لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

اسرائیل هدف کشورها از فرستادن کشتی به غزه را «ارسال جنگ‌افزار» اعلام کرد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه با اشاره مستقیم به ایران و حزب‌الله گفت که هدف اصلی «عوامل خارجی» از فرستادن کشتی به سوی غزه «گشودن راهی برای ارسال راکت و جنگ‌افزار برای تشکل‌های مسلح فلسطینی است».

عبدالرئوف ادیب‌زاده، رئیس سازمان هلال احمر ایران، روز دوشنبه در نشستی خبری اعلام کرد که کشتی ایرانی با عنوان «کودکان غزه» با یک هزار و ۱۰۰ تن مواد اولیه شامل مواد خوراکی، دارو، پتو، لباس، مواد بهداشتی و اسباب‌بازی، به همراه پنج خبرنگار و پنج امدادرسان هلال احمر روز یک‌شنبه هفته آینده به غزه فرستاده خواهد شد.

آقای نتانیاهو در نشستی خبری در پایان دیدار با ورنر فیمن، صدراعظم اتریش، در بیت‌المقدس گفت که «اکنون هر کسی که بخواهد کمک به غزه بفرستد می‌تواند آن را از راه‌های عادی وارد کند و هیچ دلیلی وجود ندارد که برای فرستادن کشتی به سوی غزه اصرار کنند».

نخست وزیر اسرائیل ادامه داد که «فرستادن کاروان‌های دریایی ایران و لبنان هیچ توجیهی ندارد»، و اضافه کرد که «اسرائیل حق دارد که نگذارد سلاح وارد غزه شود».

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، نیز روز پنج‌شنبه در دیدار با صدراعظم اتریش در بیت‌المقدس گفت: «ایران عامدانه می‌خواهد که به اقدامی تحریک‌آمیز دست بزند و حزب‌الله را نیز به آتش‌افروزی تشویق می‌کند.»

ارتشبد گابی اشکنازی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، نیز روز سه‌شنبه گفته بود که «اجازه نخواهیم داد که غزه به بندری برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود».

در همین حال دیپلمات‌های اسرائیلی روز پنج‌شنبه به رادیوی این کشور گفتند که دولت اسرائیل به ارتش دستور داده است که کشتی‌های جدید را مانند «اقدام جنگی از سوی دشمنان» تلقی کرده و با آنها برخورد کنند.

از سوی دیگر در حالی که نیروی دریایی اسرائیل برای مقابله با کشتی‌های جدید راهی غزه آماده شده، در ایران و لبنان از ادامه تدارکات برای فرستادن کشتی‌هایی به غزه خبر داده می‌شود.

وزیر راه و ترابری لبنان این هفته به یک کشتی برای راهی شدن به سوی غزه از طریق قبرس مجوز داد.

وزیر خارجه لبنان روز سه‌شنبه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشته بود که مسئولیت هر برخورد با کشتی‌های لبنانی متوجه اسرائیل خواهد بود.

این در حالی است که پیشتر اسرائیل در نامه‌ای رسمی به دبیرکل سازمان ملل مسئولیت رخدادهای احتمالی در قبال کشتی‌های لبنانی را که بخواهند به غزه بروند، بر دوش لبنان گذاشته بود.

تلاش برای فرستادن کشتی ازخارج به بندرغزه از ماه گذشته آغاز شد، اما برنامه «جنبش غزه آزاد» و همراهی جمعیت خیریه اسلامی ترکیه در ارسال چند کشتی، هنگام نزدیک شدن یک کشتی ترک به آب‌های منطقه در روز سی ویکم ماه مه به خشونت کشیده شد که در این رخداد ۹ شهروند ترک کشته و ۴۸ نفر زخمی شدند.

افزایش فشار بین‌المللی بر اسرائیل به دنبال این برخورد موجب شد که کابینه این کشور روز یک‌شنبه این هفته سیاست خود را در قبال محاصره غزه تغییر داده و ورود کالاها و مواد، غیر از موادی که در ساخت جنگ‌افزار کاربرد دارند، را آزاد کند.

غزه سه سال است که در محاصره مشترک اسرائیل و مصر بوده است.
XS
SM
MD
LG