لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

آمریکا: مجازات سنگسار متناسب با جرم نیست


مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
به دنبال بالا گرفتن واکنش‌های جهانی نسبت به احتمال سنگسار سکینه محمدی‌آشتیانی، و به رغم اظهارات جواد لاریجانی، در مورد اینکه اعتراض‌های جهانی تأثیری در نظر قضات ندارد، ایالات متحده آمریکا بار دیگر با تأکید بر مخالفت خود با هرگونه مجازات اعدام برای «زنا»، خواستار پایبندی مقام‌های ایرانی به تعهدات جهانی خود در زمینه حقوق مدنی و سیاسی شده است.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، گفته بود که «هجمه رسانه‌ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران در هر زمان به بهانه‌ای انجام می‌شود و در سال‌های اخیر نیز احکام شرع مقدس اسلام، سوژه این تهاجمات تبلیغی بوده است».

وی در مورد حکم سنگسار سکینه آشتیانی نیز گفته بود که «در مورد این مجرم باید گفت که اولاً مجازات رجم در قانون اساسی ما وجود دارد اما قضات محترم دادگاه‌ها در شرایط بسیار محدود اقدام به صدور چنین حکمی می‌کنند».

مجازاتی که نه در قانونی اساسی، بلکه در قانونی مجازات اسلامی که دو دهه است به صورت آزمایشی در ایران اجرا می‌شود، در نظر گرفته شده است.

اکنون به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه با اشاره به صدور حکم سنگسار برای این زن ۴۳ ساله تبریزی، بار دیگر تأکید کرد که ایالات متحده مخالف هرگونه مجازات اعدام برای «زنا» است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره موضع واشنگتن در این باره گفته است: «ما تصور نمی‌کنیم که در این مورد مجازات (مرگ) متناسب با جرم صورت گرفته باشد».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا یک بار دیگر خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفته است: «ما از مقام‌های ایرانی می‌خواهیم به تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی پایبند باشند».

مارک تونر روز پنج‌شنبه نیز در سخنانی مجازات سنگسار را «وحشیانه» خوانده و گفته بود: «ما به شدیدترین وجه سنگسار را که شکلی از مرگ همراه با شکنجه و قانونی‌شده است، در هرجایی که باشد، محکوم می‌کنیم.»

سكینه محمدى آشتیانى، که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد متهم به زنای محصنه است؛ وی پیش از این برای این اتهام به تحمل ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده بود، اما بار دیگر با باز شدن پرونده قتل همسرش، پرونده دیگرش دوباره به جریان افتاد و درحالی که پیشتر متحمل مجازات شده بود، این بار به سنگسار محکوم شده است.

به دنبال گسترش اعتراض‌های جهانی نسبت به احتمال سنگسار شدن این زن ایرانی، روز جمعه سفارت جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای در روزنامه تایمز اعلام کرد، سکینه محمدی آشتیانی دیگر سنگسار نخواهد شد.

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، که کشورش با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک ندارد، گفته است که واشنگتن نمی‌تواند تأیید کند که آیا خانم محمدی‌آشتیانی از مجازات سنگسار رهایی یافته و یا این که به روش دیگری اعدام خواهد شد.

همچنین وکیل سکینه محمدی‌آشتیانی نیز با انتقاد از «گنگ» بودن بیانیه سفارت ایران در لندن در این باره گفته است که هنوز هیچ گونه تأییدیه‌ای در باره این خبر دریافت نکرده است.

انتشار گزارش‌هایی در باره احتمال سنگسار خانم محمدی‌آشتیانی واکنش‌های گسترده‌ای در سراسر جهان به دنبال داشته است.

وزیر خارجه بریتانیا روز پنج‌شنبه با انتقاد شدید از صدور این حکم، این مجازات را «قرون وسطایی» خوانده و از ایران خواسته بود، اجرای آن را متوقف سازد.

همچنین فرانسه و مقام‌های اتحادیه اروپا نیز خواستار توقف اجرای حکم سنگسار سکینه محمدى‌آشتیانى شده‌اند.

جان کری، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز، سنگسار را مجازاتی «منزجرکننده و بربرانه» خوانده بود.
XS
SM
MD
LG