لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

رئیس سیا: تحریم‌‌ ممکن است موثر نباشد؛ ایران امکان ساخت دو بمب دارد


لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا
لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا
لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، می‌گوید گرچه تحریم‌های تازه حکومت ایران را بسیار تضعیف می‌کند اما احتمالا تهران را از پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش منصرف نخواهد ساخت.

لئون پانتا، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه ای بی سی با اشاره به تصویب دور چهارم تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران گفت: «آیا تحریم‌های تازه، آنها را از پیگیری اهداف هسته‌ای‌شان بازمی‌دارد؟ احتمالا نه.»

رئیس سیا همچنین اظهار داشت که ایران همچنان بر دانش فنی خود در زمینه هسته‌ای می‌افزاید.

لئون پانتا، همچنین تصریح کرد که به باور واشینگتن، ایران هم‌اکنون مقدار کافی اورانیوم کمتر غنی‌شده برای ساخت دو بمب اتم دراختیار دارد، اگر بخواهد این مقدار اورانیوم را بیش از این غنی‌ سازد.

رئیس سیا گفت: «ما برآورد می‌کنیم اگر ایرانی‌ها تصمیم گرفته باشند، احتمالا در عرض یک سال به آن نقطه (ساخت بمب) ‌‌برسند، احتمالا یک سال پس از آن هم به نوعی سامانه پرتاب، دست می یابند.»

رئیس سازمان سیا همچنین اظهار داشت که اسرائیل بسیار بیش از واشینگتن اصرار دارد که ایران پیش از این از مرحله تصمیم‌گیری سیاسی برای ساخت بمب، عبور کرده است اما به گفته او اسرائیل منتظر آثار تحریم‌های تازه است.

لئون پانتا گفت: «فکر می‌کنم اسرائیل می‌خواهد به ما فرجه‌ای بدهد تا ما بتوانیم تغییر دیپلماتیک و فرهنگی و سیاسی ایران را به بوته آزمون بگذاریم تا اینکه آنها را از راه نظامی تغییر دهیم.»

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با بیان اینکه «اسرائیل درباره آنچه که در ایران می‌گذرد، بسیار نگران است» گفت: «ما همچنان اطلاعات خود درباره میزان دقیق توانایی ایران را در اختیار (اسرائیل) می‌گذاریم.»

در ۲۰ خرداد امسال، شورای امنیت سازمان ملل دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را وضع کرد؛ افزون بر این تحریم‌ها، ایالات متحده نیز تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه ایران وضع کرده است که با امضای ریاست جمهوری این کشور، تحریم‌های تازه کنگره آمریکا نیز به آن اضافه خواهد شد. تحریم‌های کنگره آمریکا از جمله صادرکنندگان بنزین به ایران را هدف قرار داده است.

در آن سوی اقیانوس اطلس، نیز اتحادیه اروپا تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران وضع کرده که مهمترین آن تحریم صنعت نفت و گاز ایران است.
XS
SM
MD
LG