لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

اعتراض ۹۰ تن از چهره‌های جهانی به حکم سنگسار سکینه آشتیانی


۹۰ شخصیت سیاسی و هنری جهان با امضای نامه‌ای که توسط روزنامه بریتانیایی منتشر شده است، خواستار توقف حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی شدند.

به گزارش روزنامه تایمز، امضاء کنندگان این دادخواست ضمن ابراز نگرانی و انزجار خود از صدور حکم سنگسار به اتهام زنا، از دولت جمهوری اسلامی خواستند تا اجرای این «مجازات توجیه‌ناپذیر» را لغو کند.

در میان امضاء کنندگان این نامه که روز یکشنبه، ۲۰ تیرماه در روزنامه تایمز تهیه شده است، نام ۱۹ نفر از اعضای مجلس عوام بریتانیا از جمله دیوید میلیبند، وزیر خارجه سابق برتانیا و هریت هرمان، معاون حزب کارگر این کشور به چشم می‌خورد.

از دیگر شخصیت‌های سیاسی که این نامه را به امضاء کرده‌اند می‌توان به کاندولیزا رایس، وزیر خارجه پیشین آمریکا، یرزی بوزک، رئیس پارلمان اروپا، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی جامعه اروپا، خوزه راموس هورتا، رئیس جمهوری تیمور شرقی و برنده صلح نوبل، جک استراو، وزیر خارجه سابق بریتانیا، جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل، عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جواع مدافع حقوق بشر و روبرت بَدَنتِر، وزیر پیشین دادگستری فرانسه و بانی لغو حکم اعدام در این کشور، اشاره کرد.

همچنین این نامه امضای بازیگران نام‌‌آشنایی نظیر رابرت دنیرو، رابرت رد‌فورد، اماتامپسون، جِین بیرکین و ژولیت بینوش را پای خود دارد.

ژولیت بینوش، برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن، حکم سنگسار را «به سخره گرفتن عدالت و توهین به حقوق زنان» نامیده و گفته است: «هیچ توجیهی برای یک چنین حکم وحشیانه‌ای وجود ندارد. من ایران و مردمش را عاشقانه دوست دارم و اکنون قلبم برای این کشور زیبا خونبار است».

شکار کاپور، کارگردان و هنرپیشه هندی‌الاصل که وی نیز این نامه را امضاء کرده، اسلام را دین بخشش دانسته و گفته است: «با تمام وجود امیدوارم که اسلام با چهره بخشاینده خود بر این حکم غالب شود و مردم ایران در مقابل سنگسار یک مادر قد علم کنند. مادر در هر فرهنگ و مذهبی قابل ستایش است».

جمعی از فیلسوفان نیز نظیر، الیزابت بَدَنتِر، همسر روبرت بَدَنتِر، آندره گلوکسمان، فیلسوف فرانسوی، اِی سی گرِیلینگ، فیلسوف بریتانیایی و برنار هانری لوی، فیلسوف فرانسوی که پیش از این نیز در اعتراض به حکم زندان جعفر پناهی در کنفرانس خبری جشنواره کن حاضر شده بود، این نامه را امضاء کرده‌اند.

سکینه محمدی آشتیانی به اتهام زنای محصنه از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد. وی پیش از این برای این اتهام به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده بود که این حکم در مورد وی اجرا شد، اما بار دیگر با باز شدن پرونده قتل همسرش، پرونده پیشین خانم آشتیانی بار دیگر به جریان افتاد و این‌بار دادگاه حکم سنگسار وی را صادر کرد.

صدور این حکم اعتراضات بسیاری را در سطح بین‌المللی برانگیخت. ایالات متحده ضمن «وحشیانه» خواندن این حکم، آن را محکوم کرد و بریتانیا به شدت این حکم را محکوم کرده و سنگسار را مجازات «قرون وسطایی» خواند.

به دنبال این اعتراضات محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران اظهار داشت که مجازات سنگسار در قانون اساسي جمهوری اسلامی وجود دارد و بنابراین قانونی است. وی همچنین تصریح کرد که اعتراض‌های صورت گرفته «هیچ تأثیری در نظر قضات» ندارد.

طی آخرین اقدام، سازمان عفو بین الملل نیز از مقامات دولت جمهوری اسلامی درخواست کرد که حکم اعدام سکینه محمد آشتیانی را لغو کنند.
XS
SM
MD
LG