لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

سمت جدید در وزارت ارشاد ایجاد شد: «قائم مقامی شعر»


به دنبال درخواست محمود احمدی‌نژاد از محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد خود، در مورد ایجاد سمت «قائم مقامی شعر» در این وزارتخانه، وزیر ارشاد روز سه‌شنبه، اول تیرماه، یحیی طالبیان، مدیر وزارت علوم دولت نهم، را به این سمت منصوب کرد.

پیش از این عباس سجادی، شاعر، در مراسم بازگشایی نخستین همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان در ۲۸ فروردین‌ماه گذشته، ضمن انتقاد از سابقه نظارت بر جشنواره شعر در ایران گفته بود که این جشنواره در اولین سال برگزاری تحت نظارت «دفتر موسیقی ارشاد» و در سال ۸۹ تحت مدیریت «یکی از ادارات کل معاونت فرهنگی» وزارت ارشاد بوده است.

او در ادامه از رئیس دولت دهم درخواست کرد تا «حداقل» یک اداره در «یکی از معاونت‌های وزارت ارشاد» کار رسیدگی به «امور مهم ادبی» را بر عهده بگیرد.

در حالی که هنوز وظایف «قائم مقام شعر» در وزارت ارشاد دقیقا مشخص نیست، وزیر ارشاد جمهوری اسلامی در حکم انتصاب آقای طالبیان از «توانمندی‌های مدیریتی» وی به عنوان یکی از دلایل این انتصاب یاد کرده است.

این در حالی است که پیش از این علیقلی امیراحمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این سمت، به خبرنگار ایسنا گفته بود: «ترجیح ما این است که قائم مقام شعر از بین شاعران انتخاب شود، نه از بین مدیران اجرایی، زیرا بعد مدیریتی در این حوزه چندان مطرح نیست و بیشتر بحث ارشادی است.»

وی افزوده بود: «با توجه به این که مسأله در جمع شاعران ایران و جهان مطرح شده، طبیعی است شاعری به عنوان قائم مقام انتخاب شود که بعد جهانی داشته باشد یا دست‌کم در ردیف شاعران بزرگ جهان باشد.»

مشاور وزیر ارشاد در امر شعر با این حال به نام هیچ شاعر معاصر ایرانی که «در ردیف شاعران بزرگ جهان باشد» اشاره نکرده است.

به گزارش خبرگزاری تخصصی حوزه دین، شبستان، یحیی طالبیان فعالیتی در زمینه شعر نداشته است. از سوابق وی می‌توان به استادی دانشگاه، مدیریت منابع وزارت علوم، عضویت در شورای نشر و چاپ، عضویت در شورای فرهنگ عمومی، عضویت در هیأت منصفه مطبوعات و مدیر مسئولی و سردبیری نشریه دانشگاه کرمان اشاره کرد.

علیقلی امیراحمدی همچنین اظهار کرده بود: «قائم مقامی شعر شوخی‌بردار نیست، زیرا شعر شالوده اصالت فرهنگی ماست و در جهان ما را به شعر می‌شناسند.»

ایجاد سمت جدید قائم مقامی شعر در وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در حالی است که در چند سال اخیر حوزه شعر در ایران نیز از تیغ سانسور در امان نبوده است.

در این میان می‌توان از جمله به جمع‌آوری آثار فروغ فرخزاد، از بزرگ‌ترین شاعران زن ایران، از نمایشگاه کتاب اخیر تهران و همچنین حذف نام وی از کتاب تازه‌ منتشرشده «شعر شاعران ایران و جهان» اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG