لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

۴۴ هواپیمای ایران‌ایر در تازه ‌ترین فهرست ممنوعیت پرواز اروپا


کمیسیون اروپا، که پیش از این نیمی از ۶۷ هواپیمای ناوگان هوایی ایران‌ایر را در لیست سیاه خود قرار داده بود، روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۱۰ فروند هواپیمای دیگر این شرکت نیز به این فهرست افزوده شده‌اند.

به گزارش رویترز، نهاد اجرایی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد کمیسیون اروپا فهرست هواپیماهایی که اجازه پرواز به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ندارند به‌روز کرده است و به موجب آن محدودیت‌های بیشتری برای شرکت هواپیمایی دولتی ایران، ایران‌ایر، قائل شده است.

این بیانیه می‌افزاید این تصمیم به دنبال سفر اخیر کمیته امنیت پرواز اروپا به ایران و پس از انجام بازرسی‌ و برخی آزمایش‌های فنی و امنیتی اتخاذ شده است که به موجب آن تمامی اعضای کمیته امنیت پرواز به اتفاق آرا، افزایش محدودیت پرواز برای ایران‌ایر را تصویب کرده‌اند.

آن طور که آسوشیتدپرس گزارش کرده است، بر اساس اعلام اتحادیه اروپا این محدودیت با تحریم‌هایی که به تازگی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده، ارتباطی ندارد.

به استناد فهرست جدید، تنها ۲۳ فروند هواپیما از ناوگان ۶۷ فروندی ایران‌ایر مجاز به پرواز در مسیرهای اروپایی هستند که عبارتند از ۱۴ فروند هواپیمای ایرباس ۳۰۰، هشت فروند هواپیمای ایرباس ۳۱۰ و یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷.

به عبارتی دیگر، در حال حاضر ۴۴ فروند از هواپیماهای ایران‌ایر در لیست سیاه کمیسیون اتحادیه اروپا قرار دارند و این در حالی است که در فروردین‌ماه امسال، تعداد هواپیماهای ایران ایر در این فهرست ۳۴ فروند بود.

در جدیدترین فهرستی که کمیسیون اتحادیه اروپا از شرکت‌های هواپیمایی که اجازه پرواز در مسیر‌های اروپایی را ندارند، نام ۲۷۸ شرکت هواپیمایی متعلق به ۱۷ کشور به چشم می‌خورد.

همچنین به موجب فهرست جدید، کلیه هواپیماهای چهار شرکت هواپیمایی متعلق به افغانستان، جمهوری سورینام، کامبوج و رواندا از پرواز در مسیر‌های اروپایی منع شدند.

کمیته امنیت پرواز کمیسیون اروپا همچنین تصریح کرده است که شرکت هواپیمایى ایران‌ایر تنها با استفاده از هواپیماهاى مدرن و داراى استانداردهاى جهانى اجازه پرواز به کشورهاى عضو اتحادیه اروپا را خواهد داشت.

در حال حاضر شرکت ایران‌ایر به ۶۰ مسیر خارجی که بیشتر در آسیا و اروپا هستند، پرواز دارد.

ایران‌ایر پس از انقلاب ۱۳۵۷ و گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی در تهران، از امکان دستیابی به هواپیماهای جدید محروم مانده است چرا که بر اساس قوانین تحریمى آمریکا، جمهورى اسلامى اجازه خرید هواپیماهاى مسافربرى آمریکایى و یا هواپیماهایى را که بخشى از قطعات آن آمریکایى است، ندارد.

این تحریم‌ها موجب شده است که شرکت‌هاى هواپیمایى ایرانى براى تأمین هواپیماهاى مورد نیاز خود به هواپیماهاى روسى یا هواپیماهاى اجاره‌اى روى بیاورند.
XS
SM
MD
LG