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، گفته بود که خواستار بازدید نمایندگان شورای حقوق بشر سازمان ملل از ایران است.

اکنون خانم پیلای به خبرگزاری رویترز گفته است که پس از گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی در مورد وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، «به وی پیشنهاد شده است که از ایران دیدار کند».

خانم پیلای که پیشتر به عنوان قاضی در دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد، در ادامه افزود که سال آینده [میلادی] به طور رسمی از ایران دیدار خواهد کرد.

پیش از این فعالان حقوق بشر در ایران از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل از سازمان ملل متحد خواسته بودند برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران و سرکوب خونین معترضان به نتایج انتخابات بازرسان خود را به ایران اعزام کند.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه ۸۸ موج گسترده‌ای از اعتراض‌ها نسبت به نتایج اعلام شده که محمود احمدی‌نژاد را برنده انتخابات معرفی می‌کرد، ایران را فرا گرفت.

در ماه‌های پس از انتخابات نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با سرکوب شدید تظاهرات معترضان ده‌ها تن از آنها را کشته و شمار زیادی را نیز بازداشت کردند که بر اساس گزارش‌های رسمی دست کم سه تن از بازداشت‌شدگان بر اثر شکنجه در بازداشتگاه‌ها جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و برادر صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی که چندی پیش برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو سفر کرده بود، با انکار سرکوب معترضان به نتایج انتخابات گفته بود، دو نفر اعدام شده پیش از انتخابات بازداشت شده بودند.

محمد جواد لاریجانی همچنین با درخواست برخی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل برای اعزام بازرس ویژه تحقیق در باره شکنجه در ایران مخالفت کرده و گفته بود: ««به دلیل منع شکنجه در قانون اساسی ایران نیازی به اعزام گزارشگر ویژه شکنجه نیست».

تأیید انصراف ایران از نامزدی برای عضویت شورای حقوق بشر

در همین حال، در شرایطی که انصراف ایران از نامزدی برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه خبر صرف نظر کردن ایران از عضویت در این شورای بین‌المللی را تأیید کرد.

رامین مهمانپرست، در عین حال گفت که جمهوری اسلامی مایل است به عضویت کمیسیون موقعیت زنان سازمان ملل متحد در آید.

آقای مهمانپرست در تشریح دلیل انصراف ایران از عضویت در شورای حقوق بشر افزود که پس از مذاکرات در گروه آسیایی، و «با هدف تقویت و تعمیق همکاری و تعامل در بین گروه، ایران در تصمیم خود برای نامزدی حضور در شورای حقوق بشر تجدید نظر کرد».

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادامه داد که بر اساس همین توافق، ایران برای دریافت کرسی در کمیسیون موقعیت زنان تلاش خواهد کرد.

این در حالی است که رویترز در روزهای گذشته به نقل از یک دیپلمات غربی نوشته بود که ایران به این دلیل درخواست خود را پس گرفته که به نظر نمی‌رسد آرای کافی را برای حضور در شورای حقوق بشر به دست آورد و در جریان انتخابات ماه آینده سرافکنده شود.

پیش از این چهره‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر در ایران، در ماه‌های اخیر برای جلوگیری از ورود احتمالی ایران به شورای حقوق بشر فعالیت زیادی کرده بودند.
XS
SM
MD
LG