لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

محمدجواد لاریجانی: اعتراض‌ها به سنگسار تاثیری در نظر قضات ندارد


در پی اعتراض‌ها‌ی گسترده بین‌المللی به صدور حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران برای نخستین بار واکنش نشان داد و اظهار داشت اعتراض‌های صورت گرفته «هیچ تاثیری در نظر قضات» ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در مصاحبه با ایرنا گفت: «هجمه رسانه‌ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران در هر زمان به بهانه‌ای انجام می‌شود و در سال‌های اخیر نیز احکام شرع مقدس اسلام، سوژه این تهاجمات تبلیغی بوده است.»

محمد جواد لاریجانی که پیش از این نیز ازمجازات سنگسار دفاع کرده بود با اشاره به حکم سکینه محمدی آشتیانی، تصریح کرد: «در مورد این مجرم باید گفت که اولا مجازات رجم در قانون اساسی ما وجود دارد اما قضات محترم دادگاه‌ها در شرایط بسیار محدود اقدام به صدور چنین حکمی می‌کنند.»

محمد جواد لاریجانی در حالی از وجود این حکم در قانون اساسی ایران سخن می‌گوید که چنین مجاراتی نه در قانون اساسی، بلکه در قانون مجازات اسلامی قید شده است.

سکینه محمدى آشتیانى، که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد متهم به زنای محصنه است؛ وی پیش از این برای این اتهام ۹۹ ضربه شلاق خورده بود اما بار دیگر با باز شدن پرونده قتل همسرش، پرونده دیگرش دوباره به جریان افتاد و درحالی که پیشتر متحمل مجازات شده بود، این بار به سنگسار محکوم شد.

با بالا گرفتن ا حتمال سنگسار این زن، رسانه‌های خبری جهان پوشش گسترده‌ای درباره این حکم و مجازات سنگسار در ایران داده‌اند.

درهمین حال بریتانیا این حکم را «قرون وسطایی» خوانده، ایالات متحده سنگسار را مجازاتی «بربرانه» توصیف کرده، فرانسه خواهان لغو این حکم شده و اتحادیه اروپا نیز در این باره به شدت ابراز نگرانی کرده است.

محمد جواد لاریجانی پیش از این نیز از مجازات سنگسار یا رجم در دستگاه قضایی ایران دفاع کرده و تصریح کرده بود که سنگسار نه «شکنجه» محسوب می‌شود و نه مجازات «غیرمتناسب».

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، همچنین بارها گفته است که دستگاه قضایی ایران معیار اسلامی خود را دارد و نمی‌تواند خود را با نظام لیبرال دموکراسی غربی تطبیق دهد.

در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هجدهم خرداد ماه امسال در ژنو، که محمد جواد لاریجانی در آن شرکت داشت نمایندگان پنجاه و شش با صدور بیانیه‌ای در سرکوب خشونت آمیز مخالفان، بازداشت ‌ها و اعدام‌هایی که «بدون طی مراحل قانونی» صورت گرفته، «تبعیض» علیه زنان و اقلیت‌ها، محدود کردن آزادی بیان و مذهب را محکوم کردند.

محمد جواد لاریجانی در بهمن ماه سال گذشته نیز در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفته بود که ایران حقوق بشر را به طور کامل رعایت می‌کند؛ با این حال ایران این سال به ناظران سازمان ملل اجازه نداد که برای بررسی وضع حقوق بشر به ایران سفر کنند.

وی با این حال در این نشست گفته بود «ايران يک کشور داراى دموکراسى باز است که در آن عدالت و حق آزادى بيان تضمين شده است.»

محمد جواد لاریجانی در ادامه مصاحبه خود که روز جمعه با خبرگزاری ایرنا انجام داده، با رد هرگونه «نقطه مبهمی» در روند دادرسی سکینه محمدی آشتیانی، اظهار داشت: «به هر صورت پرونده ایشان داستان طولانی را طی کرده به طوری که در ابتدا به ۹۰ضربه شلاق و سپس در دادگاه دیگری به رجم محکوم شده است و بازنگری و تجدید نظر در رابطه با این حکم تحت بررسی است.»

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که «چرا هجمه رسانه‌های غربی در این رابطه بسیار زیاد بوده است،» گفت: هجمه‌ای که غرب در این رابطه به راه انداخته، هیچ تاثیری در نظر قضات ما ندارد. اجرای احکام شرع مقدس اسلام مثل رجم، حجاب و ارث همواره با تخاصم وقیحانه آنها روبرو بوده و اساسا هر مساله ای که بوی احکام شرعی داشته باشد با مخالفت آنها روبرو می‌شود.»

محمد جواد لاریجانی پس از سنگسار یک مرد در اطراف قزوین در سال ۱۳۸۶ گفته بود «برخی فکر میکنند چون غربی‌ها راجع به سنگسار به ما فحش می‌دهند، ما خجالت می‌کشیم که احکام را اجرا کنیم.»
XS
SM
MD
LG