لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

اوباما خواستار اقدام هماهنگ گروه ۲۰ برای حمايت از اصلاحات مالی و رشد اقتصادی شد


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه از رهبران جهان حاضر در نشست گروه ۲۰ در تورنتوی کانادا خواست تا با اقدامات هماهنگ به دنبال اصلاحات مالی و حمايت از رشد اقتصادی و تقويت اقتصاد جهانی باشند.

آقای اوباما که در کاخ سفيد صحبت می کرد، گفت:«در آخر هفته در تورنتو، اميدوارم براساس تلاش های هماهنگ بتوانيم از رشد اقتصادی حمايت کرده، به دنبال اصلاحات مالی و تقويت اقتصاد جهانی باشيم».

باراک اوباما روز جمعه برای شرکت در کنفرانس گروه ۸ و همچنين نشست سران گروه ۲۰ وارد کانادا شد.

نشست سران هشت کشور صنعتى جهان و رهبران کشورهاى گروه بیست در حالى برگزار مى‌شود که به ویژه در روزهاى اخیر اختلاف‌نظر میان کشورهاى اروپایى از یک سو و کشورهایى مانند ایالات متحده آمریکا و ژاپن در باره مسایلى مانند اجراى برنامه‌هاى ریاضت اقتصادى یا ادامه برنامه‌هاى حمایت از اقتصاد بالا گرفته است.

به گزارش خبرگزارى رویترز در آستانه برگزارى نشست سران بیست کشور مهم‌ صنعتى و درحال توسعه جهان که قرار است روزهاى شنبه و یکشنبه در شهر تورنتو برگزار شود، رهبران هشت کشور صنعتى جهان روز جمعه در شهر ماسکوکاى کانادا گرد هم مى‌آیند.

سران هشت کشور صنعتى جهان شامل ایالات متحده آمریکا، آلمان، کانادا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و روسیه در نشست خود در روزهاى جمعه و شنبه از جمله در باره مسایل امنیتى، سیاست خارجى و نیز مسایل زیست‌محیطى به رایزنى خواهند پرداخت.

همچنین موضوع کمک‌‌هاى توسعه نیز از دیگر مسایل مهمی است که در این نشست مورد بررسى قرار مى‌گیرد.

هشت کشور صنعتى جهان در نشست سال ۲۰۰۵ خود در اسکاتلند توافق کرده بودند، کمک‌هاى خود به فقیرترین کشورهاى جهان را تا سال ۲۰۱۰ به حداقل تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهند.

هم اکنون میزان کمک‌‌هاى توسعه پرداخت شده از سوى کشورهاى صنعتى جهان حداقل ۱۸ میلیارد دلار از هدف پیش‌بینى شده کمتر است و کانادا به عنوان میزبان نشست گروه هشت و نشست سران گروه ۲۰ براى عملى شدن این هدف تلاش مى‌کند.

از سوى دیگر برگزارى نشست سران هشت کشور صنعتى جهان در حالى است که موضوع نشست سران گروه بیست که قرار است در روزهاى شنبه و یکشنبه و بلافاصله پس از پایان نشست سران گروه ۲۰ در شهر تورنتو برگزار شود، در کانون توجه رسانه‌هاى خبرى قرار گرفته است.

کشورهاى گروه ۲۰ که حدود ۹۰ در صد تولید ناخالص جهان را در اختیار دارند، شامل هشت کشور صنعتى و نیزقدرت‌هاى اقتصادى نوظهور مانند برزیل، آرژانتین، چین، هند، استرالیا، آفریقاى جنوبى، کره جنوبى، مکزیک ، ترکیه، اندونزى و عربستان سعودى است.

سران این کشورها تاکنون سه بار در سال‌هاى ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادى در واشینگتن، لندن وسن‌‌پیتزبورگ گردهم آمده و درباره راه‌هاى غلبه بر بحران اقتصادى جهان رایزنى کرده‌اند.

در نشست پیش‌روى سران ۲۰ کشور صنعتى و درحال توسعه جهان در کانادا، از جمله مسایل مربوط به نظارت بیشتر بر بازارهاى مالى و نیز ایجاد شرایط مناسب براى رشد پایدار اقتصاد بحران زده جهان مورد بررسى قرار مى‌گیرد.

یکى از مهم‌ترین موارد مورد اختلاف میان کشورهاى عضو گروه ۲۰ توافق بر سر تعیین زمانى مشخص به منظور قطع حمایت‌هاى مالى از اقتصاد و اجراى برنامه‌هاى ریاضت اقتصادى است.

در این زمینه به ویژه ایالات متحده آمریکا کشورهاى اروپایى را متهم مى‌کند که از طریق دنبال کردن برنامه‌هاى ریاضت اقتصادى و صرفه‌جویى، روند بهبود اقتصاد بحران‌زده جهان را با خطر روبرو مى‌سازند.

از سوى دیگر خوزه‌مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه و تنها ساعاتى پیش از آغاز نشست سران گروه هشت در کانادا با رد این اتهام‌ها تاکید کرده است، کشورهاى عضو اتحادیه اروپا مراقب افزایش میزان بدهى دولت‌ها هستند.

وى افزوده است: « میزان کلى بدهى دولتى در حوزه یورو به مراتب کمتر از ایالات متحده آمریکا و ژاپن است.»

همچنین هرمان فان‌رومپوى، رئیس شوراى اتحادیه اروپا نیز در واکنش به انتقادهاى صورت گرفته از سوى کشورهایى مانند اتحادیه اروپا و ژاپن نسبت به برنامه‌هاى گسترده صرفه‌جویى و ریاضت اقتصادى در اروپا گفته است: « اروپایى‌ها با هدف جلب دوباره اعتماد عمومى به بازار اقدام به صرفه‌جویى مى‌کنند.»

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در نامه‌اى خطاب به سران کشورهاى گروه ۲۰، که متن آن هفته گذشته منتشر شده است، از این بابت ابراز نگرانی کرده بود که برخی از کشورهای اروپایی با کاهش شدید هزینه‌های عمومی خود روند بهبود اقتصاد جهان را با خطر روبرو کرده‌اند.

این درحالى است که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از سیاست دولت این کشور در زمینه صرفه‌جویى بیشتر دفاع کرده است، هر چند این سیاست با انتقاد رهبران احزاب مخالف دولت آلمان هم روبرو شده است.
XS
SM
MD
LG