لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

منوچهر متکى: براى مقابله با قطعنامه حرکت‌هاى ایذایى طراحى کرده‌ایم


وزیر امور خارجه جمهورى اسلامى از صدور قطعنامه تازه شوراى امنیت سازمان ملل علیه ایران با عنوان «تکرار تجربه‌هاى شکست خورده» یاد کرده و در عین حال گفته است، تهران براى مقابله با این قطعنامه «حرکت‌هاى ایذایى» طراحى کرده است.

به گزارش خبرگزارى‌ دانشجویان ایران، ایسنا، منوچهر متکى، وزیر امور خارجه جمهورى اسلامى روز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات بان‌کى مون، دبیر کل سازمان ملل که گفته‌ بود، راه براى مذاکره با ایران باز است، از صدور قطعنامه تازه شوراى امنیت علیه ایران با عنوان «تکرار تجربه‌هاى شکست خورده» یاد کرد.

هر چند شوراى امنیت سازمان ملل به تازگى چهارمین قطعنامه تحریمى خود علیه جمهورى اسلامى را تصویب کرده است، با این حال دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه با بیان این که بهتر است راهى دیپلماتیک براى حل مسئله اتمى ایران پیدا شود، از تهران خواسته بود، گفت‌وگوها را دنبال کند.

این در حالى است که محمود احمدى‌نژاد روز دوشنبه در این باره گفته است، تهران آماده مذاکره است اما براى «ادب کردن غربى‌ها»، تا دو ماه دیگر مذاکره نمى‌کند.

وزیر خارجه وى نیز که روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبرى در تهران سخن مى‌گفت، در این باره گفته است: «این حربه حتماً باید ناکارآمد شود که از سویى تهدید کنند و بعد جلب همکارى کنند. ما تأکید مى‌کنیم مذاکره را همواره مد نظر داشته‌ایم شما چه عجله‌اى داشتید که به سمت تصویب قطعنامه رفتید؟»

منوچهر متکى همچنین افزوده است: «آنها خود به این سؤال پاسخ دادند که براى حفظ وجهه بوده است و یک هدف در تصویب این قطعنامه حفظ وجهه بوده است. بعد گفتند قطعنامه تصویب کردیم که مذاکره کنیم باید از آنها پرسید شما برخى از این اعضا را به رأى دادن در شوراى امنیت دعوت کردید در حالى که پشت میز مذاکره بودند و تازه توافقنامه‌ تهران را امضا کرده بودند که اتفاقاً آنها که پشت میز مذاکره بودند به قطعنامه شما رأى منفى دادند. ما مرتب نان خودمان را مى‌خوریم و به آنها نصیحت مى‌کنیم اما گوش نمى‌کنند.»

وزیر امور خارجه جمهورى اسلامى همچنین با «سازنده و عدالت‌محورانه» توصیف کردن نقش برزیل و ترکیه در «دیپلماسى تبادل سوخت» هسته‌اى گفته است: «بیانیه تهران اوج همکارى سازنده بین سه کشور ایران، ترکیه و برزیل بود. در آن مقطع کسانى بودند که تصور نمى‌کردند چنین توافقى بدست آید و در یک اقدام شتاب‌زده وارد بحث قطعنامه علیه ایران شدند. البته در توجیه این اقدام خود گفتند نزدیک سالگرد شلوغى‌هاى تهران (اعتراض‌هاى پس از انتخابات دهم) است و از این رو در صدور قطعنامه تعجیل کردند.»

اشاره وزیر خارجه جمهورى اسلامى توافقنامه‌اى بوده که در اردیبهشت ماه و در جریان سفر همزمان رئیس‌جمهور برزیل و نخست‌وزیر ترکیه به تهران در باره مبادله اورانیوم غنى‌شده ایران با سوخت هسته‌اى مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران در خاک ترکیه امضا شده بود.

کشورهاى غربى و به ویژه ایالات متحده آمریکا این توافقنامه را براى حل تنش بر سر مسئله هسته‌اى ایران کافى ندانسته و به تلاش‌هاى خود براى تشدید تحریم‌ها علیه تهران ادامه دادند.

در مقابل منوجهر متکى همچنین با زیر سؤال بودن کارآمدى قطعنامه‌هاى شوراى امنیت در باره واکنش ایران به قطعنامه تازه گفته است: «امروز ساده‌ترین کار در دنیا تجارت است. حرکت‌هاى ایذایى طراحى کرده‌ایم و به اقدامات آنها پاسخ مناسب خواهیم داد. ما در منطقه حساس و مهم خلیج‌فارس هستیم و همواره شعارمان این بوده است که منطقه خلیج فارس به لحاظ اقتصادى، تولید انرژى و امنیت کشتى‌رانى باید از سوى همگان حمایت شود.»

وى بدون توضیح بیشتر دراین باره که آیا منظور وى تهدید همیشگى ایران مبنى بر بستن تنگه هرمز است یا خیر، افزوده است: «امنیت امر یکپارچه است و نمى‌توانیم آن را تفکیک کنیم. بنابراین ما در حوزه‌ى مناسبات اقتصادى با تدابیر ویژه‌اى که نظام اتخاذ کرده است در برابر قطعنامه‌ها مشکلى نداریم و جنگ روانى دشمن با این قطعنامه درحال تبدیل شدن به یک جنگ نرم متقابل به حیثیت‌زدایى از شوراى امنیت است.»

منوچهر متکى همچنین درباره شرایطى که محمود احمدى‌نژاد براى ادامه مذاکرات هسته‌اى مطرح کرده است، نیز گفت: «آقاى رئیس‌جمهور چارچوب‌هایى در بحث مذاکرات مطرح کرده است که ما بر اساس آن دیپلماسى خود را در دست تنظیم داریم... مذاکرات باید هدفمند و منتج به نتیجه باشد و از مذاکرات مانند تهدید به عنوان یک ابزار استفاده نکنند.»

رئیس دولت دهم در اظهارات روز دوشنبه خود در تشریح آنچه که وى شرایط تازه جمهورى اسلامى براى مذاکره با گروه ۱+۵ نامیده، گفته بود: «ما با ۱+۵ گفت‌وگو مى‌کنیم اما شرایط عوض شده است... طبیعى است اگر از آن طرف روسیه، فرانسه و آمریکا بیایند، از این طرف ایران،‌ ترکیه و برزیل خواهند آمد.»

محمود احمدى‌نژاد همچنین از طرف‌هاى مذاکره هسته‌اى با ایران خواسته‌ است، نظر خود را در باره زرادخانه هسته‌اى اسرائیل اعلام کنند.

منوچهر متکى در تشریح رابطه اعلام نظر کشورهاى طرف مذاکره با ایران در باره زرادخانه هسته‌اى اسراییل و مذاکرات بر سربرنامه هسته‌اى ایران گفته است: «وقتى در روند طبیعى یک گفت‌وگو بداخلاقى و اخلال روانى ایجاد مى‌کنند، باید منتظر پاسخ‌هاى منطقى هم باشند. اگر عمده‌ى بحث آنها امروز در دنیا مسائل هسته‌اى است سؤالات مطرح فقط آنهایى نیست که این کشورها بیان مى‌کنند. بلکه سؤالاتى از جمله سؤال رئیس‌جمهور درباره‌ى فعالیت‌هاى هسته‌‌اى رژیم صهیونیستى نیز مدنظر است.»

وى در پاسخ به این پرسش که اگر کشورهاى طرف مذاکره با ایران شرایط مطرح شده از سوى احمدى‌نژاد را نپذیرند، گام بعدى ایران چه خواهد بود، گفته است: «شرایط ایران نکاتى روشن است و آنها باید به بدیهیات پاسخ دهند. اگر کسى مدعى بحث هسته‌‌اى است و از او بپرسید نظرش درباره‌ سلاح‌هاى هسته‌‌اى رژیم صهیونیستى چیست آیا امرى غیرمنطقى است؟ اجازه دهید پاسخ آنها را بگیریم. صرف نظر از اینکه پاسخ چه باشد آن وقت دیدگاه‌‌امان را مطرح مى‌کنیم.»

وزیر خارجه جمهورى اسلامى همچنین با اعلام این که نامه‌هایى از سوى ایران به ۱۵ عضو شوراى امنیت سازمان ملل متحد ارسال شده است از ارایه هرگونه توضیحى درباره محتواى این نامه‌ها خوددارى کرد.

وى همچنین درباره پاسخ ایران به پرسش‌هاى گروه وین و نیز درخواست مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا براى گفت‌وگو با سعید جلیلى نیز اظهار داشت: «پاسخ ایران به گروه وین در دست تهیه است و پاسخ به نامه خانم اشتون بعد از نهایى شدن اطلاع‌رسانى مى‌شود.»

«حمله نظامى به ایران را منتفى مى‌دانیم»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگرى از سخنان خود درباره احتمال حمله نظامى به ایران گفته است: «تهدید ایران پیش از این که به عنوان یک واقعیت قابل اجرا در دستور کار باشد به عنوان ابزار براى اهداف دیگرى مطرح بوده است. در دو سال آ‌خر دوران آقاى بوش همواره این موضوع را مطرح مى‌کردند که گزینه نظامى روى میز است. برخى از کشورها و برخى سرویس‌هاى اطلاعاتى نیز براى ما در دولت نهم مرتب خبر مى‌آوردند که فلان روز یا فلان ساعت حمله نظامى صورت خواهد گرفت.»

وى همچنین افزوده است: «آنچه که همواره به عنوان سؤال جدى مطرح بود این بود که آنها این ظرفیت را دارند که یک سرى شیطنت‌هایى انجام دهند و حرکات ایذایى انجام دهند، اما آنچه که براى ما مشخص نبود و نیست این است که تبعات آن چه خواهد بود. امروز نیز در محفوظات موجود هیچ تغییرى ایجاد نشده است و ما گزینه نظامى را مانند جنگ طلبى بوش نسبت به ایران منتفى مى‌دانستیم و استدلال‌هاى ما نیز روشن است. آمریکا مى‌خواست کدامین جبهه را فرماندهى کند از مرز چین تا مرز فلسطین؟ آیا مى‌توانست که چنین جبهه‌اى را مدیریت و فرماندهى کند؟»

هر چند ایالات متحده آمریکا و اسرائیل اعلام کرده‌اند از تلاش‌هاى دیپلماتیک براى حل مسئله هسته‌اى ایران حمایت مى‌کنند، با این حال این دو کشور که برنامه هسته‌اى ایران را تهدیدى براى خود ارزیابى مى‌کنند، گزینه حمله نظامى را از دستور کار خود خارج نکرده‌اند.

تولید سوخت ۲۰ درصد

منوچهر متکى همچنین با اعلام این که سه کشور ایران، ترکیه و برزیل قصد دارند به مذاکرات خود درباره مبادله سوخت هسته‌اى ادامه دهند، از احتمال برگزارى نشستى سه جانبه با شرکت وزراى امور خارجه این سه کشور در این باره خبر داد.

وى در عین حال در باره تولید سوخت ۲۰ درصدى در ایران گفته است: «ما به توانایى تولید سوخت ۲۰ درصد رسیده‌ایم و تولید آن را براى تأمین نیازهایمان در نظر گرفته‌ایم، هرگاه نیاز داشته باشیم سوخت ۲۰ درصد تولید مى‌کنیم و هرگاه نیاز نداشته باشیم این کار در دستور کار قرار نمى‌گیرد.»
XS
SM
MD
LG