لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

موسوی: قرار بود مردم حکومت کنند، نه ما بر مردم


میرحسین موسوی
میرحسین موسوی
میرحسین موسوی، از رهبران اصلا‌ح‌طلب ایران، روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، به تشریح آرمان‌های جنبش سبز پرداخت و با انتقاد از رویه حکومت‌داری حاکمان گفت که هدف از انقلاب حکومت مردم بر ما بود نه حکومت ما بر مردم.

میرحسین موسوی، در این دیدار، از جمله قوه قضاییه، دستگاه سیاست خارجی و رویکرد دولت نسبت به مطبوعات و رسانه‌ها را به باد انتقاد گرفت.

به گزارش جرس، این رهبر اصلاح طلب با اشاره به رقم بالای حکم اعدام در ایران گفت: «چطور است که در کشوری اسلامی که داعیه انقلاب فرهنگی دارد و در آن از معنویت و نورانیت حرف می‌زنیم بالاترین آمار اعدام وجود دارد؟ مشکل از افراد نیست؛ مشکل اینجا است که کشور را طوری اداره کرده‌ایم که به این آمار برسیم.»


برپایه‌ گزارش سازمان عفو بین‌الملل، ایران در سال ۲۰۰۹، با دست کم ۳۸۸ اعدام، پس از چین بیشترین میزان اجرای حکم اعدام را در میان کشورهای جهان داشته است.

میرحسین موسوی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «مجرم‌ترین افراد نیز دارای کرامت انسانی‌ هستند و باید در حد جرمی که مرتکب شده‌اند، مجازات شوند. نباید خانواده و حیثیت او مورد حمله قرار بگیرد چرا که در این صورت به حقوق او تجاوز می‌شود.»

آخرین نخست وزیر ایران خطاب به خانواده‌های زندانیان سیاسی گفت: «این اتفاقی است که متاسفانه امروز در کشور ما رخ می‌دهد. الان برادران و عزیزان شما بی‌گناه در زندان‌ هستند؛ چرا که ادعاهایی نامعقول نداشته‌اند، اما بازداشت شدند. مساله در این جا خاتمه پیدا نمی‌کند. چرا که رفتار با آنها حتی در چارچوب اتهامی که بر آنها وارد می‌کنند هم نیست. شکنجه هست، اعتراف‌گیری هست و در بیرون هم تعرض به خانواده‌ها هست. این حق خانواده است که بدانند فرزندانشان، عزیزشان در کجا زندانی است و الان چه شرایطی دارد، اما این حق او مورد تعرض است»

میرحسین موسوی تاکید کرد: «این اتفاقات نشان می‌دهد که تا چه حد در جامعه متوسل به خشونت‌طلبی شده‌اند آن هم برای رسیدن به منافعی خاص.»

میرحسین موسوی ضعف در سیاست خارجی را برآمده از رفتار حاکمان جمهوری اسلامی با مردم دانست و گفت: «آیا مهمانی دادن به اعضای شورای امنیت با آن وضع خاص می‌تواند مشکلات ما را حال کند؟ آیا اگر حکومت با مردم آشتی کند دست بازتری در مسائل خارجی نخواهد داشت؟ با توجه به شرایط پر جنب و جوش منطقه آیا بهتر نیست که حکومت با مردم کنار بیاید و یک وفاق ملی شکل دهد؟ کدام یک بهتر است؟»

وی در ادامه تصریح کرد: «بیشتر کردن فشارها و ساختن حجره‌های جدید در زندان اوین به رغم شعارهای اول انقلاب که حذف زندان اوین بود، یا کنار آمدن و کار کردن همراه مردم.»

میرحسین موسوی افزود: «ما انتظار داشتیم حکومت قبل از همه به فکر خانواده‌های زجر کشیده باشد و پی‌گیر جنایات انجام شده وگرنه در حالی که یکی را به اسرائیل نسبت دهند و یکی را به امریکا فقط مشکلات کشور را زیاد می‌کنند.»

این رهبر جنبش سبز بار دیگر حاکمیت را به کرنش دربرابر خواست مردم فراخواند و گفت: «قرار نبود که ما بر مردم حکومت کنیم. قرار بود مردم حکومت کنند. قرار بود جابجایی‌ها به خواست مردم و به صورت مرتب در کشور اتفاق بیفتد. باید ترسید از موقعی که فکر شود راه حل در سرکوب ادامه فشارها و بستن فضا است.»

میرحسین موسوی در تبیین گسترش مطالبات و اهداف جنبش سبز اظهار داشت که پس از ۲۲ خرداد «مردم برای پس گرفتن رای خود به صحنه آمدند» اما هنگامی که حاکمیت با آنها برخورد کرد، «مطالبات مردم، نه به حالت تصادفی و یا عصبانیت، بلکه به دلیل تجزیه و تحلیل‌هایی که در جامعه اتفاق افتاد، گسترش پیدا کرد.»

این رهبر جنبش سبز ایران گفت: «مردم متوجه شدند که اشکالاتی در جامعه وجود دارد که یکی از این اشکالات، باعث شده تا به خیابان‌ها بیایند و یکی شوند. برای اجماع نسبی این جمع عظیم مردم، اجرای بدون تنازل قانون اساسی را مطرح کردیم که تعداد زیادی بتوانند با هم یکی شوند.»

آخرین نخست‌ وزیر ایران بار دیگر حاکمیت را متهم کرد که بخش‌هایی از قانون اساسی را زیر پاگذاشته است و گفت: «مردم به قانون اساسی رای دادند که کامل اجرا شود، نه این که بخش‌هایی مثل آزادی رسانه‌ها و آزادی تجمع به کل نادیده گرفته شوند. نمی‌توان بخشی از قانون اساسی را دید و باقی را نادیده گرفت. این کار بی‌معنا کردن کل قانون اساسی است.»

این رهبر اصلاح طلب تاکید کرد: «هر نوع آزادی در کشور در گرو آزادی رسانه‌ها است؛ حتی اصلاح کوچکترین نهادها و حتی اخلاقیات جامعه.»

وی تصریح کرد: «وقتی قانون اساسی در کشور اجرا می‌شود یک دولت نمی‌تواند در فاصله‌ کمی تمام مدیران یک کشور را کنار بگذارد و دوستان و آشنایان خودش را جایگزین کند. نمی‌شود یکه پرونده فساد مالی باز شود و در مجلس هم درباره‌اش صحبت کنند و رئیس قوه قضاییه هم موضع بگیرد و بعد از مدتی ببینیم که پرونده‌ به طور غیرعادی بسته شد و هیچ بحث و گفت‌وگویی هم درباره‌اش صورت نمی‌گیرد.»

این رهبر اصلاح طلب نفی خشونت را از پایه‌های اصلی جنبش سبز برشمرد و گفت: «حرکت ما حرکتی مسالمت‌آمیز است، دنبال خشونت نیست و با گذشت یک ‌سال از پا گرفتن این جنبش، می‌توان قضاوت کرد که ثابت قدم بودن جنبش در عدم خشونت تا چه اندازه مهم است. این جنبش با ترور و کشتار از ابتدا مخالف بود؛ چرا که این جنبش، جنبشی عمیق و گسترده است.»

میرحسین موسوی گفت: «ما نه اسلحه داریم و نه می‌خواهیم که داشته باشیم. تروریست‌ها را هم متعلق به هر گروه و قوم و قبیله‌ و فرهنگی باشند محکوم می‌کنیم. ما با کلام به میدان آمدیم. با شعار رای من کجاست. ما با منطق آمده‌ایم و هر چقدر روی منطق بایستیم وزنه را به سمت جنبش سنگین‌تر می‌کنیم. سرمایه‌ای که ما داریم ایستادگی روی همین مطالبات با تمام قدرت است.»

آخرین نخست وزیر ایران عدالت قوه قضاییه را زیر سئوال برد و گفت: «آیا قوه قضائیه در ارتباط با متهمین اخیر در همین جهت حرکت می‌کند؟ آیا قوه قضائیه مسلط است بر نیروهای امنیتی یا نیروهای امنیتی بر قوه قضائیه؟ آیا احکامی که قضات می‌دهند مستقل است یا بر اساس ملاحظات؟ در این صورت چرا یک نفر به جرم شرکت در راهپیمایی به چندین سال حبس محکوم می‌شود، حال آنکه در آن راهپیمایی میلیون‌ها نفر شرکت کرده بودند؟ این‌ها همه عدالت قوه قضائیه را زیر سوال می‌برد.»

وی همچنین به اعطای ویزا به خانواده‌های سه زندانی آمریکایی در ایران برای ملاقات با آنها پرداخت و ضمن مثبت دانستن این اقدام این پرسش را مطرح کرد که چرا با مادران ایرانی چنین رفتاری نمی‌شود.

میرحسین موسوی گفت: «مادر در هر جایی که باشد مادر است و حق دارد اجازه‌ دیدار با فرزندش را داشته باشد، اما سوال این است که آیا همان تصمیمی که برای مادران آمریکایی گرفتند، برای مادران ایرانی هم گرفتند؟ آیا همان حقی را که برای آنان قائل می‌شوند برای زنان و مادران و خواهران ایرانی هم قائل خواهند شد؟»

میرحسین موسوی گفت: «صدور ویزا و اجازه دیدار برای مادران این سه نفر کار بسیار خوبی است و این حق مادران است و ما هم با این کار موافق هستیم، اما مشکل این جا است که آیا این حق برای مادران ایرانی هم در نظر گرفته می‌شود؟»
XS
SM
MD
LG