لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

بروجردی: ایران در صورت تأمین سوخت رآکتور تهران، اصراری به تولید آن ندارد


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران می‌گوید که بر اساس اعلام شورای عالی امنیت ملی «در صورت تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، ایران هیچ اصراری بر ادامه تولید این سوخت در داخل ندارد».

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، همچنین خواستار تغییر در رفتار و موضع‌گیری‌های سه کشور روسیه، فرانسه و آمریکا شده است و در عین حال افزوده است که «تجربه نشان داده است که هیچگاه نمی‌توان به این کشورها اعتماد کرد».

سه کشور روسیه، فرانسه و ‌آمریکا در مهرماه سال گذشته به ایران پیشنهاد دادند که در ازای تحویل ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود، نزدیک به ۱۲۰ کیلوگرم سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران را دریافت کند.

ایران به رغم پذیرش اولیه این پیشنهاد، در ارائه پاسخ نهایی به آن تعلل کرد و پس از طرح شرایطی در این زمینه که با موافقت غرب مواجه نشد، اعلام کرد که رأساً به غنی‌سازی ۲۰ درصدی در داخل کشور دست می‌زند.

موضوعی که تنش بر سر برنامه اتمی ایران را افزایش داد و به تصویب چهارمین دور از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد انجامید.

با این حال قدرت‌های جهانی اعلام کردند که به رغم تصویب این تحریم‌ها علیه تهران، همچنان باب مذاکره بر سر برنامه اتمی ایران باز است و روسیه نیز به تازگی اعلام کرد که در صورت توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ایران، کارشناسان سه کشور، روسیه، فرانسه و آمریکا بر سر مبادله سوخت با مقام‌های تهران مذاکره می‌کنند.

در واکنش به این موضوع اکنون، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفته است که «مبنای ادامه راه دیپلماسی هسته‌ای بیانیه تهران است و در امضای این بیانیه و توافق با کشورهای برزیل و ترکیه فرض بر این بود که قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشود و اقداماتی نیز درخارج از چارچوب این بیانیه انجام نشود».

آقای بروجردی افزوده است که بیانیه تهران همچنان پایه و اساس مذاکرات آینده ایران خواهد بود.

سه کشور ایران، ترکیه و برزیل، اندکی پیش از تصویب دور جدید تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل، در تهران توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن مبادله سوخت اتمی با شرایطی نزدیک به آنچه پیشتر به تهران پیشنهاد شده بود، صورت گیرد و در همین چارچوب ترکیه و برزیل خواستار پرهیز از افزایش تحریم‌های ایران شدند.

«صیانت از دستاوردهای هسته‌ای» در دستور کار مجلس

علاءالدین بروجردی همچنین از بررسی یک فوریت طرح «صیانت از دستاوردهای هسته‌ای» در جلسه روز سه‌شنبه مجلس خبر داده است.

آقای بروجردی به ایرنا گفته است که «این طرح برای به خطر نیفتادن جان بیش از ۸۵۰ هزار بیمار در کشور تهیه شده است» چراکه به گفته وی «نباید جان این بیماران به دلیل آماده نبودن سوخت رآکتور تهران به خطر بیفتد».

خبرگزاری مهر نیز در گزارش مشابهی به نقل از علاءالدین بروجردی نوشته است که این موضوع پس از بررسی پیشنهادهای نمایندگان «ظرف ۲۴ ساعت برای تصویب به صحن علنی مجلس خواهد آمد».
ایران هدف از غنی‌سازی ۲۰ درصدی را تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران که تولیداتش مصارف پزشکی دارند عنوان می‌کند و همواره ادعای غرب در مورد نظامی بودن اهداف برنامه اتمی‌اش را رد کرده است.

کشورهای غربی اما برنامه اتمی ایران را پوششی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌دانند و خواهان آن هستند که ایران با شفاف‌سازی برنامه اتمی خود، غنی‌سازی را که علاوه بر مصارف غیرنظامی می‌تواند در مصارف نظامی نیز کارد داشته باشد، متوقف کند.
XS
SM
MD
LG