لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

چین در واکنش به گزارش آژانس: ایران مسائل موجود را حل کند


ما ژائوژو، سخنگوی وزارت خارجه چین
ما ژائوژو، سخنگوی وزارت خارجه چین
وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه در واکنش به تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر گسترش غنی‌سازی در ایران و افزایش ذخیره اورانیوم کم‌غنی‌شده جمهوری اسلامی از تهران خواست که همکاری خود با این سازمان را بهبود بخشد و «مسائل موجود را هر چه زودتر حل کند».

آژانس انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که ایران علاوه بر آماده‌سازی زنجیره دوم سانتریفیوژها برای غنی‌سازی بیشتر اورانیوم، ذخیره اورانیوم کم‌غنی‌شده خود را نیز به ۲۴۰۰ کیلوگرم رسانده است.

در این گزارش همچنین آمده است که ایران تا اوایل ماه آوریل گذشته، دو ماه پیش، دست‌کم ۵/۷ کیلوگرم اورانیوم با غنای بالا نیز تولید کرده است. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غنای این اورانیوم قدری زیر ۲۰ درصد اعلام شده است.

چین که از حامیان جمهوری اسلامی به شمار می‌رود در واکنش به این گزارش که به احتمال زیاد تنش میان تهران و کشورهای غربی را افزایش خواهد داد از تهران خواست با آژانس بیشتر همکاری کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره به خبرنگاران گفت: «امیدواریم ایران با آژانس انرژی اتمی همکاری بیشتری داشته باشد و مسائل موجود را هر چه زودتر حل کند.»

واشینگتن نیز در ساعات اولیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که گزارش تازه آژانس تاکید و تاییدی است بر سر باز زدن جمهوری اسلامی از تن دادن به الزامات بین‌المللی.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت:‌«این گزارش آژانس بین‌المللی آشکارا بر بی‌توجهی ایران به وظایف بین‌المللی خود و عدم همکاری مداوم این کشور با آژانس صحه می‌گذارد.»

محمود احمدی‌نژاد نزدیک به یک ماه پیش در تهران به اتفاق سران برزیل و ترکیه توافقی را برای مبادله اورانیوم ایران با سوخت اتمی رآکتور تهران امضا کرد و متعهد شد که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کم‌غنی‌شده ایران را به ترکیه بفرستد، این بخشی از طرحی بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه اکتبر سال گذشته ارائه کرد و ایران آن را نپذیرفت.

حال با توجه به گزارش تازه آژانس که می‌گوید ذخیره اورانیوم ایران به ۲۴۰۰ کیلوگرم رسیده است، خبرگزاری رویترز می‌گوید حتی اگر جمهوری اسلامی ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره خود را هم به خارج ارسال کند، باز هم به اندازه کافی ذخیره برای غنی‌سازی بیشتر خواهد داشت.

دیوید آلبرایت، مدیر موسسه علوم و امنیت بین‌الملل، به رویترز گفت: «حال بر اساس این گزارش تازه واشینگتن این را موجه خواهد دانست که توافق تهران را بااهمیت نداند و به جای آن بر تحریم‌ متمرکز شود.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده هفته گذشته در واکنشی به توافق‌نامه تهران برای مبادله سوخت اتمی جمهوری اسلامی این طرح دولت محمود احمدی‌نژاد را نامناسب و «ترفندی آشکار» برای خلاصی از دور تازه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرد.

گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین حاکی از آن است که ایران همکاری‌هایی هم با بازرسان آژانس داشته است: بازرسان اخیرا توانسته‌اند مواد خام و تجهیزات موجود در تاسیسات ایران را زیر نظر داشته باشند.

جمهوری اسلامی با استناد به همین بخش از گزارش آژانس آن را تاییدی بر اهداف خود دانسته و گفته است که برنامه اتمی ایران تهدیدی برای جهان نیست.

این در حالی است که در گزارش ۹ صفحه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اشاره شده است که ایران هنوز به برخی از پرسش‌های این سازمان درباره ابعاد نظامی فعالیت‌های خود پاسخ نداده و نگرانی‌ها از «فعالیت‌های پنهانی احتمالی» را رفع نکرده است.

غرب به فعاليت‌های اتمی جمهوری اسلامی مظنون است و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می‌داند. تهران می‌گويد فعاليت‌های اتمی خود را برای توليد برق دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG