لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

بان گی مون: تحريم ایران به معنای پايان گفت‌وگو نيست


بان گی مون دبيرکل سازمان ملل در واکنش به گفته های محمود احمدی‌نژاد درباره تعویق مذاکرات، گفت تحريم به معنای پايان گفت‌وگو نيست و هنوز راه مذاکره برای رسيدن به يک توافق، وجود دارد.

به گزارش رويترز، دبيرکل سازمان ملل روز دوشنبه افزود که بهتر است راهی ديپلماتيک برای حل مسئله اتمی جمهوری اسلامی پيدا شود و از تهران خواست گفت‌وگوها را دنبال کند.

محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه و در يک کنفرانس خبری گفته بود تهران آماده مذاکره است اما برای «ادب» کردن غربی‌ها، تا دو ماه ديگر مذاکره نمی‌کند.

دبيرکل سازمان ملل که از جلسه سران بيست کشور صنعتی جهان موسوم به گروه ۲۰ بازگشته بود، اعلام کرد درحاشيه جلسه با رهبران اين گروه درباره پرونده اتمی ايران گفت وگو کرده است.

بان گی مون از تهران و پنج کشور عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل و آلمان، موسوم به گروه پنج به علاوه يک خواست به ميز مذاکره بازگردند و گفت وگوها را از سر بگيرند.

دبيرکل سازمان ملل گفت: «من به تلاش خود ادامه داده و از رهبران کشورهای جهان و از طرف‌هايی که نگرانی در اين موضوع دارند می‌خواهم که به مذاکرات ادامه داده و به راه حلی در اين مسئله برسند.»

شورای امنيت تاکنون شش قطعنامه که چهار مورد آن تحريمی بوده‌اند، عليه ايران صادر کرده و از جمهوری اسلامی خواسته فعاليت های غنی سازی اورانيوم را تعليق کرده و صحت صلح آميز بودن فعالي‌ های اتمی خود را ثابت کند.

در ۲۰ خرداد امسال، شورای امنيت سازمان ملل دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران را وضع کرد. افزون بر اين تحريم‌ها، ايالات متحده نيز تحريم‌های يکجانبه‌ای را عليه ايران وضع کرده است که با امضای رياست جمهوری اين کشور، تحريم‌های تازه کنگره آمريکا نيز به آن اضافه خواهد شد. تحريم‌های کنگره آمريکا از جمله صادرکنندگان بنزين به ايران را هدف قرار داده است.

اتحاديه اروپا هم تحريم ها عليه ايران را در دستور کار دارد و استراليا و کانادا هم به صورت يکجانبه تحريم هايی عليه ايران را مطرح کرده‌اند.

رهبران گروه هشت کشور صنعتی، هم در جريان جلسه دو روزه خود در کانادا که روزهای جمعه و شنبه برگزار شد، در بيانيه‌ای از ايران خواستند به حاکميت قانون احترام بگذارد و آزادی بيان را ارج بگذارد؛‌ رهبران گروه هشت همچنين از ايران خواسته‌اند که بطور کامل قطعنامه‌های شورای امنيت را به اجرا درآورد.

در متن اين بيانيه آمده است: «ما از دولت ايران انتظار داريم که به حاکميت قانون و آزادی بيان همانگونه که در پيمان‌های بين‌المللی آمده و ايران نيز عضو آنهاست، احترام بگذارد.»

در اين بيانيه تصريح شده است: «ما از تداوم عدم شفافيت درمورد فعاليت‌های هسته‌ای ايران و قصد مشخص ايران برای ادامه و گسترش غنی‌سازی اورانيوم و به ويژه غنی‌سازی نزديک به ۲۰ درصد، عميقا نگرانيم.»

رهبران گروه هشت با اين حال تاکيد کرده‌اند که همچنان آماده مذاکره با تهران درباره برنامه هسته‌ای ايران هستند.
XS
SM
MD
LG