لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

کره شمالی تهدید کرد به مانور آمریکا و کره جنوبی واکنش نشان می‌دهد


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در کره جنوبی
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در کره جنوبی
کره شمالی روز جمعه مانور نظامی مشترک ایالات متحده و کره جنوبی، همسایه جنوبی خود، را «تهدیدی جدی» خواند و هشدار داد که به آن «واکنشی فیزیکی» نشان خواهد داد.

در مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی که قرار است روز یک‌شنبه به اجرا درآید نزدیک به هشت هزار نیرو از ارتش‌های دو کشور حضور خواهند داشت.

در واکنش به اعلام خبر این مانور نظامی، ری تونگ ایل، سخنگوی دولت کره شمالی، به خبرنگاران گفت: «تهدید نظامی از سوی ایالات متحده واکنشی فیزیکی در پی خواهد داشت.»

ساعتی پیش از این واکنش رسمی کره شمالی، وزیر امور خارجه آمریکا که در کره جنوبی به سر می‌برد ضمن انتقادی شدیداللحن از سران کره شمالی، از این کشور خواست که رفتار خود را تغییر دهد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت:‌«حل صلح‌آمیز مسائل شبه‌جزیره کره تنها در صورتی ممکن است که کره شمالی در رفتار خود تغییر بنیادی ایجاد کند.»

خانم کلینتون در اظهارات روز جمعه خود همچنین کره شمالی را مسئول حمله به ناو جنگی کره جنوبی در ماه مارس گذشته معرفی کرد، حمله‌ای که مرگ ۴۶ ملوان کره جنوبی را به دنبال داشت.

کشتی نيروی دريايی کره جنوبی در ماه مارس گذشته در آب‌های این کشور در دریای زرد به وسيله اژدر کره شمالی غرق شد. در جريان اين حادثه ۴۶ ملوان این کشتی کشته شدند.

یک گروه تحقیق بین‌المللی شامل کشورهای آمریکا، بریتانیا، استرالیا و سوئد تأیید کرده است که کشتی نیروی دریایی کره جنوبی به وسیله اژدر زیر دریایی کره شمالی غرق شده است.

در حالی که کره شمالی بارها حمله به ناو همسایه جنوبی خود را انکار کرده است، شورای امنیت سازمان ملل دو هفته پیش در بیانیه‌ای بدون ذکر نام کره شمالی به عنوان «مقصر اصلی»، غرق شدن کشتی جنگی کره جنوبی را محکوم کرد.

اما وزیر خارجه ایالات متحده روز جمعه بدون پرده‌پوشی کره شمالی را به خاطر این اقدام محکوم کرد.

در مقابل سخنگوی دولت کره شمالی مانور مشترک ایالات متحده و کره جنوبی را «نمونه‌ای دیگر از سیاست خصمانه» آنها علیه کره شمالی دانست.

ری تونگ ایل گفت: «[این مانور] تهدیدی جدی برای شبه‌جزیره کره و همین طور برای کل منطقه آسیاست.»

در مانور نظامی آمریکا و کره جنوبی که تا چهارشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت، علاوه بر هشت هزار نیرو بیست کشتی و زیردریایی و همین طور حدود ۲۰۰ هواپیما شرکت خواهند کرد.

پس ازغرق شدن کشتی کره جنوبی توسط کره شمالی مرزهای دو کشور صحنه صف‌آرایی نیروهای نظامی دو کره بوده است.

جنگ سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ بین دو کره بدون هیچ گونه توافق‌نامه رسمی صلح پایان پذیرفته و دو کشور همچنان در حالت جنگ به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG