لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

جریمه یک شرکت بریتانیایى به دلیل فروش هواپیماى بوئینگ به ایران


هواپیماى مسافربرى بوئینگ ۷۴۷ متعلق به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
هواپیماى مسافربرى بوئینگ ۷۴۷ متعلق به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
ایالات متحده آمریکا یک شرکت بریتانیایى را به دلیل فروش هواپیماهاى مسافربرى بوئینگ به ایران و نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران جریمه کرده است.

بر اساس اعلام وزارت دادگسترى ایالات متحده آمریکا شرکت بریتانیایى بالى، اتهام‌هاى وارده علیه خود در زمینه نقض تحریم‌ها علیه ایران را از طریق فروش هواپیماهاى مسافربرى ساخت آمریکا به جمهورى اسلامى پذیرفته است.

این شرکت بریتانیایى که شش فروند هواپیماى مسافربرى بوئینگ ۷۴۷ را در اختیار شرکت هواپیمایى ماهان ایران قرار داده است، به پرداخت۱۷ میلیون دلار جریمه محکوم شده است.

به گفته یکى از مقام‌هاى دادگسترى فدرال آمریکا برخورد با شرکت بریتانیایى بالى، بیانگر عزم ایالات متحده براى اعمال قوانین خود در قبال شرکت‌هایى است که تلاش مى‌کنند، براى مشتریان ایرانى خود هواپیماى آمریکایى بخرند.

بر اساس این گزارش در صورتى که شرکت بالى رویکرد خود را تغییر دهد، دو میلیون دلار از جریمه ۱۷ میلیون دلارى در نظر گرفته شده براى آن بخشیده مى‌شود.

گفته مى‌شود، سه فروند از هواپیماهاى فروخته شده به ایران به طور مستقیم در اختیار شرکت هواپیمایى ماهان قرار گرفته و سه فروند دیگر نیز از طریق یک شرکت هواپیمایى در جمهورى ارمنستان به ایران واگذار شده است.

بر اساس قوانین تجارى ایالات متحده صادرات هواپیما یا تجهیزات حساس به جمهورى اسلامى نیازمند کسب مجوزهاى ویژه از سوى مقام‌هاى آمریکایى است.

ایالات متحده آمریکا پس از پیروزى انقلاب اسلامى و اشغال سفارت این کشور در تهران روابط خود را با جمهورى اسلامى قطع کرده و تحریم‌هاى تجارى گسترده‌اى را علیه ایران وضع کرده است که از آن جمله مى‌توان به ممنوعیت فروش هواپیماهاى نظامى و غیرنظامى به ایران اشاره کرد.

از این رو شرکت‌هاى هواپیمایى ایران نمى‌توانند به طور مستقیم از شرکت‌هاى آمریکایى هواپیما خریدارى کنند و در بسیارى از موارد اقدام به خرید هواپیماهاى دست دوم از شرکت‌هاى هواپیمایى دیگر کرده‌اند.

همچنین به موجب تحریم‌هاى ایالات متحده، فروش هواپیماهایى که بیش از ۱۰ درصد قطعات آن ساخت آمریکا باشد نیز به جمهورى اسلامى ایران ممنوع است.

از این رو شرکت‌هاى هواپیمایى ایران حتى اجازه خرید هواپیماهاى ساخت شرکت اروپایى ایرباس را هم ندارند که این امر موجب شده است، استفاده از هواپیماهاى روسى در ناوگان هواپیمایى مسافرى ایران در سال‌هاى اخیر افزایش یابد.

در ماه‌هاى گذشته مقام‌هاى دادگسترى ایالات متحده علیه چند نفر به دلیل تلاش براى صادرات کالاهاى حساس به ایران اعلام جرم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG