لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

سه نفر در آمریکا تحت پیگرد قانونی، به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران


در حالى که بر اساس اعلام مقام‌هاى قضایى ایالات متحده سه نفر در این کشور به دلیل تلاش براى صدور غیرقانونى فناورى‌هاى حساس و پیشرفته به ایران و نقض قوانین تجارت آمریکا تحت پیگرد قرار گرفته‌اند، قرار است دادگاهى در فرانسه نیز در ماه آینده درباره تحویل یک ایرانى بازداشت شده در این کشور به آمریکا به جرم مشابه تصمیم بگیرد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، مقام‌هاى دادگسترى ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه اعلام کردند که سه نفر در این کشور در ارتباط با صدور فن‌آورى‌هاى حساس به ایران و نقض قوانین تجارت فدرال تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، دادگاهى در آمریکا علیه ژیراییر آوانسیان، ۵۶ ساله، از لس‌آنجلس و یک شهروند ایرانى به نام فرهود معصومیان، ۴۲ ساله، در ارتباط با جرائمى مانند قاچاق و پول‌شویى اعلام جرم کرده است.

ژیراییر آوانسیان، که ایرانی‌تبار است، روز دوشنبه در خانه خود در اطراف لس‌آنجلس بازداشت شده است و همزمان حکم بازداشت فرهود معصومیان نیز صادر شده است. در گزارش‌هاى منتشر شده در این باره هیچ اشاره‌اى به محل سکونت آقاى معصومیان نشده است.

نفر سوم نیز فردى به نام امیرحسین صیرفى است که گفته مى‌شود اوایل هفته جارى در فرانکفورت آلمان بازداشت شده است. پیشتر مقام‌هاى قضایى ایالات متحده حکم بازداشت وى را صادر کرده بودند.

بر اساس اعلام مقام‌هاى قضایى ایالات متحده آمریکا، ژیراییر آوانسیان که صاحب شرکتى در کالیفرنیا است، دست‌کم از دو سال پیش از طریق پست ‌الکترونیکى با فرهود معصومیان و امیرحسین صیرفى در تماس بوده است تا براى صادرات پمپ‌هاى خلاء فشار قوى و تجهیزات مربوطه به ایران از طریق امارات متحده عربى اقدام کند.

به گفته مقام‌هاى آمریکایى، فن‌آورى‌هایى که این افراد در صدد صدور آن به ایران بودند، قابلیت کاربرد در برنامه هسته‌اى ایران را داشته است.

بر اساس قوانین ایالات متحده، صدور این گونه تجهیزات و فن‌آورى‌هاى حساس به ایران نیازمند دریافت مجوزهاى لازم از مقام‌هاى مسئول است.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهاى غربى ایران را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى متهم مى‌کنند و واشینگتن علاوه بر تحریم‌هاى اعمال شده از سوى شوراى امنیت علیه جمهورى اسلامى، تحریم‌هاى یک‌جانبه دیگرى نیز علیه ایران وضع کرده است که ارتباطات تجارى با تهران را به‌شدت محدود کرده است.

بر اساس اعلام مقام‌هاى قضایى آمریکا، چنانچه همه اتهام‌هاى وارده به آوانسیان و معصومیان در دادگاه اثبات شود، این دو به ترتیب به حداکثر ۶۱۵ و ۵۲۵ سال زندان محکوم خواهند شد.

از سوى دیگر وکیل مدافع مجید کاکاوند، یک ایرانى بازداشت شده در فرانسه، روز چهارشنبه به خبرگزارى فرانسه گفته است دادگاهى در پاریس در روز ۱۷ فوریه درباره تحویل این مهندس ایرانى به ایالات متحده تصمیم مى‌گیرد.

پیشتر دادستانى فدرال آمریکا اعلام کرده بود شواهدى در اختیار دارد که نشان مى‌دهد این شهروند ۳۷ ساله ایرانى با استفاده از یک شرکت ثبت شده در مالزى به نام «اورتاپ سرویسز» تجهیزات الکترونیکى حساس را در آمریکا و یا کشورهاى اروپاى خریدارى کرده و به ایران منتقل مى‌کرد.

آقاى کاکاوند در ماه مارس سال ۲۰۰۹ در فرودگاه شارل دوگل پاریس بازداشت شد و مقام‌هاى فرانسوى تاکنون درخواست‌هاى جمهورى اسلامى ایران را براى آزادى وى حتى در قبال وثیقه رده کرده‌اند.

بازداشت این شهروند ایرانى بر اساس حکم صادر شده از سوى پلیس بین‌الملل و به درخواست ایالات متحده صورت گرفته بود، با این حال مقام‌هاى فرانسوى تاکنون نسبت به تحویل وى به آمریکا اقدام نکرده‌اند.

پیشتر گزارش‌هایى از درخواست مقام‌هاى ایرانى براى مبادله مجید کاکاوند با کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوى، بازداشت شده در ایران و مخالفت فرانسه با این درخواست منتشر شده بود.
XS
SM
MD
LG