لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

اعتصاب در برخی از شهرهای کردنشين ايران در اعتراض به اعدام های اخیر


تعطیلی مغازه‌ها در سنندج. منبع: وبلاگ سامان رسول‌پور
تعطیلی مغازه‌ها در سنندج. منبع: وبلاگ سامان رسول‌پور
گزارش ها و تصاوير ارسال شده از ايران حاکی از اعتصاب عمومی در برخی از شهر های استان کردستان و شهرهای کردنشين آذربايجان غربی در اعتراض به اعدام های اخير در ایران است.

بنابر اين گزارش ها، شهرهای سنندج، سقز، مهاباد، بوکان، کامياران، پيرانشهر، بانه و ديواندره روز پنجشنبه به حالت تعطيل عمومی در آمده اند.

از روز يکشنبه که قوه قضاييه ايران اعلام کرد فرزاد کمانگر، شيرين علم‌هويی، علی حيدريان، فرهاد وکيلی و مهدی اسلاميان، به اتهام آنچه که عضويت در گروه های «ضد انقلاب» خوانده شده، در زندان اوين اعدام شده اند، فراخوان هايی از سوی گروه های مخالف دولت ايران برای برگزاری اعتصاب عمومی در شهر های کردنشين در روز پنجشنبه مطرح شده بود.

از اعدام‌شدگان، چهار نفر متهم به عضويت در گروه پژاک و يک نفر نيز به ارتباط با انفجار حسينيه شيراز متهم شده‌ بوده اند.

وب‌سايت خبری جرس، نزديک به اصلاح‌طلبان، نيز گزارش داده است که بازار شهرهای مهاباد، اشنويه، سنندج، بوکان، سقز، مريوان و کامياران به حالت تعطيل درآمدند، ادارات نيمه‌تعطيل شدند و در برخی از شهرها، همچون کامياران دانش‌آموزان به مدرسه نرفته‌اند.

عکس ها و ويدئوهای ارسالی از برخی شهرهای کردنشين نشان می دهند که کرکره های مغازه ها در این شهرها پايين کشيده شده و بازارهای سنتی اين شهرها در روز پنجشنبه تعطيل بوده اند.





تظاهرات در سوئد و دانمارک

در همين زمينه و بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، تظاهرات در مقابل سفارت ايران در سوئد و دانمارک به خشونت کشيده شده و تظاهرات کنندگان به سوی سفارتخانه های ايران سنگ پرتاپ کرده اند.

طبق اين گزارش، در استکهلم يک تظاهر کننده به صورت سطحی زخمی شده و پلیس نیز چند نفر را بازداشت کرده است. این گزارش می افزاید که تظاهر کنندگان به سوی سفارت ايران سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاپ کرده اند.

پليس سوئد گفته است حدود ۲۵۰ نفر در اين تظاهرات شرکت داشته اند.

در همين زمينه، رضا بالازاده مينويی، يک پناهجوی ايرانی که در اين تجمع حضور داشته است، در گفت و گو با مانيا منصور از راديو فردا، می گويد: ايرانيان از جناح های مختلف سياسی در اين تجمع حضور داشتند، و شعارهايی عليه جمهوری اسلامی داده می شد.

به گفته اين شاهد عينی در استکهلم، تظاهرات شماری از ايرانيان در پايتخت سوئد، با حضور نيروهای پليس انجام شد که در جریان آن چند نفر نيز بازداشت شدند.

در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، بيش از ۱۰۰ نفر در اعتراض به اعدام های اخیر در مقابل سفارت ايران دست به تظاهرات زده اند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس تظاهرکنندگان به سمت سفارت ايران سنگ پرتاپ کرده اند که يک مامور پليس در اين حادثه به صورت سطحی مجروح شده است.

سازمان های مدافع حقوق بشر و رهبران مخالفان در ايران اعدام اين افراد را محکوم کرده اند.

ميرحسين موسوی، از رهبران مخالفان دولت در ايران، با «ناعادلانه» خواندن اعدام های اخير در بيانيه ای اعلام کرده است: «اعلام اعدام ناگهانی پنج نفر از شهروندان کشور بدون آنکه توضيحات روشن کننده‌ای از اتهامات و روند دادرسی ومحاکمات به مردم داده شود شبيه روند ناعادلانه‌ای است که در طول ماه های اخير منجر به صدور احکام شگفت‌آور برای عده زيادی از زنان ومردان خدمتگزار وشهروندان عزيز کشور ما شده است.»

مهدی کروبی نيز گفته است: «اعدام اين افراد در شرايطی صورت گرفته است که هيچکس از چند و چون پرونده آنها با خبر نيست و جرم آنها به دليل علنی نبودن دادگاه و عدم رعايت آيين دادرسی و قانون، برای هيچکس محرز نشده است».

سازمان عفو بين الملل روز سه شنبه در بيانيه ای اعلام کرد که اعدام شدگان نه تنها از محاکمه منصفانه ای برخوردار نبوده اند که شکنجه هم شده بودند.

در اين بيانيه آمده است: «اين سازمان، اعدام هايی که بدون هيچگونه اعلام قبلی انجام شد را محکوم می کند. به رغم اتهام سنگينی که به متهمان زده شده بود، هيچ يک از محاکمه منصفانه ای برخوردار نشدند ضمن اين که از سه تن از آنها، با شکنجه و با زور اعتراف گرفته شده بود.»
XS
SM
MD
LG