لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

لاوروف: بخش‌های فلج‌کننده تحریم ایران را حذف کردیم


سرگئی لاوروف
سرگئی لاوروف
وزیر امور خارجه روسیه که کشورش با پیش‌نویس تحریم ایران موافقت کرده است روز جمعه اعلام کرد که این پیش‌نویس برای ایران فلج‌کننده نیست و منافع روسیه و چین را نیز تامین می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، تاکید کرد که نسخه‌‌های اولیه پیش‌نویس تحریم ایران مورد رضایت مسکو و پکن نبود اما آخرین پیش‌نویس در نتیجه مذاکرات فشرده میان قدرت‌های جهانی تغییر یافت.

سرگئی لاوروف در این باره گفت: «ما قیودی که برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده بود حذف کردیم و در نهایت این پیش‌نویس به طور خاص به امور مربوط به عدم گسترش جنگ‌افزارهای اتمی متمرکز شد.»

سرگئی لاوروف که پیش از این اظهارات با همتای چینی خود یانگ جیئه‌چی دیدار داشت، افزود: «(این پیش‌نویس) تا آنجا که ممکن بود منافع اقتصادی روسیه و چین را مد نظر قرار دارد.»

وزیر خارجه روسیه همچنین اظهار داشت که چین و روسیه مخالف شتاب دادن به روند رای‌گیری برای تحریم ایران در شورای امنیت هستند چرا که به گفته او اعضای غیردایم شورای امنیت نیز باید بتوانند نظرهای خود را مطرح کنند.

سرگئی لاوروف همچنین گفت که کار بر روی پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران در حال نهایی شدن است و اکنون پیشنهادهای دیگر اعضای غیر دایم شورای امنیت در حال بررسی است.

پس از توافق روسیه با پیش‌نویس تحریم ایران، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، از اینکه مسکو در کنار «دشمنان» ایران قرار گرفته انتقاد کرد و کاخ کرملین نیز به شدت به این انتقاد پاسخ داد.

سخنگوی کاخ کرملین طی بیانیه‌ای در واکنش به این انتقادها گفت: «هرگونه غيرقابل پيش‌بينی بودن، هرگونه افراط‌گرايی سياسی، فقدان شفافيت وعدم انسجام در اتخاذ تصميمات که همه جامعه جهانی را تحت تاثیر قرار داده و نگران می‌کند، برای ما پذيرفتنی نيست.»

در بخشی دیگر از بیانیه تند کرملین آمده بود: «هيچکس هرگز نتوانسته که با عوام فريبی‌سياسی قدرت خود را حفظ کند. من اطمينان دارم که تاريخ هزاران ساله ايران خود شاهد اين مدعا است.»

روسیه و چین دو کشور در خلا به وجود آمده از تحریم‌های ایران تاکنون در بسیاری از بخش‌های اقتصادی ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG